Fietsdragers voor op de trekhaak, een vergelijk

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gazellefietsen
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: do 30 juni 2005, 16:22

Op het forum zijn er inderdaad al een aantal topics over fietsdragers voor op de trekhaak te vinden. Maar geen enkel topic gaat in op alle facetten en mogelijkheden van fietsdragers voor montage op de trekhaak. Vandaar dit topic.

Ik wil graag ieders mening over zijn/haar "trekhaak"-fietsdrager. Voor- en nadelen, enz.

Blijkbaar heeft elk systeem voor- en nadelen. Een nadeel van crank-bevestiging zou zijn dat het een enorme belasting op de trapas uitoefent. Frame-bevestiging zou daarentegen weer deuken in het (Aluminium) frame kunnen opleveren. Is het iets om aan de zadelpen te bevestigen? Of zou er een systeem moeten zijn (of is dat er al) waarbij je het voorwiel verwijderd en de vork aan de fietsdrager bevestigd?

Deze fietsdragers (voor trekhaak) ken ik:
- Cyclick Duo (crankbevestiging)
- Multa (framebevestiging)
- Spinder Falcon (framebevestiging)
- Spinder Hawk (framebevestiging)
- Tacx Compact (framebevestiging)
- Thule Bike On (framebevestiging)
- Twinny Load met framebevestiging (div. modellen)
- Twinny Load met crankbevestiging (div. modellen)
dader
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 6 maart 2005, 17:24
Mijn mountainbike: ROOSTER!

Ik heb een stalen spinder hawk voor 2 fietsen en die is erg goed (mijn enduro draai ik er zonder beschadiging zo op) en niet al te duur in vergelijking met thule, je zet hem op je trekhaak draait hem vast en klaar is kees, trouwens ook goedkoop te krijgen op marktplaats.

Crank bevestiging is met de meeste mtb cranks niet te doen en vaak beschadig je je crank, helemaal met oudere twinny loads.


Afbeelding
Gazellefietsen
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: do 30 juni 2005, 16:22

dader schreef:Ik heb een stalen spinder hawk voor 2 fietsen en die is erg goed (mijn enduro draai ik er zonder beschadiging zo op) en niet al te duur in vergelijking met thule, je zet hem op je trekhaak draait hem vast en klaar is kees, trouwens ook goedkoop te krijgen op marktplaats.

Crank bevestiging is met de meeste mtb cranks niet te doen en vaak beschadig je je crank, helemaal met oudere twinny loads.
En zou je daarop ook een V-frame kunnen monteren? Of zou je de frame-bevestiger ook aan de zadelpen kunnen bevestigen?
dader
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 6 maart 2005, 17:24
Mijn mountainbike: ROOSTER!

Hij kan zeker aan je zadelpen dat is geen probleem.

Deuken in je frame door de framebevestiging lijkt mij trouwens een sterk verhaal dan moet je het wel heeeel vast aandraaien.
Gazellefietsen
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: do 30 juni 2005, 16:22

dader schreef:
Deuken in je frame door de framebevestiging lijkt mij trouwens een sterk verhaal dan moet je het wel heeeel vast aandraaien.
Ik "vertel" alleen maar wat ik hoor. Het lijkt mij ook sterk.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Lijkt mij niet overdreven.
Dus gewoon de klem om de zadelpen.
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

In sommige gevallen kan het zeker kwaad, bijvoorbeeld in het hogere segment van Giant's XTC NRS bikes, deze mogen ook niet aan het frame in een montagestandaard geplaatst worden. Is erg dun alu. Maar dat staat in de boekjes die je bij je bike krijgt, staat het er niet in, is het geen drama om aan het frame vast te maken. 90% van de Bikes kun je probleemloos aan de zadelpen vastmaken.
Eric009
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: za 7 mei 2005, 21:27
Mijn mountainbike: Focus Black Raider LTD 2007

Ik heb zelf net de spinder hawk met zadel pen bevestiging gekocht.
Bevalt super :-q
Makkelijk opzetten op de trekhaak zonder een extra montage stuk op de trekhaak en fietsen er makkelijk op en af zonder beschadigingen.

