Carbon voorvork

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Spijkertje schreef:
Walter schreef:Zou niets voor mij zijn, zo'n starre Sjaak.
Maar er zijn ook mensen die zonder versnellingen fietsen, dus waarom niet?
Goh, ik dacht altijd dat juist op een singlespeed vaak een starre vork werd gemonteerd ivm het gewicht en het voorkomen van "pompen" van de vork bij heuveltje op. Gebruik je een verende vork met lockout?
Nee, geen lockout.
Hillclimber
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: zo 6 februari 2005, 14:11
Mijn mountainbike: SCOTT Scale Ltd.7,2kg, SCOTT Spark Team 9,15kg & ISAAC Sonic Ltd. 6,4kg
Contacteer:

Ik heb de Pace in mijn strandbike zitten en die bevalt uitermate goed.
Licht, stijf en toch nog een beetje comfor.
Ik doe het 2x per dag en de rest naar behoefte
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Een gebogen stalen voorvork geeft meer comfort dan carbon...
Carbon racevoorvorken zijn superstijf!!
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

daniel1975 schreef:Een gebogen stalen voorvork geeft meer comfort dan carbon...
Carbon racevoorvorken zijn superstijf!!
is dat zo?, op mijn reetfiets vind ik de vork behoorlijk comfy (red bull pro sl), maarja die is dan ook gebogen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Het schokdempend vermogen van carbon vorken en achterbruggen is al het middelpunt geweest van vele discussies. Uit een grote test van oa. het blad FIETS kwam als resultaat dat het eigenlijk allemaal niks uitmaakt en staal het meest comfortabel is.
Bicycle, bicycle, bicycle
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1090
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

daniel1975 schreef:Een gebogen stalen voorvork geeft meer comfort dan carbon...
Carbon racevoorvorken zijn superstijf!!
Nee.

Carbon racevorken kúnnen stijf zijn jah... er zijn ook anderen die dat geheel niet zijn...

Een Pace geeft méér comfort dan de Tange Superlite met een inbouwhoogte van 419mm. Dat is de lichtste stalen starre vork die ik ken (susp. adjusted lengte) en geeft het meeste comfort van alle stalen vorken van diezelfde hoogte, die ik ken, op de Ritchey na. Heb er velen geprobeerd... dit is mn favoriet. Een Pace geeft echt een stuk méér comfort dan die starre japen die ik hier heb. De meeste stalen starre vorken zijn de wat zwaardere types, welke wél erg hard zijn.
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

DeKerfs schreef:
daniel1975 schreef:Een gebogen stalen voorvork geeft meer comfort dan carbon...
Carbon racevoorvorken zijn superstijf!!
Nee.

Carbon racevorken kúnnen stijf zijn jah... er zijn ook anderen die dat geheel niet zijn...

Een Pace geeft méér comfort dan de Tange Superlite met een inbouwhoogte van 419mm. Dat is de lichtste stalen starre vork die ik ken (susp. adjusted lengte) en geeft het meeste comfort van alle stalen vorken van diezelfde hoogte, die ik ken, op de Ritchey na. Heb er velen geprobeerd... dit is mn favoriet. Een Pace geeft echt een stuk méér comfort dan die starre japen die ik hier heb. De meeste stalen starre
vorken zijn de wat zwaardere types, welke wél erg hard zijn.
pff ik vond mijn pace hard zat, ik heb namelijk geen zin in rsi oid na iedere rit.
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1090
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

ultimateme schreef: pff ik vond mijn pace hard zat, ik heb namelijk geen zin in rsi oid na iedere rit.
Dat is persoonlijk, maar je zithouding kan veel verschil maken. Het is mij gebleken dat ik op mijn starre fietsen iets korter ben gaan zitten in de loop der tijd. Dit geeft in mijn geval een iets 'actievere' zit, voorheen 'lag' ik echt languit over de fiets. Hierdoor stonden de armen zowat altijd strak. Nu heb ik die iets meer gebogen en heb een redelijk compromis weten te sluiten tussen iets korter zitten, dus met gebogen armen, en nog net niet té veel de onderrug te belasten.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Thnx voor de toelichting Dekerfs! :-q
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie