SID / REBA / RONIN / SKARAB welke ?? ?? ??

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
jos2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 13 juni 2005, 18:50
Contacteer:

SID team :wink: prijs rond de 400-450 incl pop lock. 8)
skretch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 21 juni 2005, 19:43
Mijn mountainbike: Klein Attitude comp

bedankt zal het meenemen in de overweging. Wat een geld weer he. Alsof t niets kost.
skretch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 21 juni 2005, 19:43
Mijn mountainbike: Klein Attitude comp

Trouwens, die SID heeft een laag gewicht, dat is opzich wel mooi voor de grammen freaks maar hij is daardoor ook veel minder stevig. Als je 92 kilo weegt maken die paar grammen ook niet meer uit en kan je je gewichtsbesparing beter bij jezelf vandaan halen.
SniperWorks
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1642
Lid geworden op: di 1 juli 2003, 21:44
Mijn mountainbike: Scott Pro Racing '03, Trek 9900 '95 Trek 8000 '09
Contacteer:

er is een groot verschil tussen gewicht besparen op je fiets en op je zelf... :wink:

een kilo van je fiets af en een kilo van je lichaam af zijn 2 verschillende dingen... kun je niet vergelijken.
MichelR
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 14 augustus 2003, 13:15
Mijn mountainbike: RockMachine Catastrophe

Zo groot is dat verschil anders niet, vooral niet als je een beetje serieus gaat trainen... Maar ik lach me sowieso soms slap om die gewichtbesparingen, toppunt was voor mij iemand die in zijn tandwielen gaatjes gaat boren om gewicht te besparen.:lol: Effe piesen voordat je gaat biken en hopla, weer een tandwiel.

Maar ff on topic: over de vorken daar kan ik geen zinnig woord zeggen. :tong Rijd zelf met een Reba en dat bevalt uitstekend, maar dat was volgens mij geen optie voor jou.
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

[quote="MichelR"]Zo groot is dat verschil anders niet, vooral niet als je een beetje serieus gaat trainen... Maar ik lach me sowieso soms slap om die gewichtbesparingen, toppunt was voor mij iemand die in zijn tandwielen gaatjes gaat boren om gewicht te besparen.:lol: Effe piesen voordat je gaat biken en hopla, weer een tandwiel.[quote]


ff offtopic je kan ook beide doen, scheelt nog meer en vaak zitten er al gaatjes in je tandwielen.
SniperWorks
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1642
Lid geworden op: di 1 juli 2003, 21:44
Mijn mountainbike: Scott Pro Racing '03, Trek 9900 '95 Trek 8000 '09
Contacteer:

als ik me niet vergis is de vraag van de TS al beantwoord. dus is in principe het topic beeindigd. (kan me er natuurlijk in vergissen)

het blijft natuurlijk offtopic, maar toch kun je zeggen wat je wil maar 1 kilo van je fiets af en 1 kilo van jezelf is nogal een verschil helemaal als je gewicht gaat besparen op je wielen (draaiend gewicht en ook nog eens (afhankelijk van fiets) het onafgeveerde gewicht!)
met andere woorden een kilo van je fiets merk je veel beter dan een kilo van je zelf af!

ben zelf mijn fiets ook aan het laten lijnen, en wil onder de 9.5 kilo hebben. (zit nu net onder de 10kg)
ben in zekere zin ook een grammen jager, maar voor mij is het de kunst om het gewicht omlaag te krijgen en zommige zijn er erg goed in... kun jij er wel om laggen maar als je bekijkt dat de lightste hardtail op weightweenies 7.319 kg is... vind ik een aardige opgave...

als het gewicht geen hol zou uitmaken op een fiets waarom moeten racefietsen dan zo licht mogelijk zijn??
MichelR
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 14 augustus 2003, 13:15
Mijn mountainbike: RockMachine Catastrophe

Kwist dat ik met mij opmerking de Weightweenies-fanaten op me dak zou krijgen. :tong Enniewee, wat ik bedoelde te zeggen is dat men soms krampachtig op gewicht bespaart bij een fiets, maar dat dat lang niet altijd het rendement oplevert dat men er van verwacht.

100% met je eens dat je wielen merkt, maar 100 gr meer of minder op je trappers voor 200 euro extra gaat me wat ver.... Maar dat is persoonlijk en ieder z'n ding.

Zoals foutief Nederlands, daar heb ik een broertje dood aan! :lol:

Volgens mij kenne we dit topic sluiten, en er bestaan vast al genoeg topics over gewicht....
skretch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 21 juni 2005, 19:43
Mijn mountainbike: Klein Attitude comp

Wat zo'n opmerking al niet los maakt. Helaas geen reactie of die SID nu daadwerkelijk minder stevig zou zijn door zijn lagere gewicht.