Een echte aanrader :P :-q
Gazellefietsen
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: do 30 juni 2005, 16:22

Eric009 schreef:Ik heb zelf net de spinder hawk met zadel pen bevestiging gekocht.
Bevalt super :-q
Makkelijk opzetten op de trekhaak zonder een extra montage stuk op de trekhaak en fietsen er makkelijk op en af zonder beschadigingen.

Een echte aanrader :P :-q
Misschien kun je ter verduidelijking een foto van jouw speeltjes posten?
Eric009
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: za 7 mei 2005, 21:27
Mijn mountainbike: Focus Black Raider LTD 2007

Gazellefietsen schreef:
Eric009 schreef:Ik heb zelf net de spinder hawk met zadel pen bevestiging gekocht.
Bevalt super :-q
Makkelijk opzetten op de trekhaak zonder een extra montage stuk op de trekhaak en fietsen er makkelijk op en af zonder beschadigingen.

Een echte aanrader :P :-q
Misschien kun je ter verduidelijking een foto van jouw speeltjes posten?
zie het plaatje van de reactie net onder jouw orgineel bericht.
Louis
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 28 december 2003, 12:13
Mijn mountainbike: Santos SCC02
Contacteer:

Vooruit dan maar de Spinder Hawk in actie

Op de foto zie je dat de zadels omlaag staan, maar na wat oefening en proberen staan de fietsen er op zonder aan het zadel te hoeven prutsen.
..../''''''\....../'''\.../''\...
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

Louis schreef:Vooruit dan maar de Spinder Hawk in actie
Nou ik die foto zie met het slot vraag ik me opeens af of er misschien ook fietsendragers zijn waar je sloten aan kunt bevestigen. Ik geloof dat ik op de foto zie dat de fietsen alleen aan elkaar staan vastgemaakt?
Of zou dat niets uitmaken aangezien ze dan gewoon alsnog de hele fietsendrager van je fiets af kunnen jatten?

Michiel;
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Louis
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 28 december 2003, 12:13
Mijn mountainbike: Santos SCC02
Contacteer:

Michiel schreef: Of zou dat niets uitmaken aangezien ze dan gewoon alsnog de hele fietsendrager van je fiets af kunnen jatten?
Bij de Hawk zit een gaatje waar je een hangslot aan vast kunt maken, zodat de schuif die om de kogel van de trekhaak zit niet meer open kan, daar zou je een kabel aan vast kunnen maken. Maar als je een afneembare trekhaak hebt, moet je maar hopen dat de dieven dat niet ontdekken :wink: Maar je moet een sterke vent zijn om een fietsdrager met twee fietsen te kunnen tillen.


En het slot zat er om omdat we na het fietsen even wat biertjes wilden drinken.
..../''''''\....../'''\.../''\...
TA
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 26 april 2005, 21:00
Mijn mountainbike: Klein Palomino

Louis schreef:Vooruit dan maar de Spinder Hawk in actie

Op de foto zie je dat de zadels omlaag staan, maar na wat oefening en proberen staan de fietsen er op zonder aan het zadel te hoeven prutsen.
Ik kan twee fietsen kwijt zonder ook maar iets te verstellen op de spinder hawk. Ik bevestig ze trouwens aan de zadelpen en niet aan het frame.

Groot voordeel van de hawk is dat je de drager naar achteren kunt klappen als de fietsen erop staan. Zou kun je toch nog je achterklep openen...
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

Louis schreef: Bij de Hawk zit een gaatje waar je een hangslot aan vast kunt maken, zodat de schuif die om de kogel van de trekhaak zit niet meer open kan, daar zou je een kabel aan vast kunnen maken. Maar als je een afneembare trekhaak hebt, moet je maar hopen dat de dieven dat niet ontdekken :wink: Maar je moet een sterke vent zijn om een fietsdrager met twee fietsen te kunnen tillen.
Poe, ben nog niet helemaal wakker, heb het minstens drie keer moeten lezen voordat ik het snapte :?
Maar dat is inderdaad wel een oplossing, als je een vaste trekhaak hebt.
Thnx.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Plaats reactie