Frame/vork/gears?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Wanneer je maar 1 voor- en 1 achtertandwiel hebt, e je hebt geen derailleurversnelling, dan mogen die tandwielen best wat steviger zijn uitgevoerd (staal), met volle tanden.
Dat scheelt al een stuk.
Ook kan je dan voor een ketting kiezen die is gemaakt om rechtuit te lopen, niet schuin.
Zulke kettingen zijn te vinden op bijv. BMX fietsen.
Het oppervlak waar de kracht op komt, is bij zulke kettingen veel groter dan bij derailleur kettingen.
Dat scheelt ook een stuk. Ook kettingvet of olie heeft het in zo'n ketting een stuk minder zwaar.
Verder is het zo dat slijtage van ketting en tandwielen elkaar neg. beinvloeden.
Door het bovenstaande is dit nog steeds waar, maar het gaat allemaal een stuk minder snel.
Nog een puntje, door het ontbreken van een granny gear is de spanning in de ketting ook minder hoog, weer minder slijtage.

Ik merk bij mijn singlespeed dat de aandrijving die van mijn high tech versnellingsfiets tig keer overleeft.

Blijft de Nexus naaf.
Die is niet bedoeld voor blubber. (staat ook in het artikel op On One forum)
Maar voor de prijs van een Rohloff kan je wel een paar Nexusnaafjes afschrijven.
Dan moet je alleen zo nu en dan een stukje lopen, terug naar de auto...
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

campr schreef: ...
Mijn 'quest' is alleen om er achter te komen of:
1. ik die 21Versn die ik u heb wel allemaal nodig heb
2. Of het niet allemaal veel simpler kan (en daardoor goekoper)
3. Of het tegen een beetje offroad kan (zoals ik al zei, ik gebruik hem misschien 10% voor offroad, waarvan 1% hardcore is)

Rob
1) in de Nederlandse bossen niet.
2) ja, bijv gewoon singlespeed.
3) da's moeilijk combineren met singlespeed.
Zolang het geen bagger is zal de Nexusnaaf 't wel een tijdje uithouden.

En onderweg bandjes plakken, niet wisselen ;)
campr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 24 juni 2005, 20:42
Contacteer:

idd, that's the ticket. Gewoon de volgende ochtend je fiets pakken zonder de vorige avond 2 uur bezig zijn met schoonmaken.
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Dr Paaj schreef:Rij jij maar eens een half jaar door de dikke bagger(limburg) en dan zie je wat over blijft van je tandwielen(en ja ik oderhoud mijn fiets goed).

Dat alles slijt is logisch, maar zonder een cassette en een ketting die in 1 rechte lijn staat zal alles in verhouding minder snel slijten. Een voor tandwiel en achter zal natuurlijk ook een keer vervangen moeten worden, maar minder frequent dan bij cassettes. In de viezigheid is een naaf in het voordeel, alles blijft soepel schakelen en geen chainsuck, in de zomer zal het ook geen nadeel zijn.

Dit bedoeld campr volgens mij met low maintenance... of niet?
Mee eens Paaj-man! Maar ik rijd best veel en ik denk dat de Drunense Duinen met al dat zand ook best slecht voor je fiets is, Limburgse klei glijdt nog een beetje... :wink:
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Kurgan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: za 25 december 2004, 03:01

Als je dan toch een lekker exotisch fietsje wilt maken, waarom gebruik je dan niet dit geval i.p.v. een doublespeed crank? Met als bijkomend voordeel dat je nóg minder onderhoud hebt.
Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
campr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 24 juni 2005, 20:42
Contacteer:

En dan kan je ook nog een singlespeed frame bestellen... Dus horizontale drop-outs, nog minder slijtage ;-).

Je hebt alleen wel 2x interne tandwielen en een ketting, dan komt toch wel een beetje dat verlies weer om de hoek kijken :-(

Maar dan kan ik wel een kettingkast monteren! :-q :-?

Rob
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

De Mountain Drive kwam ook al voorbij op 't On One forum.
campr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 24 juni 2005, 20:42
Contacteer:

The Mountain Drive and Speedhub complement each other nicely. With a Type 1 Mountain Drive and 11-34 cassette on a plain rear hub one only shifts into the underdrive on the Mountain Drive when encountering steeper climbs and then shifts back to direct drive when it levels out. With a Type 2 Mountain Drive and a Speedhub one only shifts into overdrive at higher speeds such as riding on the flats with a tailwind or descents. I would think the Type 2-Speedhub combination would be overall more efficient than a Type 1-plain hub combination because the Mountain Drive is taking a 5% efficiency loss when in the indirect gear and more time is spent climbing than descending. Rohloff recently had some efficiency tests done and the Speedhub was found to be more efficient than a derailer system in certain gears (probably due to extreme chain angle on an upright bike) and up to 2.5% less efficient in its least efficient gears which are 1st, 3rd and 7th gears where the most gears are engaged.
Super, nu alleen nog even sparen, want de combo Mountain Drive, Speedhub kost wel een slordige 1200Euro bij elkaar. Zonder wiel of spaken. Het schijnt wel heel goed te werken en geeft 28 'echte' versnellingen en minder slijtage.

