rolweerstand Jimmy v.s. Black Jack

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
LazyLad
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:47
Mijn mountainbike: is een vonkje

Weet iemand welke de beste rolweerstand heeft?
Het is de bedoeling 1 van beide voor te monteren tijdens een alpen marathon (Nationalpark mtb marathon) komend weekend. Als ik er tenminste kan komen..
Reacties voor vrijdagoctend zijn zeer welkom :-q
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

is rolweerstand zo belangerlijk voor een marathon?

ik denk dat ik blijer ben met heel veel grip in plaats van lage rolweerstand, of neem je ze beide mee en monteer je ze naar gelang de omstandigheden?
LazyLad
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:47
Mijn mountainbike: is een vonkje

Over een afstand van 140km is de rolweerstand zeker wel interessant. Iedere spierkracht die je kunt sparen (b.v. door geringere rolweerstand) is meegenomen, je hebt het namelijk hard nodig..
Biede zijn banden met (relatief) veel en vergelijkbare grip. Semi's is met de huidige omstandigheden niet echt verstandig. Dus vandaar de vraag welke van de 2 heeft de gunstigste rolweerstand?
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

De Black Jack loopt beduidend lichter door de centrale rij noppen. Ik vind de grip, zeker in dikke modder, niet vergelijkbaar. Hier komt de Black Jack toch wat tekort.
lovestore
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 23 februari 2004, 15:49

Ik heb ooit met de black jacks gereden en deze rollen inderdaad wat lichter. Ik rij zelf met een jimmy (light) voor bij slechter weer. Bevalt prima, maar je kan wel merken dat de rolweerstand wat hoger is, ten opzichte van de RR die er normaal opzit.
freeko
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: ma 6 december 2004, 08:49
Mijn mountainbike: Foes DHS Mono/Santa Cruz Nomad
Contacteer:

Black Jack heeft i.d.d. een lichtere rolweerstand.Maar ik vindt de kans op een snakebite nogal hoog bij de black jack(gister nog 2 keer gehad)
Lijkt me op een Alpenmarathon toch ook niet onbelangrijk
Ja man!
LazyLad
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:47
Mijn mountainbike: is een vonkje

ok, bedankt voor de info :-q

@freeko: Volgens mij zijn de noppen van beide banden nagenoeg even hoog. Dus de kans op snakebyte is vergelijkbaar.

Ik leg er in eerste instantie voor en achter Black Jacks op en naar gelang de omstandigheden ter plaatse (lange modderpassages) kan ik altijd nog de Jimmy erop gooien. Eventueel een semi achter als het komende 48 uur niet te veel regend.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Net wat nieuwsberichten uit de Alpen bekeken, ik zou de Michelin XCR Mud of de Schwalbe Black Shark Mud kiezen :D
freeko
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: ma 6 december 2004, 08:49
Mijn mountainbike: Foes DHS Mono/Santa Cruz Nomad
Contacteer:

Snakebite heeft geen ruk met de dikte van de noppen te maken,maar met de stevigheid van de flanken.Een snakebite is als de binnenband knel komt te zitten tussen de velg en de buitenband bij een harde klap gebeurt vooral op scherpe(lees hoekige)stenen.Je hebt dan ook meestal 2 gaatjes in je band.
Ja man!
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Snakebite heeft geen ruk te maken met de stevigheid van de flanken van je banden, maar met de luchtdruk in je banden.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Mwa, ik denk dat een single-ply butyl DH band van Maxxis toch een stukkie steviger is :D . Maar tussen de Black Jack en Jimmy zal geen verschil in snakebiteweerstandigheid zitten: ze zijn qua gewicht ongeveer gelijk en hebben dezelfde sidewalls.
LazyLad
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:47
Mijn mountainbike: is een vonkje

Zoals gezegd is het uiteindelijk de Black Jack voor geworden en achter Michelin Comp S Light.
Resultaat: Gefinished op de lang strecke (140km - 4000hm) :D
De Nationalpark Bike Marathon is zeker een aanrader qua omgeving en de zwaarte... vergelijkbaar met de andere Zwitserse marathons.

Ondanks de Black Jack!
Deze band vind ik onbetrouwbaar in de snelle afdalingen over schotter. Paar keer rakelings een buiteling in het ravijn kunnen voorkomen. Vorig jaar met een Jimmy een marathon in die regio gereden en die is toch een stuk spoorvaster.

Ondanks de regenval na het middaguur slechts een relatief korte modderpassage (paar honderd meter) gehad en die was goed te doen met deze bandenkeuze. Dus de mud banden waren overbodig. Achteraf gezien zou ik kiezen voor volledig Comp S Light of voor de Jimmy.
freeko
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: ma 6 december 2004, 08:49
Mijn mountainbike: Foes DHS Mono/Santa Cruz Nomad
Contacteer:

Walter schreef:Snakebite heeft geen ruk te maken met de stevigheid van de flanken van je banden, maar met de luchtdruk in je banden.
Ik rijd meestal met +/- 1.3 bar in m'n banden(downhill)Als ik dan van die vouwbare,slappe banden op m'n bike gooi heb ik dus echt wel om de haverklap een snakebite,met de "gewone" DH banden heb ik er dus totaal geen last van.Dat is mijn conclusie i.i.g.
Ja man!
Plaats reactie