Keuze uit REBA en FOX vork

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
B@rt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2284
Lid geworden op: wo 5 mei 2004, 13:37
Contacteer:

Nu door al deze reacties blijf ik nog steeds twijfelen. Ik zoek een goede vork waramee ik een tijdje vooruit kan. Ik ben dus niet al te zwaar 65 kg en hij moet daarom wel en beetje soepeltjes veren anders kan ik net zo goed een Pace aan schaffen :tong Er zijn een hoop positieve reacties over de Fox maar er wordt ook over de problemen geschreven zoals speling/lekkage door Biky Biky en daar zit ik dus niet op te wachten. En of een Pop lock nu wel of niet handig is daar zijn de meningen ook nogal over verdeeld. Misschien gaat het niet lukken maar ik ga over een weekje (9juli) op vakantie naar de Zwitserse Alpen en het zou fijn zijn als ik voor die tijd een nieuwe vork heb want anders moet ik weer 4 weken wachten :-{ :tong

Graag nog meer advies :D

Bart
....Train Till It Hurts......

2009 & 2010 LCMT finisher
2e & 5e plek in het jongerenklassement
kieskes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 217
Lid geworden op: do 27 mei 2004, 17:54
Mijn mountainbike: Spectral CF 9.0

Dr Paaj schreef:De x series van fox vind ik persoonlijk niks(niet mijn type vork) de float en Talas en de vanilla met 130 mm zijn snelle vorken en toch stijf en niet zwaar.

Ik ben nog altijd aan het twijfelen tssen de Float RLC en de Talas RLC... en das best lastig...

Andere merken kunnen dit ook en je zult hier echt voor moeten gaan tunen, wat vaak niet goedkoop is, de TFT of de blackbox series zijn al een heel stuk beter. Hetzelfde geld ook voor de headshocks en lefty's fabrieks af werken ze goed, maar kan veeeeel beter.
Ik twijfel ook nog een beetje. Maar is 130mm veerweg voor niet een beetje veel voor een XC fiets?
Dr Paaj

De Talas is verstelbaar en daarom ook aantrekkelijk om in een xc fram te zetten die 100 aankan, je kunt dan vaak aan de knop draaien om te dalen en te klimmen.

Voor mij is het niet meer om een xc frame, maar iets meer.

Iedere vork kan last hebben van lekkeages en pech, maar de werking van een vork vind ik toch ook belangrijk. En daar is in dit geval de fox familie toch erg goed in.
kieskes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 217
Lid geworden op: do 27 mei 2004, 17:54
Mijn mountainbike: Spectral CF 9.0

ik denk dat ik maar voor de 2005 Talas ga inderdaad.
is 200 gram zwaarder dan een F100RLT, dat scheelt amper wat. 130mm lijkt me bij afdalen toch wel lekker inderdaad.

Ben nog wel benieuwd hoeveel de Talas moet kosten. de F100RLT kost bij s-tec 649 euro, als de Talas veel duurder is moet ik toch voor de F100rlt gaan.
Dr Paaj

:wink: dies veel duurder.... :wink:
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Dr Paaj schreef:De Talas is verstelbaar en daarom ook aantrekkelijk om in een xc fram te zetten die 100 aankan, je kunt dan vaak aan de knop draaien om te dalen en te klimmen.
Ik weet niet precies hoe en hoe snel het werkt, maar dat draaien doe je echt niet tijden het rijden.
-duurt lang (dan ben je alweer op weg naar beneden)
-hand los van stuur
-veerweg verlengen terwijl je erop zit gaat niet/zwaar

(dit alles bij mijn U-turn)
kieskes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 217
Lid geworden op: do 27 mei 2004, 17:54
Mijn mountainbike: Spectral CF 9.0

Dr Paaj schreef::wink: dies veel duurder.... :wink:
De Talas RL is vergelijkbaar kwa prijs, is die compressie instelling nuttig??
Dr Paaj

Ja, de inveerdruk is dan variabel, waardoor je weer verschillende eigenschappen krijgt. Lastig verhaal, maar als je het echt wil weten PB maar.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Kjiratsiekoedel schreef:
Dr Paaj schreef:De Talas is verstelbaar en daarom ook aantrekkelijk om in een xc fram te zetten die 100 aankan, je kunt dan vaak aan de knop draaien om te dalen en te klimmen.
Ik weet niet precies hoe en hoe snel het werkt, maar dat draaien doe je echt niet tijden het rijden.
-duurt lang (dan ben je alweer op weg naar beneden)
-hand los van stuur
-veerweg verlengen terwijl je erop zit gaat niet/zwaar

(dit alles bij mijn U-turn)
Talas is volgens mij het enige systeem dat je echt kunt verstellen terwijl je op de fiets zit, kost geen kracht, gewoon klik, klik, klik.
OK, kost ff wat concentratie, zo'n wieltje op je vork, daardoor niet echt aan te bevelen in de afdaling.
Maar na een tijdje vind je een "ideale" instelling, en verander je 'm nog maar wienig. Althans, dat was mijn ervaring.

Met 65 kg heb je bij een vork met stalen veren vaak een lichtere veer nodig dan de standaard veer.
Hou er rekening mee dat je die meestal moet betalen.
Luchtvorken zijn wat dat betreft veel makkelijker op gewicht af te stemmen.
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

Walter schreef: Talas is volgens mij het enige systeem dat je echt kunt verstellen terwijl je op de fiets zit, kost geen kracht, gewoon klik, klik, klik.
weet niet of het helemaal de bedoeling is, maar ik kan mijn reba u-turn air gewoon draaien als ik op de fiets zit. Gaat gewoon soepel, zonder veel kracht te moeten zetten. Dat was bij mijn duke uturn (met veer) wel anders....
Plaats reactie