Fox F100X of F100RLT

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
@rno
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 1 maart 2004, 16:34
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works Carbon
Contacteer:

Heeft er toevallig iemand ervaring met de F100X (en liefst ook nog met de F100RLT)?

Welke is aan te raden voor "normaal" XC gebruik?

Mij bevalt het idee van een automatische lockout wel, maar misschien kan je ook de RLT wel standaard op lockout zetten en dan met de blowoff treshold een goede instelling zoeken zodat hij toch gaat veren?

Hopelijk zijn er onder de forummers hier mensen die mij iets nuttigs kunnen vertellen, mijn voorkeur neigt naar de F100X.
There are three ways to get something done: do it yourself, hire someone, or forbid your kids to do it.
timmetjuh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 8 april 2005, 19:39
Mijn mountainbike: Trek Elite 9.8

We (mij pa en ik) hadden het er laatst nog over met de eigenaar van onze LBS, en die heeft zelf met een F100X gereden, maar is terug gegaan naar een 'gewone' F100RLT.

Reden hiervoor was het feit dat de Terralogic de lock-out ook uitschakelde op bijvoorbeeld sporen van tractorbanden, en je dus in principe constant op en neer begint te hobbelen. Op stukken met veel korte hobbels op een redelijke afstand van elkaar blijf je dus aan het stuiteren, omdat de lock-out niet fatsoenlijk aan en uit schakelt.

Zelf heb ik nog nooit met een F80/100X gereden, dus of het daadwerkelijk zo irritant is kan ik niet bevestigen. Ik dacht alleen dat bovenstaand verhaal de moeite van het vermelden waard was.

Het is misschien dus wel het overwegen waard om voor een RLT te gaan en zelf je lock-out in te stellen, gebaseerd op bovenstaand verhaal.
Baho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 231
Lid geworden op: wo 2 april 2003, 19:44
Mijn mountainbike: een rood-witte uit denekamp

@rno schreef: Mij bevalt het idee van een automatische lockout wel, maar misschien kan je ook de RLT wel standaard op lockout zetten en dan met de blowoff treshold een goede instelling zoeken zodat hij toch gaat veren?

Hem standaard op de lock-out zetten en de treshold gebruiken, lijkt me geen oplossing. Koop dan gewoon de x-versie, anders gaat je dingen gebruiken waar ze niet voor gemaakt zijn, en dan later zeker gaan klagen als ie kapot is.

Ik heb wel goede verhalen gehoord over f80x. Toch zelf voor de f80rl gekozen, maar dat had andere redenen. Idee van de terralogic versie klinkt wel aardig, en volgens mij zoek jij ook zoiets, toch?
Some stop to smell the roses, while others prefer to see them only as red streaks that line the sprint to the finish.
@rno
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 1 maart 2004, 16:34
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works Carbon
Contacteer:

Baho schreef:
@rno schreef: Mij bevalt het idee van een automatische lockout wel, maar misschien kan je ook de RLT wel standaard op lockout zetten en dan met de blowoff treshold een goede instelling zoeken zodat hij toch gaat veren?

Hem standaard op de lock-out zetten en de treshold gebruiken, lijkt me geen oplossing. Koop dan gewoon de x-versie, anders gaat je dingen gebruiken waar ze niet voor gemaakt zijn, en dan later zeker gaan klagen als ie kapot is.

Ik heb wel goede verhalen gehoord over f80x. Toch zelf voor de f80rl gekozen, maar dat had andere redenen. Idee van de terralogic versie klinkt wel aardig, en volgens mij zoek jij ook zoiets, toch?
Yep, klinkt mij goed in de oren, maar ik hoor dus nog steeds tegenstrijdige verhalen (ongeveer 50/50). De ene helft zegt dat het niet fijn is dat hij uitgaat (zie hierboven bij tractorspoor), de andere helft zegt dat het wel een fijne vork is.....
Feit is dat ik van de brain van specialized en fox eigenlijk heel weinig slechte ervaringen hoor en dat die F100X ook standaard op sommige 2005 modellen van Specialized zit.

Ik wacht nog even af en kijk of die 50/50 nog omslaat naar de ene of andere kant.
There are three ways to get something done: do it yourself, hire someone, or forbid your kids to do it.
timmetjuh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 8 april 2005, 19:39
Mijn mountainbike: Trek Elite 9.8

@rno schreef:
Baho schreef:
Hem standaard op de lock-out zetten en de treshold gebruiken, lijkt me geen oplossing. Koop dan gewoon de x-versie, anders gaat je dingen gebruiken waar ze niet voor gemaakt zijn, en dan later zeker gaan klagen als ie kapot is.

