band voor mul zand

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Hallo,

Ik ben op zoek naar een band die geschikt is voor bos gebeid en mul zand ( a la Schoorle bijv). Geen vouwbare of tubeless, gewoon de "normale" versie.
Michelin XCR iets bijvoorbeeld

Ik was vandaag in schoorle en wasvergeten dat het daar erg mul zand betreft en mijn voorband was nog een schwalbe silento, niet zo'n goed plan.

Ja Ja zoekfunctie, ik weet het, maar even een snelle tip is ook wel eens makkelijk.
Laatst gewijzigd door yves op za 9 juli 2005, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

breed bv > 2.1
Laatst gewijzigd door byorka op za 9 juli 2005, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Voor Schoorl wordt de Schwalbe Fast Fred 2.5 erg gewaardeerd door een hoop mensen. Zeker in dit seizoen heb je met die band op een lage bandenspanning veel grip in het mulle zand
Eat, sleep, ride, repeat
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

2.5 das behoorlijk breed, kan ze ook niet bij B2B in het lijstje zien staan ( zegt niet alles), gaan tot 2.35.

Thx alvast
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Eh, ik bedoelde idd 2.35... :roll: Zal de pijnstillers wel zijn :tong

Maar die band is volgens mij één van de beste die je kunt hebben voor Schoorl op dit moment
Eat, sleep, ride, repeat
[jojo]
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1111
Lid geworden op: do 3 juni 2004, 19:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Specialized Demo 8
Contacteer:

Rij met mijn 2.3 tioga's ook altijd haarfijn door mul zand. Zolang de band maar een beetje breed is dan kun je der meestal wel perfect mee door mul zand rijden.
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

die tioga heb ik op het achterwiel liggen, die doen hun werk ook wel goed ( alleen veel rolweerstand als ik over de weg fiets vandaar de voorband vervangen door een dunner type), alleen de voorband was die silento, dus ik ga de fast fred maar eens proberen.

Ok bedankt voor de snelle reacties
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Rolweerstand komt vooral van je achterband, omdat je daar bijna bovenop zit met je (dikke) aars.
Gladde voorband om rolweerstand te verminderen is nogal zinloos, dwz, gladde achterband levert meer resultaat.
En zoveel noppen heb je achter meestal niet nodig.
Voor zijn nopjes soms fijn, iets meer reserve in de bocht.

FF2.35 lijkt me goed voor los zand.
Michelin dinges Dry, de opvolger van de JetS zal 't ook wel goed doen.
De 2.0 van de JetS was ruim 2", de 2,35 van de FF is valt een stuk smaller uit dan 2,35", qua breedte zullen ze elkaar niet veel ontlopen.
Denk wel dat FF een stukje voordeliger is...

Vrdestein had de B Each, een speciale strandband, in trendy Michelin groen.

Schwalbe heeft ook nog de Big Apple en de Super Moto (een Big Apple op het high-tech karkas vd. Racing Ralph).
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Banden als de B each, Big Apple en Super Moto lijken me prima voor op het strand, maar zou ik voor sommige stukken op Schoorl toch niet de voorkeur aan geven
Eat, sleep, ride, repeat
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

@walter

klopt inderdaad wel ja wat je daar zegt over de rolweerstand :oops:

en over beach banden, volgens mij zijn die gemaakt om niet in het zand te zakken ( je glijdt er meer overheen , minde rolweerstand)) en voor vlakke rechte stukken. En dan heb je toch wat grip te kort voor afdalingen met bochten op mul zand, sterker nog ik denk dat je de boxht niet eens door komt.

Dus zoek ik een band die een beetje over het zand heen glijdt zoals een beachband en een beetje in het zand bijt voor de grip in bochten en bij remmen en volgens mij moet dat met die FF wel lukken als ik het profiel zo zie.
Houden die Fast Fred's ook op harde bosgrond en een beetje nattigheid ( beetje modder)nog genoeg grip ..??
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

IMHO hou je met FF's in de meeste gevallen wel grip. Alleen misschien dat in extreme modder een modderband de voorkeur geniet.
Eat, sleep, ride, repeat
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

redelijke grip ( kan altijd beter) op zand bosgrond en beetje modder, dit is wat ik wil dus ik ga die snelle Fred's maar eens zelf uit proberen.

Bedankt voor de info allen

prettig weekend verder

greetz
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Je kunt trouwens ook eens op www.mtb-schoorl.nl kijken, daar is dacht ik ook het een en ander te vinden over bandenkeuze
Eat, sleep, ride, repeat
grunn371
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 10 juni 2005, 21:46
Mijn mountainbike: merida fireball pro
Contacteer:

maxxis ignitor 26x2.35. ik zweer ij die band
de kogel is door de kroeg
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Probeer ook eens met een wat lagere bandenspanning te rijden. Je wilt geen tubeless, maar toch zou dat een optie zijn.
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Plaats reactie