Specialized Stumpjumper... upgrades ???

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
#Skull'
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 415
Lid geworden op: di 30 augustus 2005, 10:43
Contacteer:

Jow,

Ik ben de (trotse) eigenaar van een Specialized Stumpjumper.
Nu zou ik tegen de winter deze wat willen upgrade... (licher maken !!!)
Wat zouden jullie ZEKER doen ???

Wat ik al van plan was:
* Magura HS 33 Evo 2 (Meer gewicht als huidige V-brakes, maar is de moeite !!!)
* Wielset...maar welke :~ ??? (Liefst niet te duur, en voor velgremmen !!!)
* ...

Alvast bedankt !!!

Btw:
Ik ben niet van plan om in deze bike echt hopen geld te pompen !!!
Dit ben ik wel van plan als ik m'n S-works Epic frame heb !!!
Deze ga ben ik wel van plan om lekker licht te maken.
Maar dat is toekomstmuziek :x :roll: !!!
Laatst gewijzigd door #Skull' op di 30 augustus 2005, 23:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

crank misschien ook, weet niet wat voor shifters je hebt maar die zijn ook wel de moeite waard, maybe nog wat hardware wielen idd crossmaxen met tune naven ofso :tong
#Skull'
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 415
Lid geworden op: di 30 augustus 2005, 10:43
Contacteer:

ultimateme schreef:crank misschien ook, weet niet wat voor shifters je hebt maar die zijn ook wel de moeite waard, maybe nog wat hardware wielen idd crossmaxen met tune naven ofso :tong
I.v.m. de Crank, zie topic:'Race Face Evolve XC crank'


Het zijn LX-schifters, m'n schifters was ik eigelijk pas van plan te vervangen (zeker niet door de Dual Shit van Shimano :evil: !!!) als m'n achterderailleur het begeeft. Dan steek ik er een Sram X.0 op met X.0 triggers (of grips :roll: )

Voor de wielen had ik gedacht aan Mavic CrossLands.
Maar aangezien deze een UST velg heeft, had ik gedacht om zelf een wiel samen te stellen...
Naven, spaken en velgen (NIET UST).
Wat zijn zoal de lichte naven en velgen ???
Had gedacht aan een € 200 - € 300...
(Of is dit niet voldoende ???)

Voor de rest van de afmontage:
http://www.specialized.com/bc/SBCBkMode ... b=techspec

Alvast bedankt !!!
SniperWorks
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1642
Lid geworden op: di 1 juli 2003, 21:44
Mijn mountainbike: Scott Pro Racing '03, Trek 9900 '95 Trek 8000 '09
Contacteer:

ultimateme schreef:crank misschien ook, weet niet wat voor shifters je hebt maar die zijn ook wel de moeite waard, maybe nog wat hardware wielen idd crossmaxen met tune naven ofso :tong
crossmax met Tune naven :~

als je gewicht wil besparen, is de HS33 niet de beste oplossing :lol: maarja je wil ook beter remmen, dus moet je een afweging maken (en dat heb je gedaan) maar wil je toch genoeg gewicht er verder afhalen dan zul het een en ander lichter moeten maken, en dan nog up je budget letten... is niet makkelijk moet ik zeggen.

waar je meer gewicht kan besparen dan je waarschijnlijk denkt en wat niet veel kost is je banden. een lichtere set binnen en buiten banden. scheelt zo een paar honderd gram (heb je je remmen er weer uit :-q )

wielen is op een budget van 300 (even als max genomen) weinig op te winnen. want dan ga je al snel naar de exclusievere merken als Tune, american Classic, Chris King etc om wat mee samen te stellen en dan word het prijskaartje ook snel duurder.

maar zoals gezegd een Crankstel daar kun je ook nog wat vanaf halen:

de XT hollowtech 2 is trouwens lichter dan de Race Face Evolve XC (en ook de XC X-type) daarbij zou ik zeker niet gaan voor de ISIS versie van de Evolve, tenzij je snel je trapas wil vervangen :~

waar ook een redelijk aantal grap op de besparen is zijn je grips een set foam grips zoals de Ritchey WCS zijn licht en niet duur.
scheelt zo 50 gram en dat voor 9 euro

kijk anders eens op

http://www.weightweenies.starbike.com/listings.php

hier vind je van bijna alle producten het gewicht en kun je dus zo bekijken wat je bespaart.

