Fietsdragers voor op de trekhaak, een vergelijk

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
martin rs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 4 december 2005, 19:32

hallo,

ik ben nu in het bezit van een fietsendrager waarbij ik de trappers moet vastzetten.
nu heb ik na enige tijd speling in mijn cranckstel.
iemand enig idee of dit door zo een drager komt?

aangezien ik nu een klein beetje aan het kijken ben naar een nieuwe vroeg ik mij af of alle spinder fietsendragers problemen mee hebben dat ze eraf kunnen vallen?
Sunnyboy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1348
Lid geworden op: zo 16 april 2006, 12:09
Mijn mountainbike: BergjeOp, BergjeAf

Ik gebruik de Spinder Hawk.
Ook tijdens de rit naar Winterberg v.v. met 1 bike erop geen problemen gehad.
Ook bij hogere snelheden op de Autobahn >130 km/u geen probleem.
Klem aan de zadelklem en klaar is kees.
Als extra nog een degelijk slot aan het frame van de fiets en de fietsdrager bevestigd zodat ik rustig ergens kon gaan eten. Het enige wat het dievengilde nog mee kan nemen is het zadel met zadelpen. (kan je er natuurlijk ook afhalen en dan een dop of plastic over je zadelpenopening doen)
Bedankt voor het lezen, hou het leuk en Let's Ride!
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Sunnyboy schreef:Ik gebruik de Spinder Hawk.
Ook tijdens de rit naar Winterberg v.v. met 1 bike erop geen problemen gehad.
Ook bij hogere snelheden op de Autobahn >130 km/u geen probleem.
Klem aan de zadelklem en klaar is kees.
Als extra nog een degelijk slot aan het frame van de fiets en de fietsdrager bevestigd zodat ik rustig ergens kon gaan eten. Het enige wat het dievengilde nog mee kan nemen is het zadel met zadelpen. (kan je er natuurlijk ook afhalen en dan een dop of plastic over je zadelpenopening doen)
heb ik ook, maar vind wel dat de 2 fietsen dicht op elkaar staan en de crank tegen de middelste buis aan komt.

Tevens heb ik ook extra riempjes aan de gootjes gemaakt omdat mijn voorwiel begon te draaien boven de 100km/h.

Verder bevalt hij goed.
sretlow
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: do 29 juni 2006, 11:05
Mijn mountainbike: Trek 8900
Contacteer:

Ik heb gewoon een simpele van 14 euro van de halfords. Werkt op zicht goed. Nadeel is dat je ff wat bandjes moet kopen om je fiets vast te zetten. Maar bij een caravan winkel oid kom je al een heel eind. 4 bandjes erbij a 6 euro en je went klaar voor vertrek. Ander nadeel is dat je kenteken niet meer zichtbaar is. Dus voor langere tochten ga ik denk ik een losse kentekenplaat maken met verlichting erop (via de trekhaak elektrische aansluiting). Iemand hier suggesties?

Voordeel is het grote gemak waarop je deze monteert. Voor 1 fiets ruim voldoene. Ook heb ik een paar stukkies verwarmingsbuis isolatie aangebracht tegen beschadegingen en een simpel slotje waardoor je de Y buis niet meer kunt terug klikken. Dit om eventueel diefstal te vertragen. Voordeel ook nog: goedkoop!
Bianchi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 11:46
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8
Contacteer:

martin rs schreef:...

aangezien ik nu een klein beetje aan het kijken ben naar een nieuwe vroeg ik mij af of alle spinder fietsendragers problemen mee hebben dat ze eraf kunnen vallen?
Het is bij het model Eagle van Spinder een aantal keren voorgekomen dat deze van de trekhaak is geraakt.

E.e.a. werd veroorzaakt doordat het mogelijk was om de drager verkeerd op de trekhaak te monteren.

Spinder heeft dit inmiddels hersteld. Je moet alleen even uitkijken als je een 2ehands Eagle koopt.

De overige Spinder modellen hebben een andere manier van bevestigen op de trekhaak, waardoor deze problemen niet kunnen voorkomen.
martin rs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 4 december 2005, 19:32

aha op die manier.
ik twijfel tussen de hawk en de falcon. heb nog geen duidelijke verschillen kunnen ontdekken maar zal binnenkort eens naar de winkel om dat nader te bekijken.
hoor hier namelijk vrijwel niemand met de falcon....
SpeedyZ
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 17 oktober 2004, 20:20
Mijn mountainbike: Geen meer :-(
Contacteer:

Ik heb de Falcon. In het algemeen een fijne fietsendrager.

