V-brakes of schijven ?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Biker4life
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 8 juni 2005, 13:16
Mijn mountainbike: Bull's disc 6505

hoi,

ik vroeg me af wat beter is schrijfremmen of hydrolische velg remmen.

het gaat in dit geval om de CUBE LTD (type wete ik nog niet)
maar zijn deze vergelijk baar met MPH remmen(giant) ?

asl iemand mij hier meer over kan vertellen heel graag :)

(in het algemeen over de LTD serie van cube :-D )

Robert
Knaag
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: do 20 januari 2005, 23:24
Mijn mountainbike: Cube ltd3 (2004/2005), Batavus Torix B1 (1995)
Contacteer:

Ik heb de ltd3, met julie schijfremmen. Het werkt perfect tot nu toe, inremmen is even belangrijk, daarna een lange tijd geen omkijken meer naar. Ikzelf vond de technische uitdaging van de remschijven erg leuk, als je je fiets door de fietsmaker laat onderhouden dan kan het onderhoud wel prijzig zijn.
Mudfreak
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 29 maart 2004, 00:35
Mijn mountainbike: Yeti AS-X / Red Bull CC Werks / Gary Fisher Joshua F3
Contacteer:

Biker4life schreef:hoi,

ik vroeg me af wat beter is schrijfremmen of hydrolische velg remmen.

het gaat in dit geval om de CUBE LTD (type wete ik nog niet)
maar zijn deze vergelijk baar met MPH remmen(giant) ?

asl iemand mij hier meer over kan vertellen heel graag :)

(in het algemeen over de LTD serie van cube :-D )

Robert
Hij bedoelt de Cube LTD-1 met Magura HS-33, dus....... :-q
Nulla Tenaci Invia Est via (zoek het maar op)


_______________________
Stoepranddropper in opleiding.
Biker4life
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 8 juni 2005, 13:16
Mijn mountainbike: Bull's disc 6505

that's right !

thanks 'mudfreak'

:D
Kurgan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: za 25 december 2004, 03:01

Wat mij betreft is het geen vergelijk. De HS-33 hydraulische remmen zijn stukken beter dan gewone V-brakes, maar ze zitten niet eens in dezelfde klasse als schijfremmen. Ik heb twee maanden geleden mijn LX V-brakes vervangen door Julie schijfremmen en het verschil is ongelofelijk: meer remkracht en toch meer beheersing, en nooit meer doorgesleten velgen. Ik heb ook met HS-33's gereden en naar mijn mening gaat de extra remkracht die je hebt verloren doordat het wiel snel blokkeert, daar heb ik bij schijfremmen minder last van. Ik hou het van nu af aan dus lekker op schijfremmen.
Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
Biker4life
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 8 juni 2005, 13:16
Mijn mountainbike: Bull's disc 6505

kijk hier kan i dus wat mee :D

ik denk toch voor schijven tegaan
staat ook wel net zo stoer :tong

maar wel bedankt !
M.A.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: do 9 oktober 2003, 16:03

Ik zou alleen voor schijfremmen gaan als je t geld er voor over hebt. Zelfde geldt wat mij betreft voor FS fiets of HT, alleen doen als je geld hebt om een degelijke set te kopen. Reken snel op een euro of 200 tweedehands voor een duurdere set en 350 nieuw maar dat ligt er dus aan welke je neemt. Deores zijn nieuw per set iets van 150 en HFX kun je nieuw voor 200 kopen. Als je weinig geld hebt zou ik t steken in een goeie voorvork, cranks of mooie set wielen.

Er zijn veel verschillende types en ze hebben allen hun voor en nadelen. Over het algemeen zijn v-brakes goedkoper dan schijfremmen qua aanschaf en onderhoud. V-brakes zijn daarnaast ook nog eens lichter in gewicht en naar mijn idee minder kwetsbaar. Ze zijn makkelijker te repareren als je geen bleedkit of reserveonderdelen bij je hebt (bijvoorbeeld in het buitenland). Ze leveren wel minder remkracht dan schijfremmen, al is het wel prima gedoseerd. Als je je v-brakes slecht afgesteld hebt of je blokken bijna af zijn remmen ze dramatisch, hou dat dus goed in de gaten.