Rob
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

En lekker weinig overkill. Een conventione 3x9 drivetrain heeft veel 'dezelfde' versnellingen, de Rohloff heeft hier geen last van terwijl hij toch hetzelfde bereik heeft qua grootste en kleinste versnelling. Als je hier ook nog een Mountain Drive aan toe zou voegen krijg je erg veel overbodige versnellingen (zowel dubbel als veel te licht/zwaar). Bovendien lever je wat op betrouwbaarheid in door twee systemen te gebruiken.
campr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 24 juni 2005, 20:42
Contacteer:

Heb even een grafiekje gemaakt van Meters afgelegd/versnelling in Excell voor een Rohloff Speedhub 16 tands en een Mountain drive (1:1 en 2.5:1) 36 tands. En dan ook nog voor de Rohloff op zichzelf. Ik ben uit gregaan van een 26" MTB wiel met 2.07m omtrek.
Afbeelding

Je ziet dat er onderin heel wat overlap is... Dus ik denk dat je de cruise speed van +-30km/h ongeveer bij de 17-21ste versnelling moet hebben, vrees alleen dan dat de laagste versnelling niet laag genoeg is. Ik moet deze tabel eens met een cadans tabel afstemmen. Dat de (normale) kadans bij de 20ste versnelling goed is voor +-30km/uur.

Wat is een normale kadans? 60/min? 90/min?

Rob
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Hmm, als ik Sheldons Gear Calculator gebruik, dan krijg je met een conventionele aandrijving (22-33-44x32-11) (175mm cranks, 54-559 MTB banden) als lichtste en zwaarste versnelling respectievelijk 1,4 en 8,3 meter per omwenteling. Dat komt met een cadans van 100RPM (vrij veel toch als je geen Lance bent) neer op een topsnelheid van rond de 50 kmh. Met de in je grafiek genoemde 16.5 meter per omwenteling zou je dus op 99 kmh uitkomen, weinig recordbrekend! Maar om dit naar beneden te halen zou je een kleiner kransje aan de Rohloff kunnen monteren of een kleiner blad op de Mountain Drive, in elk geval zal het niet optimaal zijn, je zal altijd schandalig lage en hoge overbreningen krijgen die je nooit zult gebruiken. IMHO is een Rohloff alleen meer als afdoende.

Nog een puntje om op te letten: Rohloff adviseert de verhouding tussen kransje en voorblad nooit kleiner als 2,4 te laten zijn. In dit geval (16T kransje) zou je dus een 39T of groter voorblad moeten hebben.

btw. je grafiek stimmt nicht. 16,5m/omwenteling is bruut veel.
Kurgan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: za 25 december 2004, 03:01

Een Rohloff speedhub werkt niet goed i.c.m. een mountaindrive volgens de site van Schlumpf, zoals hier is te lezen. Zij adviseren de Speed Drive te gebruiken.

Overigens kom ik met K-gearcalc voor de versnelling zoals jij die hebt opgegeven op minimaal 1.27 m/omw en maximaal 11 m/omw. En gewoon even ter informatie: zelf vind ik een cadans van zo'n 65-70RPM wel lekker rijden.
Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
campr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 24 juni 2005, 20:42
Contacteer:

Brekening is gedaan volgens deze berekening:
http://www.rohloff.de/index.php?p=PRODU ... bersetzung

Entfaltung = U x K / R x ÜGetr.

Hmm, ik zie mijn probleem al, denk ik. Ik heb de berekening zo gedaan:
=(2.07 x 36) / (16 x 0.279)

zo had ik hem moeten doen:

=2.07 x 36 / 16 x 0.279
= 1.29m laagste versn.
=2.07 x 36 / 16 * 1,467
= 6.83m hoogste vern.

Hmm, denk dat ik dat grafiekje nog maar eens ga maken....

Rob
campr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 24 juni 2005, 20:42
Contacteer:

Goed, na wat nachtelijk werk:
Afbeelding
Wat je goed kunt zien is dat de normale versnellingen wel een mooi gebied beslaan, maar dat een portie hiervan niet te gebruiken is.
De Rohloff is ongeveer gelijk aan de normale versnellingen, hij begint wat lager, en eindigt wat lager, dit kan misschien door een groter tandwiel voor nog wat verbeterd worden.
De nexus begint lager, en eindigt hoger, met alle versnellingen bruikbaar, als de Mountaindrive de Nexus niet inmaakt met het gegenereerde koppel :o dan zou het de ideale oplossing zijn.

Kosten.. Speedhub ~1000Eypo + krank
Normaal Schimano LX/XT mix ~ 650E
Nexus-8 en Mountain ~ 700Eypo incl krank.

Niet eens zo'n slechte deal dat nexus-8 en mountaindrive, als het maar heel blijft. Vraag me af hoe dat zit met garantie?
:~

Rob
SniperWorks
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1642
Lid geworden op: di 1 juli 2003, 21:44
Mijn mountainbike: Scott Pro Racing '03, Trek 9900 '95 Trek 8000 '09
Contacteer:

hoe lang heb je daar overna gedacht om de hele grafiek te maken en te bedenken? :-?
Plaats reactie