succes :-q
#Skull'
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 415
Lid geworden op: di 30 augustus 2005, 10:43
Contacteer:

SniperWorks schreef: wielen is op een budget van 300 (even als max genomen) weinig op te winnen. want dan ga je al snel naar de exclusievere merken als Tune, american Classic, Chris King etc om wat mee samen te stellen en dan word het prijskaartje ook snel duurder.
Hoeveel zouden z'n wielen dan kosten ???
Alvast bedankt voor de leerrijke uitleg :-q !!!
tbfkad
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 7 februari 2005, 15:50
Mijn mountainbike: B1

SniperWorks schreef:
ultimateme schreef: crossmax met Tune naven :~
Gaat wel degelijk hoor. Je kan je crossmaxen customizen...
@Skull: met €300 voor een wielsetje ga je niet veel beter afkomen dan met hetgeen wat je nu hebt.
Lrs Mig 70 en Mag 200 naven en met een 717 velg en met Sapim CX Ray spaken dan zit je goed en licht dan mag je wel best wat veel meer rekenen dan die €300 die je in gedachten had. Laat dan staan als de kosten voor het spaken er nog bijkomen...
Als je dan toch een custom set wil voor dat geld. LX naven met een 717 velg en DT comp spaken...
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

tbfkad schreef:
ultimateme schreef: crossmax met Tune naven :~
Gaat wel degelijk hoor. Je kan je crossmaxen customizen...
@Skull: met €300 voor een wielsetje ga je niet veel beter afkomen dan met hetgeen wat je nu hebt.
Lrs Mig 70 en Mag 200 naven en met een 717 velg en met Sapim CX Ray spaken dan zit je goed en licht dan mag je wel best wat veel meer rekenen dan die €300 die je in gedachten had. Laat dan staan als de kosten voor het spaken er nog bijkomen...
Als je dan toch een custom set wil voor dat geld. LX naven met een 717 velg en DT comp spaken...
Doh, maar zonder speciale weinig-gaats-Tune-naven of in je SL velgen te gaan boren gaat 't niet.

@Snipie: AMclassic naven kosten toch geen kneup?

Voor E300 heb je wel een setje XC717 met DT240's, erg mooi spul! Je wint hiermee iig genoeg op de naven, aangezien je huidige naven vrij zwaar zijn. Andere leuke optie is ook een setje wieltjes met Hope XC naven, erg mooi, niet te duur en ook iets lichter als je huidige naven.

btw: wel grappig dat er in de specs list staat dat er X317 velgen op staan, met velgremmen... hehe :D
#Skull'
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 415
Lid geworden op: di 30 augustus 2005, 10:43
Contacteer:

Brum schreef:btw: wel grappig dat er in de specs list staat dat er X317 velgen op staan, met velgremmen... hehe :D
Dit is ook zo... :-?
Leo VL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 13:29

Ik vind dit wel een interessant onderwerp aangezien ik een soortgelijke fiets heb maar dan van 2004.

http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=584604

Mijn velgen zijn Mavic X221 met specialized naven en DT spaken, ik kan alleen nergens vinden wat het totaal gewicht is per velg, dit vind ik wel belangrijk anders weet ik ook niet wanneer ik erop vooruit ga qua gewicht.

Ik heb de volgende upgrades uitgevoerd:
- zadelpen hier heb ik niet naar het gewicht gekeken maar naar degelijkheid Thomson
- zadel Specialized S-works scheelt een paar gram
- buitenbanden Schwalbe RR

De volgende zaken staan nog op mijn lijstje:
- v brakes XTR / SD SL is voor jou niet aan de orde
- andere velgen inderdaad alleen ik wil eerst weten wat de standaard wegen. Dan zoek ik iets met keramische velgwand
- stuur Specialized heeft ook een carbon stuur in zijn pakket op de S-works volgens mij
- tandwielen opwaarderen naar XT kwaliteit schilt volgens mij ook wat.
- trappers naar een lichter model
- geen gigantische zadeltas met een halve gereedsschapskist erin scheelt volgens mij ook een hoop.