Minpunten:
- fietsen staan redelijk dicht op elkaar; met doeken oid ertussen kun je wel beschadigingen voorkomen
- Voorwiel schiet wel eens uit wielgoot; extra bandjes monteren

Plus:
- stevige montage op trekhaak
- kantelbaar
Bianchi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 11:46
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8
Contacteer:

martin rs schreef:aha op die manier.
ik twijfel tussen de hawk en de falcon. heb nog geen duidelijke verschillen kunnen ontdekken maar zal binnenkort eens naar de winkel om dat nader te bekijken.
hoor hier namelijk vrijwel niemand met de falcon....

De Falcon en de Hawk zijn in principe dezelfde dragers. Alleen is de Hawk van staal gemaakt en de Falcon van aluminium. Daardoor verschilt het gewicht iets van elkaar (14,75kg tegen 13,5kg). De Falcon is (uiteraard) duurder, daarom wordt de Hawk meer verkocht. Beide dragers zijn 50 x 100 x 25 cm groot. De verschillen zijn:


HAWK
Hoogwaardig staal
Gewicht 14.75 kg
Twee jaar garantie

FALCON:
Hoogwaardig aluminium
Gewicht 13,5 kg
Drie jaar garantie
Bianchi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 11:46
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8
Contacteer:

SpeedyZ schreef:Ik heb de Falcon. In het algemeen een fijne fietsendrager.

Minpunten:
- fietsen staan redelijk dicht op elkaar; met doeken oid ertussen kun je wel beschadigingen voorkomen
- Voorwiel schiet wel eens uit wielgoot; extra bandjes monteren

Plus:
- stevige montage op trekhaak
- kantelbaar
Ik heb een Hawk en heb nog nooit gemerkt dat de fietsen elkaar raken. Ik vervoer zowel Mountainbikes als Tourfietsen.

Ook dat het voorwiel uit de goot schiet is voor mij nieuw. Ik rijd bijna elke week met de drager en mijn cruise-snelheid is 150 km/u. Nog nooit problemen mee gehad.
furius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 482
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 22:31
Mijn mountainbike: Heeft dikke baaande

ik heb ook de hawk,heb alleen problemen gehad met de rubbers,die schoten op een gegeven moment los toen ik op de snel weg reed.die heb ik vervangen voor span bandjes en dat werkt nu weer prima,om de twee armen heb ik van die isolatie van cv leidingingen gemaakt,zo beschadigd m'n crank nooit meer.

prima fietsen drager!!
It never gets easier, you just go faster.
sretlow
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: do 29 juni 2006, 11:05
Mijn mountainbike: Trek 8900
Contacteer:

Bij de Makro komt er een fietsdrager in de aanbieding vanaf komende dinsdag.

Proplus Type Silverline II: 82 euro
Proplus Type Silverline III: 101 euro.

Beide inclusief BTW.
martin rs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 4 december 2005, 19:32

heb je misschien wat meer informatie en een foto over deze dragers?
op de makro kan ik niet kijken want dan moet ik eens of ander nummer intoetsen...
Bianchi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 11:46
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8
Contacteer:

martin rs schreef:heb je misschien wat meer informatie en een foto over deze dragers?
op de makro kan ik niet kijken want dan moet ik eens of ander nummer intoetsen...
Afbeelding

Pro Plus Silverstar. Universele trekhaak fietsdrager met kantelmechanisme en framebevestiging.
Bianchi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 11:46
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8
Contacteer:

Ik zag laatst iemand met deze fietsdrager op zijn auto:

Afbeelding

Dit is de Spinder Sparrow. Een inklapbare drager voor 1 fiets. Een handig ding die ingeklapt nauwelijks ruimte in je kofferbak inneemt. Nadeel is wel dat je erop slechts 1 fiets kan vervoeren.

Dit is wat de leverancier ervan zegt:

De Sparrow is volledig inklapbaar. In één beweging is de Sparrow stevig en zonder hulpstukken op de trekhaak te bevestigen. De fiets is vervolgens eenvoudig, snel en stevig op de drager te plaatsen. De twee wielsteunen en de degelijke frameklem zorgen voor optimale bescherming en veilig vervoer van uw fiets. De Sparrow is voorzien van wettelijk verplichte verlichting.

Wat wel raar is, is dat Spinder de drager niet bij de modellen op de website heeft staan. Als je googled, kom je wel weer op een sub-pagina uit...




UPDATE:
Ik heb contact gehad met Spinder. Deze drager zit niet meer in het assortiment. Volgens eigen zeggen, omdat de drager niet goed verkocht.
Arnie22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 18 oktober 2006, 11:42
Mijn mountainbike: Cube ltd comp

Is deze drager eigenlijk iets?
En kan er wel een mtb opgemonteerd worden?
Niet dat de crank er niet in gaat passen.
Wordt me voor een mooi prijsje aangeboden.
Afbeelding
Plaats reactie