Ik rij zelf toch liever met schijfremmen op mn UA en DH maar niet op mn XC. Met XC rem ik nauwelijks dus echt nodig vind ik het dan ook niet.

Ikzelf ben niet zon fan van Maguras Clara's maar wel van de Julies. Gustavs hebben een slecht drukpunt. Magura heeft volgens mij het meeste last van gezeik met lekke kabels en hendels. De oude XT schijfremmen zijn ook wel goed en Hayes (zowel HFX als Mags) zijn beste remmen. De HFX zijn goed betaalbare degelijke schijfremmen. De normale Shimano Deores zijn ook wel goeie remmen en mooi betaalbaar. Hopes zijn ook goeie remmen maar wel vrij prijzig.
Mechanische zou ik niet zo snel voor gaan maar heb ik zelf geen ervaring mee.

Piepen doen sommige schijfremmen eerder en anderen nauwelijks, ik heb alleen nog maar piepende Maguras (Claras, Gustavs) en Shimanos gehad (XT + Deores). Bij de Hopes en de Hayes nog niet niet last van gehad. met nieuwe blokken piepten de XTs ook niet meer.

Onderhoud is vrij weinig aan schijfremmen, afstellen vind ik ook vrij simpel. Als je je schijfremmen eenmaal goed spacert dan ben je klaar. V-brakes moet je af en toe bijstellen heb ik ervaren. Bijstellen van die dingen is ook vervelend als je een slag in je wiel hebt.

Verbruik van blokken hoor ik de meest varierende verhalen over. Ikzelf doe echt lang met een setje blokken maar sommige doen er nog geen 2 routes met die hydraulische HS blokken. Zoals ik al zei rem ik weinig, het zal daar door komen.
V-brake blokken zijn goedkoper dan schijfremblokken over t algemeen. De Shimano Deore schijfremmen hebben wel vrij goedkope blokken trouwens.
Succes.

//edit,

ik las t verkeerd, ik dacht dat je t over v-brakes had.

//edit

dat heb je het ook.
Dat Pinkbike slaat nu tenminste ergens op.
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

De MPH3 schijfremmen van Giant voldoen prima. Hebben me keurig al 2500 km in een jaar geholpen met dezelfde blokjes, door weer en wind.

Geen problemen mee gehad, de remkracht is voldoende en de mate van dosering ook. Het afstellen op het stuur vind ik erg fijn. De remmen zijn een heel stuk beter dan de v-brakes van deore die ik eerst had. Die sleten harder en remden minder.

In afdalingen in Limburg en de Ardennen heb ik echt goed het verschil gemerkt. De schijfremmen zijn zoveel fijner.
Met HS33 heb ik geen ervaring, ik kan dus alleen maar zeggen dat die MPH3 schijven erg fijn en probleemvrij functioneren bij mij.
Mmie66
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 20:05
Mijn mountainbike: TREK 8500 met SID-je

HS33 prima rem voor nederland.
onderhoudsvrij, betrouwbaar en goed te doseren.

en heeeel belangrijk (voor mij tenminste) NOOIT aanlopende blokjes zoals bij de schijfremmen om me heen in modderige tijden.
HS33 verstel je vanaf stuur gewoon iets verder van de velg en je hoort......NIETS!

Kan me wel voorstellen dat veel in de bergen (niet heuvels!) rijden pretiiger is met schijfremmen, maar ja wie doet dat in nederland. Ik slecht 3 a 4 dagen per jaar op vakantie en daar doen mijn HS33's het prima.

slijtage? ik slijt per jaar 1 setje blokjes. (2000-3000km)
always busy doing something close to nothing