Leuke hobby op te kijken wat er kan om je fiets op te waarderen, ik heb er zelf net zoveel lol in als toen ik mijn fiets ging kopen. Ik ben wel van plan om veel op marktplaats en dat soort sites te snuffelen voor iets leuks.
Veel succes en hou me op de hoogte
“Mooi van verre, verre van mooi”
#Skull'
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 415
Lid geworden op: di 30 augustus 2005, 10:43
Contacteer:

Leo VL schreef:Ik vind dit wel een interessant onderwerp aangezien ik een soortgelijke fiets heb maar dan van 2004.

http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=584604
Dit hoeft niet enkel voor de Stumpjumper's te zijn.
Hier kunnen ook andere mee geholpen worden :wink: !!!

Met Carbon ga ik nog wel niet beginnen.
Dit is pas voor m'n toekomistige fully :wink: !!!
Dat zal een juweeltje worden :D !!!
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

#Skull' schreef:
Brum schreef:btw: wel grappig dat er in de specs list staat dat er X317 velgen op staan, met velgremmen... hehe :D
Dit is ook zo... :-?
Uhuh, X317 = Disc, de non-disc X317 is de X517. Tegenwoordig vallen wel zowel de disc- als v-brakevelg onder dezelfde naam X717 & X717D.
Wat nog wel zou kunnen is dat het de nieuwe XM317 is.
Leo VL schreef:Mijn velgen zijn Mavic X221 met specialized naven en DT spaken, ik kan alleen nergens vinden wat het totaal gewicht is per velg, dit vind ik wel belangrijk anders weet ik ook niet wanneer ik erop vooruit ga qua gewicht.

- tandwielen opwaarderen naar XT kwaliteit schilt volgens mij ook wat.
Die velgen (X221) wegen zo'n 440 gram. Gewicht voor 't hele WIEL: dunno. Kijk hier eens: weightweenies.starbike.com

Tandwielen OPwaarderen naar XT? Lijkt me eerder een downgrade, tenzij je van chainsuck houdt. Gewoon TA/Blackspire/BBB oid doen.
LTS Biker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 22:16
Mijn mountainbike: GT LTS 1, Trek 9900 Pro Issue, GT RTS, GT Zaskar, Batavus Buster, GT Avalanche
Contacteer:

Brum schreef:
@Snipie: AMclassic naven kosten toch geen kneup?
Wat is een kneup?? :-D

Waar je naast banden en wielen iets op kan besparen:
Zadel: iets van Flite
Zadelpen: Bijvoorbeeld Easton, Ritchey (al zijn ze hier over de Ritchey's niet zo te spreken) of wat er bijna op hoort Thomson
Stuurpen: Easton, Ritchey, Thomson.

Genoeg leuke dingen te vinden, maar wat sniperworks zegt, met wielen kom je al een heel eind.

Succes.
#Skull'
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 415
Lid geworden op: di 30 augustus 2005, 10:43
Contacteer:

Brum schreef:Uhuh, X317 = Disc
Er is idd plaats voorzien voor schijfremmen, maar dit zijn ook velgen voor velgremmen hoor !!!
Er staat duidelijk op: "XM 317"
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

#Skull' schreef:
Brum schreef:Uhuh, X317 = Disc
Er is idd plaats voorzien voor schijfremmen, maar dit zijn ook velgen voor velgremmen hoor !!!
Er staat duidelijk op: "XM 317"
Goh, lezen is ook een kunst... MMmmmmmm :-q
#Skull'
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 415
Lid geworden op: di 30 augustus 2005, 10:43
Contacteer:

Brum schreef:
#Skull' schreef: Er is idd plaats voorzien voor schijfremmen, maar dit zijn ook velgen voor velgremmen hoor !!!
Er staat duidelijk op: "XM 317"
Goh, lezen is ook een kunst... MMmmmmmm :-q
Srry hoor :roll: !!!
Ik dacht dat je disc-only bedoelde, dus dat deze niet gebruikt konden worden met velgremmen.
Men excuses :wink:
Plaats reactie