Fietsdragers voor op de trekhaak, een vergelijk

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gazellefietsen
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: do 30 juni 2005, 16:22

koendio schreef:
Gazellefietsen schreef:In de autoweek van vorige week staat een vergelijk van fietsdragers voor op de trekhaak.
en.......
Nou ... het was een vergelijking en niet zo zeer een test waaruit dan de beste fietsdrager komt.

Voor een hoop systemen valt wel wat te zeggen. Er wordt opgesomd, wat de voor- en nadelen van de dragers zijn.
Bikerik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 17 oktober 2005, 21:08
Mijn mountainbike: BULLS 9.50, magura hs33, mx comp eta

even chronologisch mijn fietsdrager ervaringen:

1. twinnyload met crank bevestiging speciaal voor mtb's (dus verstelbaar). Heb altijd het idee gehad dat mijn fiets er niet goed op stond & dat het de trapas ook belast. Misschien ook omdat ik met een andere fiets in Frankrijk aankwam & de trapas er zo'n beetje uit lag.

2. dakdrager ook niet zo'n goed plan. Tunneltje bij terheijden is nl. zo laag dat je daar niet onderdoor komt met een flinke fiets op je dak .... helaas mee mogen maken, vorig jaar met de fiets van een vriend (geknikt frame :cry: )

3. na verkoop van mijn twinnyload op marktplaats zag ik bij de aldi een fietsdrager. Bevestiging aan het frame, was precies wat ik wilde. Helaas net zo'n (sorry, oostduitse) trekhaak bevestiging als de spinder: dikke bout die je op de trekhaak draait. Heenweg naar texel ok, bij vertrek schroefdraad kapot, iets te vast willen zetten. Dus wie nog een onderdeel zoekt voor een aldi drager ...

4. spinder hawk van mijn vader geleend. Betere kwaliteit dan de aldi-drager maar wel dezelfde trekhaak bevestiging: dikke bout. Ben toch bang dat je die een keer doordraait. Je kunt 'm inderdaad kantelen maar daarna kun je wel opnieuw die bout vastdraaien. Daarbij wil het er bij mij niet in dat je iets echt vast kunt klemmen op een ijzeren bal, want dat doe je uiteindelijk toch.

Heb nu zo'n simpel triangeltje van mijn broer geleend maar ben van plan een twinnyload te kopen met frame bevestiging & de simpelste trekhaak bevestiging nl. die twee pennen die in het hulpstukje op je trekhaak vallen (= tl traditional f).

Bij www.kockenboxmeer.nl hebben ze volgens mij een scherpe prijs (150 euro).
My other bike is a fully ...
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik ben al 4 jaar tevreden met mijn twinny load met cranckbevestiging. De boel moet wel goed op elkaar afgesteld worden en dan zit er nog wat beweging in maar naar mijn mening vindt het cranckstel hier geen hinder van. Simpel en compact.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Just @
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 14:03
Mijn mountainbike: Giant NRS (custom built) RS Reba, XTR, Race Face, Magura Louise
Contacteer:

Een niet veel genoemde optie is de Tacx Compact. Ik rij daar nu al een jaar of 5 mee rond en ik moet zeggen: een top fietsendrager :-q

Juist bij hogere rijsnelheden (van de auto dan he :wink:) blijft deze rustig en stabiel. In het verleden heb ik ook met een Twinnyload (Ergo) rondgereden, maar daar is het toch een stuk minder met de stabiliteit gesteld: Crankbevestiging is stukken minder stabiel én je wordt niet zo vrolijk van de crankbeschadigingen die je er aan over houd :-{

By the way: Kijk hier eens http://www.kampioen.nl/published/kmp/co ... rs.nl.html
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

VW Caddy, ideaal
Work... the eight hours between bicycle rides.
PiPi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 19 oktober 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Santos SCC01, SRAM X-9, Recon 351 Solo Air
Contacteer:

Gazellefietsen schreef:
fuel schreef:ik open maar geen nieuw topic maar is dit wat voor die 13 euro.
ik heb nu een twinny load maar alleen de fiets van mijn vriendin past er op. De nieuwe cranks passen hier niet meer op.
is wel erg goedkoop he!!


Afbeelding
De politie is hier ook niet blij mee, de fietsen hangen voor de kentekenplaat en voor de verlichting...
Afgelopen weekend deze geprobeerd met een vriend; zijn aanschaf. Bevestiging is super simpel, van Rotterdam naar Dorst gereden zonder problemen. Hij zakte in Dorst wel scheef bij de eerste drempel...Zegt dat iets over de kwaliteit? Die rit heeft me denk ik een paar jaar van m'n leven gekost: "Beweegt 'ie nou" "Oh jee, een kuil in het wegdek" Hmm.
baronekke
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 23 oktober 2005, 13:52
Mijn mountainbike: Speci Rockhopper Pro XT
Contacteer:

Sta op het punt om te kiezen voor ofwel de TwinnyLoad Swing FES (180,-) danwel de Spinder Hawk (199,-) om onze twee nieuwe bikes mee te vervoeren.
Het gaat om 1x Specialized Rockhopper Pro, 19" en normale 26x2 banden en 1x een Specialized Rockhopper Womens Disc 15" met normale 26x2 banden.
Weet iemand toevallig of de 26x2 banden zonder gezeur stabiel in de Spinder passen? De Spinder heeft namelijk wel mijn voorkeur boven de Twinnyload, gezien de ervaringen op dit forum.
Ik hoor graag de meningen ;)
pierke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 644
Lid geworden op: za 23 augustus 2003, 20:02
Mijn mountainbike: Niner Air9/Rocky Mountain

Beter neem je dan de oudere versie, met metalen gootjes. Ik denk dat het wel past, maar mocht het niet passen kun je deze zelf iets uit elkaar buigen.

Met een beetje zoeken op marktplaats kom je vast wel een eind, er wordt regelmatig wat aangeboden.
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Binnenkort ga ik er ook aan geloven. Ik ga hoogstwaarschijnlijk voor de Spinder Hawk: goede framebevestiging en degelijk in staal uitgevoerd.
En ook geen raar trekhaakhulpstuk nodig, zodat ik de drager ook bij iemand anders op z'n trekhaak kan zetten. Dan hoef ik tenminste niet altijd zelf te rijden 8)
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Kevin78
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 17 juni 2005, 19:37
Mijn mountainbike: Cannondale TT2005

als je nou geen trekhaak hebt is er dan ook iets van een fietsdrager die je kan gebruiken??
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Kevin78 schreef:als je nou geen trekhaak hebt is er dan ook iets van een fietsdrager die je kan gebruiken??
Ik heb er wel eens gezien die je op de achterklep van een hatchback kunt monteren. Of dat een goed systeem is ... geen flauw idee.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

http://www.eckla.de/index03.php

goede degelijke dragers.
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
baronekke
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 23 oktober 2005, 13:52
Mijn mountainbike: Speci Rockhopper Pro XT
Contacteer:

De 'oude' Hawk's met metalen gootjes zijn toch niet echt meer makkelijk 2ehands te vinden via bijv. marktplaats. De nieuwe Hawk's zijn met gootjes uit voorgevormd kunststof (wijder uitlopend).
Iemand die zo'n nieuwe Hawk heeft en toevallig kan vertellen of er een 26x2.0 bandje zonder problemen (stabiel!) inpast?
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

baronekke schreef:De 'oude' Hawk's met metalen gootjes zijn toch niet echt meer makkelijk 2ehands te vinden via bijv. marktplaats. De nieuwe Hawk's zijn met gootjes uit voorgevormd kunststof (wijder uitlopend).
Iemand die zo'n nieuwe Hawk heeft en toevallig kan vertellen of er een 26x2.0 bandje zonder problemen (stabiel!) inpast?
Ik heb een nieuwe hawk. Bandjes passen er zeker in maar zitten er niet lekker strak in zoals bij het metalen gootje. Voorwiel gaat een beetje zwabberen als je gaat rijden. Ik trek daarom altijd met een sjorband de wielen tegen elkaar aan. (rij meestal met 2 fietsen). Dan staat de boel echt muurvast.
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
baronekke
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 23 oktober 2005, 13:52
Mijn mountainbike: Speci Rockhopper Pro XT
Contacteer:

Dank voor de info.
Ik ben vandaag gaan kijken naar zo'n Spinder Hawk (nogmaals) en ben toch sterk aan het overwegen om misschien toch maar voor een Spinder Falcon te gaan? Dezelfde opbouw, alleen aluminium en dus superhandig met het afspuiten van je modderige fiets... Even langs 't tankstation op de terugweg; sproeiertje er voorzichtig overheen, en lekker laten drogen op de weg naar huis... toch?

Ik vind het moeilijk om te kiezen tussen de Hawk (die prima zou moeten voldoen) of de Falcon omdat die toch weer het gemak heeft van gewicht en vooral het niet/minder roestgevoelig zijn. Of valt dit te verwaarlozen?
Plaats reactie