Fietsdragers voor op de trekhaak, een vergelijk

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
SpecializedStumpjumper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: wo 7 maart 2007, 23:05
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Bij de Makro staat nu de Silverstar Pro Plus voor ca 90 euro.
Iemand hier ervaring mee?
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... &start=105
Bianchi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 11:46
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8
Contacteer:

SpecializedStumpjumper schreef:Bij de Makro staat nu de Silverstar Pro Plus voor ca 90 euro.
Iemand hier ervaring mee?
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... &start=105
Afbeelding
Bianchi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 11:46
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8
Contacteer:

De ANWB Kampioen heeft een tijd geleden een aantal fietsdragers getest. Zie ook: http://www.kampioen.nl/published/kmp/co ... rs.nl.html

Conclusie

De winnaar van de Kampioentest is de Multa. Deze fietsdrager scoort overall het hoogst, zit zeer stabiel op de trekhaak en is de meest compacte en een van de lichtste dragers uit de test. Goede alternatieven zijn de superlichte Cyclick Duo, de erg makkelijk te monteren (maar wat minder stabiele) Twinny Load met Ergo koppeling en de zeer stabiele (maar wel vrij zware) Tacx Compact.

Fietsvervoer en de wet
· De maximale kogeldruk van de trekhaak en auto mag niet overschreden worden.
· De fietsen mogen aan weerszijden van de auto niet meer dan 20 cm uitsteken.
· Er mogen geen scherpe delen uitsteken.
· Bedekken drager en fietsen de achterlichten van de auto geheel of gedeeltelijk (wat meestal het geval is), dan is een extra verlichtingsbalk verplicht.
· Op de extra verlichtingsbalk hoort een witte nummerplaat te zitten met het kenteken van de auto.
· In het buitenland gelden vaak andere regels, met name het uitsteken van de lading aan de zijkanten is vaak verboden. Daarop wordt gecontroleerd!
· Meer weten over de regels in het buitenland: haal het Handboek Europa bij de ANWB. Gratis voor leden.

Gewichten
De fietsdragers in deze test wegen tussen de negen en vijftien kilo. Met twee fietsen van elk 15 tot 20 kg zit je al gauw op een kogeldruk van 45 tot 55 kg. Let op: de meeste trekhaken hebben een maximum kogeldruk van 50 of 75 kg. Dit staat op de trekhaak of in de handleiding van de trekhaak of de auto.


Dit is de Multa:
Afbeelding
martin goedemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 16 oktober 2004, 01:09
Mijn mountainbike: Giant NRS Composite + NRS2 / race: Cadex Carbon 980C
Contacteer:

Bianchi schreef:
martin goedemans schreef:Ik heb niet het hele topic door gelezen, maar wat ik las lijkt erg veel op reclame voor Hawk???

Zelf heb ik een tweedehands twinny load prestige (lees een plus met kantel functie) en die bevalt mij perfect.... Met gemak twee mtb's er op, en een simpele bevestiging(crank). Plus op de Duitse autobaan met +/- 140-150 km/uur uitgetest en geen krimp.... :-q
Ik heb speciaal gekozen voor crank bevestiging, ivm met het frame van mijn bike.
Wel moet ik zeggen dat ik een extra trekband gebruik om de bike naar de drager te spannen, werk perfect.
De Hawk bezitters zijn blijkbaar goed te spreken over hun drager (ik ook).

Ben zelf ook in het bezit geweest van een TwinnyLoad. Mijn huidige bike paste er niet op, vandaar dat ik toen een Hawk met framebevestiging hebt gekocht.

Mijn broer heeft ook een TwinnyLoad gehad, eentje met framebevestiging. Toen hij een nieuwe auto kocht heeft hij ook een hawk gekocht. De bike op de TwinnyLoad stond te dicht op de auto, waardoor het stuur (de remhandel) tegen de achterruit kwam. Met de Hawk had hij dit probleem niet (wel eerst mijn drager uitgeprobeerd). Verder was hij ook tevreden met de TwinnyLoad.