Ik heb wel goede verhalen gehoord over f80x. Toch zelf voor de f80rl gekozen, maar dat had andere redenen. Idee van de terralogic versie klinkt wel aardig, en volgens mij zoek jij ook zoiets, toch?
Yep, klinkt mij goed in de oren, maar ik hoor dus nog steeds tegenstrijdige verhalen (ongeveer 50/50). De ene helft zegt dat het niet fijn is dat hij uitgaat (zie hierboven bij tractorspoor), de andere helft zegt dat het wel een fijne vork is.....
Feit is dat ik van de brain van specialized en fox eigenlijk heel weinig slechte ervaringen hoor en dat die F100X ook standaard op sommige 2005 modellen van Specialized zit.

Ik wacht nog even af en kijk of die 50/50 nog omslaat naar de ene of andere kant.
Een proefrit zegt meer dan 1000 antwoorden...
The Duke
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 308
Lid geworden op: do 28 juli 2005, 19:11

Rij nu zelf met de F80rl, het leek me geen fijn idee om een automatische lock-out te hebben omdat de vork ook aan kan gaan als jij hem uit wil hebben.
Als je bijvoorbeeld op asfalt naar boven klimt en er ligt een tak oid springt de vork aan terwijl het niet nodig is, en ben je het voordeel van de lock-out kwijt.

De blow-off zou ik sowieso niet voor demping gebruiken, want dat is de bescherming van de lock-out, ik denk dat jij gewoon de "treshold" bedoeld.

Dit is mijn mening en dat is natuurlijk heel persoonlijk. Feit is wel dat een Fox heel lekker veert :tong
Slick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 277
Lid geworden op: di 18 februari 2003, 22:09
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon 2004
Contacteer:

Een Epic met een F100x en een brain (IQ) demper is een hele goede combinatie. De vering is erg goed op elkaar afgesteld. De F100RLT zal meer plush geven, waardoor deze smoother veert. De F100x heeft als voordeel dat je nooit om de lock-out hoeft te denken. Als de F100x begint te veren, doet de vork dat heel goed. Het rijden over tractorsporen met de F100x is ook een kwestie van instellen. Je kan de F100x zo instellen waardoor het losbreek moment verder weg ligt. Ook bij kleine korte hobbels achter elkaar. Kortom een uitstekende vork die wel erg duur is. Als ik mijn f100x nu in de puin poeier zou rijden, zou ik nu geen nieuwe F100x kopen vanwege de prijs. Waarschijnlijk een Reba team of een Fox F100RL(T)
Ooit een normaal mens ontmoet? .................
.................................en beviel het?
filip van nijlen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 24 januari 2005, 00:00
Mijn mountainbike: Stumpy
Contacteer:

Je kan de threshold zelf instellen rechts onderaan (niet bij de origneel af fabriek specialized, die hebben fixed threshold) waardoor je zelfs het kleinste takje kan wegveren.
Er blijft natuurlijk wel een minuscuul gevoel bestaan van het schokje (laten we het kleine vibratie noemen) net voor het vrijgeven van de threshold.
Mij bevalt de combinatie IQ brain met F100X optimaal...
Sensei
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 17 september 2003, 00:26

Misschien dat de F100X niet altijd supersnel is maar je kan hem vrij soepel instellen en dat is meestal wel voldoende. Zeker voor Nl een echte afdaling is een gewone vork beter.
Ben al blij dat ik de lock-out knop niet hoeft te gebruiken.
Giant Super Sierra, Spec stumpj staal wit, Spec. stumpj Epic carbon, Koga ? , Spec. Stumpj. M4, Spec. S-works FSR staal, Bontrager staal, Asta carbon, Spec. FSR s-works alu, Litespeed Ocoee, Spec. FSR, Spec. Epic, Spec Epic Mar. Carb, trek procaliber 9.7
@rno
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 1 maart 2004, 16:34
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works Carbon
Contacteer:

Bedankt voor al jullie tips.
Gisteren heb ik een stukje kunnen rijden op een F80X met fixed threshold, (was wel een SJ HT en geen Epic) en ik moet zeggen dat het me wel bevalt al is het natuurlijk maar een kort ritje waarop ik hem geprobeerd heb....

Bij flink aanzetten houdt de vork zich goed gelockt en bij oneffenheden is hij ook snel genoeg (hoge snelheid weet ik nog niet) met reageren.
There are three ways to get something done: do it yourself, hire someone, or forbid your kids to do it.
chocolatemoeze
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: di 5 april 2005, 23:59
Mijn mountainbike: Canyon Dude CF

Als je nog ff wacht op de TT versie, is het dilemma opgelost :)
reactie!=actie
@rno
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 1 maart 2004, 16:34
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works Carbon
Contacteer:

chocolatemoeze schreef:Als je nog ff wacht op de TT versie, is het dilemma opgelost :)
Vertel? waar kan ik info vinden? Heb net bij Fox gekeken, maar kan er niets over vinden zo gauw.
There are three ways to get something done: do it yourself, hire someone, or forbid your kids to do it.
Plaats reactie