Maar goed, inmiddels is de vork aangeschaft, en ja wel, toch een SID. Is gewoon een goeie vork klaar.
jakkeren, me lust en me leven
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

SniperWorks schreef:als ik me niet vergis is de vraag van de TS al beantwoord. dus is in principe het topic beeindigd. (kan me er natuurlijk in vergissen)

het blijft natuurlijk offtopic, maar toch kun je zeggen wat je wil maar 1 kilo van je fiets af en 1 kilo van jezelf is nogal een verschil helemaal als je gewicht gaat besparen op je wielen (draaiend gewicht en ook nog eens (afhankelijk van fiets) het onafgeveerde gewicht!)
met andere woorden een kilo van je fiets merk je veel beter dan een kilo van je zelf af!

ben zelf mijn fiets ook aan het laten lijnen, en wil onder de 9.5 kilo hebben. (zit nu net onder de 10kg)
ben in zekere zin ook een grammen jager, maar voor mij is het de kunst om het gewicht omlaag te krijgen en zommige zijn er erg goed in... kun jij er wel om laggen maar als je bekijkt dat de lightste hardtail op weightweenies 7.319 kg is... vind ik een aardige opgave...

als het gewicht geen hol zou uitmaken op een fiets waarom moeten racefietsen dan zo licht mogelijk zijn??
Een voorvork is geen draaiend deel, dus heeft waarschijnlijk even weinig effect als XX gram afvallen, behalve dan dat het iets makkelijker stuurt. Als je zelf bovendien lichter bent ga je meer merken van het gewichtsverschil dan wanneer je zwaar bent.

Ik vind dat grammenjagen een beetje nutteloos, helemaal als je maar een toerder bent... ga je misschien 0,5% sneller dan normaal, joepie!

Racefiets hoeft alleen in de bergen zo licht mogelijk te zijn. Die aerodynamische carbon wielen wegen toch echt veel meer dan normale wielen. Een lichte racefiets in het winderige Nederland is totaal nutteloos.

Oja, slotje maar?
Don't just train... train right.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Ho, nog geen slotje !
Nog ff dit:
De SID is een lichtgewicht wedstrijdvork.
Hij is niet zo stijf als andere vorken van dezelfde prijsklasse, hoewel die dan wel wat zwaarder zijn.
Wanneer je bijv 90 kg weegt zou je je af kunnen vragen of je er verstandig aan doet een onderdeel te gebruiken dat is ontwikkeld voor fietsers die 70 kg wegen en een mechanicien hebben.
Die fietsers van 70kg kunnen erg goed sturen, ook met de iets minder stijve SID & Co.
Een sportieve rekreant is meer geholpen met een stijvere (zwaardere vork)
En misschien hou je dan ook nog een paar centen in je zak voor een lang Ardennenweekend, ofzo.
jos2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 13 juni 2005, 18:50
Contacteer:

Mijn Sid bevalt uitstekend met mijn inmiddels 84Kg :-q
GERONIMO
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1008
Lid geworden op: ma 22 november 2004, 16:08
Mijn mountainbike: Is te koop : http://forum.mountainbike.nl/

jos2 schreef:Mijn Sid bevalt uitstekend met mijn inmiddels 84Kg :-q
zo hoort het ook :tong .
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Goed voor jullie.
SniperWorks
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1642
Lid geworden op: di 1 juli 2003, 21:44
Mijn mountainbike: Scott Pro Racing '03, Trek 9900 '95 Trek 8000 '09
Contacteer:

Jeffrey schreef: Een voorvork is geen draaiend deel,
JOH dat wist ik nog niet dacht altijd dat een voorvork draaide :~
Jeffrey schreef: Ik vind dat grammenjagen een beetje nutteloos, helemaal als je maar een toerder bent... ga je misschien 0,5% sneller dan normaal, joepie!
wie zegt dat ik een tourder ben? als ik in een wedstrijd mijn fiets moet tillen til ik liever een paar kilo minder. en ik moet mijn fiets na elke rit de trap op tillen, en merk het wel degelijk.
en daarnaast vind ik het leuk om te doen... zoiets heet een HOBBY
Jeffrey schreef: Racefiets hoeft alleen in de bergen zo licht mogelijk te zijn. Die aerodynamische carbon wielen wegen toch echt veel meer dan normale wielen. Een lichte racefiets in het winderige Nederland is totaal nutteloos.
dan zou ik zeggen koop de zwaarste racefiets die er te koop is bind er nog wat lood aan weet je zeker dat je tractie hebt op de weg en niet wegwaait :-?
het is dat de UCI een minimaal gewicht heeft opgegeven... anders waren de racefietsen nog lichter hoor
Plaats reactie