Een groot voordeel van de TwinnyLoad's is het gewicht. Deze alumium dragers zijn een stuk lichter dan de Hawk's.

Maar waarom denk je dat je geen framebevestiging kunt gebruiken? Zelf bevestig ik de "frameklem" aan mijn zadelpen.
Oh jawel hoor dat kan wel maar ik vind mijn huidige systeem goed en lekker compact. ik heb die drager dan ook altijd bij me in de kofferbak. En heb dan nog goed veel ruimte over voor de boodschappen of iets dergelijks.... :tong
Laatste aanwinst http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-I8J7JPC7.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik niet op mijn NRS zit dan zit ik in http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4LGGT8DU.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

Heeft iemand de test van Bike?
http://www.bike-magazin.de/bko/bike_art ... nodeid=124

Vanuit NL het artikel (€2) te kopen lukt maar niet...
Bianchi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 11:46
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8
Contacteer:

Tanja schreef:Heeft iemand de test van Bike?
http://www.bike-magazin.de/bko/bike_art ... nodeid=124

Vanuit NL het artikel (€2) te kopen lukt maar niet...
Omdat ik altijd alles van en over fietsdragers wil weten heb ik dit document gekocht. Stuur me even een PB met je email adres, dan stuur ik je een PDF bestand.
Bianchi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 11:46
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8
Contacteer:

In de Bikefreak van Juni staat een test van de Thule EuroWay drager voor 2 fietsen:

Afbeelding

Komt er redelijk goed uit.

De drager is goed afgewerkt en stabiel.

Nadeel is echter dat de fietsen te dicht op elkaar staan waardoor de vork van de ene fiets tegen de achterbrug van de andere fiets aan komt.
guido
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 9 april 2006, 18:03
Mijn mountainbike: Santos SCC02 Rohloff

Ik heb zelf de Spinder Hawk fietsdrager. De drager is licht en makkelijk te bevestigen maar erg slap. Ik gebruik em voor twee fietsen en heb al een forse hap uit de achterbrug van mijn fiets. :-{ De voorvork van de ene fiets komt blijkbaar tijdens het rijden er tegenaan. Nu zorg ik dat dat punt met een doek beschermd is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb sinds een maand of twee de Multa.
Sterke punten:
- Supersimpel te monteren zonder gereedschap (halve minuut)
- Zit stabiel
- (relatief) klein in te klappen, ik heb 'm altijd in de kofferbak liggen (auto formaat Polo)
- Redelijk licht (12,5kg) en toch een degelijke constructie.
- Brede banden (NN 2.4) geen probleem.

Mindere punten:
- Vrij duur (275-300 euro)
- Klemarm te kort om zadelpen te kunnen klemmen. Daardoor moet-ie om het frame (bovenbuis), wat bij sommige fully's lastig kan zijn (bijv. bij m'n Cannondale Super V). Hardtails of fully's met een "normale" bovenbuis zijn geen probleem, dus 95% van de mtb's zal gewoon passen.
- Omdat de staander niet tussen de fietsen staat moet de klemming bij het plaatsen van de eerste fiets door de framedriehoek heen. Daarbij moet je even opletten niet de lak te beschadigen (poetslappie over het frame hangen helpt).

Al met al ben ik er zeer tevreden over en heb zeker geen spijt van de aanschaf.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Nou heb dus op marktplaats gebruikte Twinny gekocht, een ouder model, Classic-basis. Wat denk je? Passen die cranks niet? Ja, op zích wel, maar die klem moet er ook nog bij in en dát past niet..Bovendien zijn die 'crankpalen' van staal dus meteen paar fíjne krassen op m'n nét nwe zwarte crank.. :-{
De passing op de trekhaak was óók niet goed, moest gat bíj geboord worden, anders zakten de pootjes niet ver genoeg..
Bianchi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 11:46
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8
Contacteer:

venom schreef:Nou heb dus op marktplaats gebruikte Twinny gekocht, een ouder model, Classic-basis. Wat denk je? Passen die cranks niet? Ja, op zích wel, maar die klem moet er ook nog bij in en dát past niet..Bovendien zijn die 'crankpalen' van staal dus meteen paar fíjne krassen op m'n nét nwe zwarte crank.. :-{
De passing op de trekhaak was óók niet goed, moest gat bíj geboord worden, anders zakten de pootjes niet ver genoeg..
Gewoon weer verkopen (ben je zo kwijt) en een tweedehands Spinder Hawk kopen.
klaus
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: do 7 juni 2007, 15:55

Een trekhaak is een hele goede optie, maar als je hem niet kan eraf halen is dat meteen zo'n cosmetische ingreep op je mooie auto, dat is toch mijn mening.


Op het autosalon (België) zag ik 2 mooie oplossingen.

Opel Corsa had een systeem waarbij de nummerplaat achteraan volledig uitschoof en daarachter kon zo een fietsdrager geinstalleerd worden.

Bij BMW (1 reeks) hadden ze 2 bevestingsplaatjes in de bumper, waarin je ook een bepaald ophangingssysteem kon plaatsen.

Misschien interessant voor een aantal van jullie, voor mij alvast en dat is iets waar ik zeker rekening mee zal houden bij de aankoop van een nieuwe wagen.
Bianchi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 11:46
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8
Contacteer:

klaus schreef:Een trekhaak is een hele goede optie, maar als je hem niet kan eraf halen is dat meteen zo'n cosmetische ingreep op je mooie auto, dat is toch mijn mening.


Op het autosalon (België) zag ik 2 mooie oplossingen.

Opel Corsa had een systeem waarbij de nummerplaat achteraan volledig uitschoof en daarachter kon zo een fietsdrager geinstalleerd worden.

Bij BMW (1 reeks) hadden ze 2 bevestingsplaatjes in de bumper, waarin je ook een bepaald ophangingssysteem kon plaatsen.

Misschien interessant voor een aantal van jullie, voor mij alvast en dat is iets waar ik zeker rekening mee zal houden bij de aankoop van een nieuwe wagen.
Dat van die trekhaak, daar ben ik het wel mee eens. Toch heb ik zelf een trekhaak drager.

Dat systeem op de Opel Corsa is ook verkrijgbaar op de Opel Antara. Inderdaad een mooi systeem, jammer dat dit alleen verkrijgbaar is met crank-bevestiging.
Afbeelding

Zo'n systeem als op de BMW 1 serie is ook verkrijgbaar op de Mini. Ik weet niet of dit exact hetzelfde systeem is, maar het lijkt erg op elkaar.
scobo
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Canyon Neuron cube reaction

Bianchi schreef:
SpecializedStumpjumper schreef:Bij de Makro staat nu de Silverstar Pro Plus voor ca 90 euro.
Iemand hier ervaring mee?
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... &start=105
Afbeelding
TIP:
ik heb deze drager ook. de drager zelf is top, echter de beugel waarmee je de fiets vastzet aan de drager is van mindere kwaliteit. na wat zoekwerk kwam ik bij de camper/caravanzaak een paar super klemmen tegen die echt perfect zijn. kosten maar een paar tientjes en daarmee heb je in mijn ogen dan een zeer goede combinatie, die erg simpel vast te zetten is en het frame van je fiets niet beschadigd.

Afbeelding
http://www.campshop.nl/shop/camper/camp ... e=1&view=5
Giant_Bas
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 22 februari 2007, 19:18
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR/ Giant ATX 850

Ik heb sinds een goed half jaar een twinnyload met crankstel bevestiging. Het is een oud model maar wel met het nieuwe type crackbevestiging:
Afbeelding
De drager met twee fietsen erop staat muurvast op de trekhaak in combinatie met een OUD type trekhaak hulpstuk (de 'ronde busjes'). Helaas kan ik nu alleen nog een hulpstuk gebruiken wat verstelbaar is, deze is vrij flexibel en daardoor wiebelt de drager iets. Maar nog steeds minder als enkele spinders.
Laatst gewijzigd door Giant_Bas op ma 25 februari 2008, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Fietsen is gezond. Eet meer fietsen.
Plaats reactie