Nu door al deze reacties blijf ik nog steeds twijfelen. Ik zoek een goede vork waramee ik een tijdje vooruit kan. Ik ben dus niet al te zwaar 65 kg en hij moet daarom wel en beetje soepeltjes veren anders kan ik net zo goed een Pace aan schaffen Er zijn een hoop positieve reacties over de Fox maar er wordt ook over de problemen geschreven zoals speling/lekkage door Biky Biky en daar zit ik dus niet op te wachten. En of een Pop lock nu wel of niet handig is daar zijn de meningen ook nogal over verdeeld. Misschien gaat het niet lukken maar ik ga over een weekje (9juli) op vakantie naar de Zwitserse Alpen en het zou fijn zijn als ik voor die tijd een nieuwe vork heb want anders moet ik weer 4 weken wachten
Graag nog meer advies
Bart
Keuze uit REBA en FOX vork
....Train Till It Hurts......
2009 & 2010 LCMT finisher
2e & 5e plek in het jongerenklassement
2009 & 2010 LCMT finisher
2e & 5e plek in het jongerenklassement
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 217
- Lid geworden op: do 27 mei 2004, 17:54
- Mijn mountainbike: Spectral CF 9.0
Ik twijfel ook nog een beetje. Maar is 130mm veerweg voor niet een beetje veel voor een XC fiets?Dr Paaj schreef:De x series van fox vind ik persoonlijk niks(niet mijn type vork) de float en Talas en de vanilla met 130 mm zijn snelle vorken en toch stijf en niet zwaar.
Ik ben nog altijd aan het twijfelen tssen de Float RLC en de Talas RLC... en das best lastig...
Andere merken kunnen dit ook en je zult hier echt voor moeten gaan tunen, wat vaak niet goedkoop is, de TFT of de blackbox series zijn al een heel stuk beter. Hetzelfde geld ook voor de headshocks en lefty's fabrieks af werken ze goed, maar kan veeeeel beter.
De Talas is verstelbaar en daarom ook aantrekkelijk om in een xc fram te zetten die 100 aankan, je kunt dan vaak aan de knop draaien om te dalen en te klimmen.
Voor mij is het niet meer om een xc frame, maar iets meer.
Iedere vork kan last hebben van lekkeages en pech, maar de werking van een vork vind ik toch ook belangrijk. En daar is in dit geval de fox familie toch erg goed in.
Voor mij is het niet meer om een xc frame, maar iets meer.
Iedere vork kan last hebben van lekkeages en pech, maar de werking van een vork vind ik toch ook belangrijk. En daar is in dit geval de fox familie toch erg goed in.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 217
- Lid geworden op: do 27 mei 2004, 17:54
- Mijn mountainbike: Spectral CF 9.0
ik denk dat ik maar voor de 2005 Talas ga inderdaad.
is 200 gram zwaarder dan een F100RLT, dat scheelt amper wat. 130mm lijkt me bij afdalen toch wel lekker inderdaad.
Ben nog wel benieuwd hoeveel de Talas moet kosten. de F100RLT kost bij s-tec 649 euro, als de Talas veel duurder is moet ik toch voor de F100rlt gaan.
is 200 gram zwaarder dan een F100RLT, dat scheelt amper wat. 130mm lijkt me bij afdalen toch wel lekker inderdaad.
Ben nog wel benieuwd hoeveel de Talas moet kosten. de F100RLT kost bij s-tec 649 euro, als de Talas veel duurder is moet ik toch voor de F100rlt gaan.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2021
- Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
- Mijn mountainbike: Kona Manomano
Ik weet niet precies hoe en hoe snel het werkt, maar dat draaien doe je echt niet tijden het rijden.Dr Paaj schreef:De Talas is verstelbaar en daarom ook aantrekkelijk om in een xc fram te zetten die 100 aankan, je kunt dan vaak aan de knop draaien om te dalen en te klimmen.
-duurt lang (dan ben je alweer op weg naar beneden)
-hand los van stuur
-veerweg verlengen terwijl je erop zit gaat niet/zwaar
(dit alles bij mijn U-turn)
Ja, de inveerdruk is dan variabel, waardoor je weer verschillende eigenschappen krijgt. Lastig verhaal, maar als je het echt wil weten PB maar.
-
- Genius
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
- Contacteer:
Talas is volgens mij het enige systeem dat je echt kunt verstellen terwijl je op de fiets zit, kost geen kracht, gewoon klik, klik, klik.Kjiratsiekoedel schreef:Ik weet niet precies hoe en hoe snel het werkt, maar dat draaien doe je echt niet tijden het rijden.Dr Paaj schreef:De Talas is verstelbaar en daarom ook aantrekkelijk om in een xc fram te zetten die 100 aankan, je kunt dan vaak aan de knop draaien om te dalen en te klimmen.
-duurt lang (dan ben je alweer op weg naar beneden)
-hand los van stuur
-veerweg verlengen terwijl je erop zit gaat niet/zwaar
(dit alles bij mijn U-turn)
OK, kost ff wat concentratie, zo'n wieltje op je vork, daardoor niet echt aan te bevelen in de afdaling.
Maar na een tijdje vind je een "ideale" instelling, en verander je 'm nog maar wienig. Althans, dat was mijn ervaring.
Met 65 kg heb je bij een vork met stalen veren vaak een lichtere veer nodig dan de standaard veer.
Hou er rekening mee dat je die meestal moet betalen.
Luchtvorken zijn wat dat betreft veel makkelijker op gewicht af te stemmen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 354
- Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021
weet niet of het helemaal de bedoeling is, maar ik kan mijn reba u-turn air gewoon draaien als ik op de fiets zit. Gaat gewoon soepel, zonder veel kracht te moeten zetten. Dat was bij mijn duke uturn (met veer) wel anders....Walter schreef: Talas is volgens mij het enige systeem dat je echt kunt verstellen terwijl je op de fiets zit, kost geen kracht, gewoon klik, klik, klik.