hulp bij nieuwe vork aub

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
giantxtc4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: ma 25 oktober 2004, 22:36
Mijn mountainbike: Trek 8500 2005
Contacteer:

Ok is al vaker gevraagd maar elke rijder is anders dus nog maar eens naar mijn eisen dan.
Ik weeg 85 kg en zoek een vork met een veerweg van zo'n 80mm en een prijs tot 300,00 euro. Rij regelmatig in B'hoek en ook vrij veel in Groesbeek, dus gewoon lekker XC.
Ik heb nu een Suntroep XCP75 en die is bijna overleden. Ik heb al wat gekeken op internet en denk dus bv aan Marzocchi MX Comp/Pro, Manitou Axel elite/Skareb en Rock Shox Psylo race/Reba. Genoeg keuzes denk ik maar wat ik graag wil weten is wat nou het merkbare verschil is tussen al die soorten demping?
Dus veren/olie en lucht bv aangezien ik tot nu toe alleen met die XCP 75 heb gereden.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Carbon Based Lifeform
cymric
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 11:19
Mijn mountainbike: De komende tijd: geen.

Niet gehinderd door enige kennis van zaken probeer ik nu een antwoord te geven... :-).

Dat is niet helemaal waar. Het gebruik van veren, oliebaden, lucht en noem-het-maar-op is bedoeld om de veereigenschappen te kunnen aanpassen aan het terrein. Als je alleen stalen veren hebt, heb je geen echte demping: vergelijk het met een veer die op- en neerjojoot als je er een gewichtje aan hangt, uitrekt en loslaat. Dat betekent dat de rit nogal 'springerig' is. Als je alleen oliezuigers in de vork zou doen, heb je alleen hele goede demping. Vloeistoffen laten zich niet makkelijk samenpersen en verzetten zich daar heftig tegen. Denk maar aan het ongelofelijk pijnlijke gevoel als je plat op het water duikt. Een rit met alleen vloeistof betekent een harde en stoterige business, bijna gelijk aan een starre vork.

Met enkele knappe (en dure) constructies kun je de eigenschappen van die twee combineren. Je krijgt dan vering en demping op het moment dat je het nodig hebt: dus veer als je voor het eerst contact maakt met iets hards en even later demping om te voorkomen dat je nog een paar tellen nasiddert. Duurdere modellen maken gebruik van een luchtkamer om een instelbare stalen veer te simuleren. De veer kan je niet veranderen als 'ie eenmaal is geïnstalleerd; lucht kun je toe- of afvoeren, waarmee je de veereigenschappen makkelijk kunt aanpassen. Je kunt lucht en veer ook combineren zodat je altijd een 'basisvering' hebt in het geval de afdichting knalt en je geen lucht in de vork kunt pompen. Je kunt allerlei foefjes bedenken om ervoor te zorgen dat de vork niet te snel, maar ook niet te langzaam reageert; het feit dat er slechts een handvol héle dure vorken bestaan die dit perfect onder controle hebben geeft al aan dat het een lastig probleem is.

Er zijn (duitstalige) testrecensies die vaak een goed beeld geven van de prestaties van een bepaalde vork. Staar je er niet blind op, want je moet ook je eigen gevoel laten meespreken: ga eens naar een dealer en probeer e.e.a. uit met een proefritje. (Jammer genoeg heb ik die luxe vrijwel niet, maar dat is een ander verhaal :-(.) Desondanks vind ik het moeilijk om de harde, in de praktijk met een gevoelige sensor gemeten testconclusies als 'te veel demping', 'springt te veel', 'instellingen werken bijna niet' naast me neer te leggen.
giantxtc4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: ma 25 oktober 2004, 22:36
Mijn mountainbike: Trek 8500 2005
Contacteer:

Nou dit is in ieder geval een verhelderend verhaal en laat mij nu enigszins begrijpen hoe de demping/vering zou moeten werken.
Uiteraard is het in de praktijk voor een ieder anders wat ie prettig vindt en zal dus waarschijnlijk een theoretische keus moeten gaan maken en ondervinden of het de juiste is geweest.
Dank
Carbon Based Lifeform
monsieb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: za 1 februari 2003, 23:27
Mijn mountainbike: Merida Athens SE ( Heeft nu DT-Swiss!!)

Ik ben eigenlijk op zoek naar 'tzelfde qua vork.
Omdat ik ook regelmatig op de weg rijd wil ik zeker een goede lockoutfunctie , m'n RST Gila heeft speling tussen ongeveer alles gekregen , met maar een paar keer terreinrijden :(( .
Ook hier komen verschillende variaties zoals poplock , Extension Travel Adjustment(De veerweg kunnen varieren en dan ook "locken" geloof ik :oops: ).
Om dit allemaal zeker te weten moet ik toch naar een LBS , maar bestellen doe ik waarschijnlijk bij B2B of Rose Versand , maar Bike Action Alkmaar heeft nu ook leuke aanbiedingen!! 8)
Hierbij altijd "vorig jaar" modellen in de gaten houden :winkie: !!
Groet'n, Siebe
giantxtc4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: ma 25 oktober 2004, 22:36
Mijn mountainbike: Trek 8500 2005
Contacteer:

Ik denk dat ik er wel uitben, het zal de Rock Shox Pilot Sl wel gaan worden, die heeft eigenlijk alles wat ik zoek en is ook nog eens redelijk geprijst. Misschien dat ik me nog laat verleiden tot een Reba maar dan moet ik nog ff doorsparen.
BTW die vorken zijn in D'land wel heel erg veel goedkoper! :-q
Carbon Based Lifeform
Plaats reactie