\\\///
-o-o-
. V
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Mmie66 schreef: en heeeel belangrijk (voor mij tenminste) NOOIT aanlopende blokjes zoals bij de schijfremmen om me heen in modderige tijden.
HS33 verstel je vanaf stuur gewoon iets verder van de velg en je hoort......NIETS!
Volle remkracht en doseerbaarheid bij elk weer type is voor mij heeeeel belangrijk ;) Neem ik een sleepgeluidje zo af en toe voor lief. Als je remmen goed uitgelijnd zijn valt dat aanlopen reuze mee. Schijven dus.
Het gesloten system van de MPH's zou ik als een nadeel beschouwen, zouden daarom niet mijn eerste keus voor schijfremmen zijn.
M.A.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: do 9 oktober 2003, 16:03

Kleine Eskimo schreef:
Mmie66 schreef: en heeeel belangrijk (voor mij tenminste) NOOIT aanlopende blokjes zoals bij de schijfremmen om me heen in modderige tijden.
HS33 verstel je vanaf stuur gewoon iets verder van de velg en je hoort......NIETS!
Volle remkracht en doseerbaarheid bij elk weer type is voor mij heeeeel belangrijk ;) Neem ik een sleepgeluidje zo af en toe voor lief. Als je remmen goed uitgelijnd zijn valt dat aanlopen reuze mee. Schijven dus.
Het gesloten system van de MPH's zou ik als een nadeel beschouwen, zouden daarom niet mijn eerste keus voor schijfremmen zijn.
Inderdaad, daarom alleen schijfremmen kopen als je geld hebt voor een knap setje.
Dat Pinkbike slaat nu tenminste ergens op.
Biker4life
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 8 juni 2005, 13:16
Mijn mountainbike: Bull's disc 6505

nou ik dacht aan de shijfremmen van deore

www.roseversand.de

zij leuke en betaalbare

mee eens ?
Kurgan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: za 25 december 2004, 03:01

Geef dan twee tientjes per rem meer uit en koop een setje Magura Julie of Hayes HFX9 bij Barracuda. Dan heb je gelijk een paar écht sterke hydraulische schijfremmen. Kijk voor de gein eens hier voordat je een definitieve beslissing neemt. Ik zeg niet dat die Deore remmen slecht zijn, maar voor een kleine meerprijs kun je VEEL remkracht erbij krijgen.
Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
M.A.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: do 9 oktober 2003, 16:03

Biker4life schreef:nou ik dacht aan de shijfremmen van deore

www.roseversand.de

zij leuke en betaalbare

mee eens ?
Die heb ik genoemd, zijn zeker goeie schijfremmen voor weinig geld.
Blokken zijn goedkoop, remmen hard. Enige nadeel is dat ze een dicht systeem hebben volgens mij, weet ik niet zeker...

Mijn vriendin heeft ermee in de Pyreneeen op een XC fiets freeride afdalingen (met 160mm!!) schijven gedaan. Ze piepen wel als t nat is maar dat moet je maar voor lief nemen.

Setje Hayes is 200 euros
Setje Deores is 150 euros?
Dat Pinkbike slaat nu tenminste ergens op.
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

M.A. schreef:
Biker4life schreef:nou ik dacht aan de shijfremmen van deore

www.roseversand.de

zij leuke en betaalbare

mee eens ?
Die heb ik genoemd, zijn zeker goeie schijfremmen voor weinig geld.
Blokken zijn goedkoop, remmen hard. Enige nadeel is dat ze een dicht systeem hebben volgens mij, weet ik niet zeker...

Mijn vriendin heeft ermee in de Pyreneeen op een XC fiets freeride afdalingen (met 160mm!!) schijven gedaan. Ze piepen wel als t nat is maar dat moet je maar voor lief nemen.

Setje Hayes is 200 euros
Setje Deores is 150 euros?


Bij rose staat de 555 uitvoering. Rij ik ook mee op mijn XC hardtail en het zijn prima remmen. Bespaar je de 40 euro en duurdere remblokken (en eventueel gedoe met DOT remvloeistoffen tijdens het bleeden). Het is wel degelijke een open systeem. Ik kan wel wat fading merken zo af en toe hier in wales. Maar dat is dus tijdens echt mtb gebruik in de bergen.
Ze missen wat van de modulatie van mijn 755 maar ze zijn nog steeds goed doseerbaar en sterk. Piepen doen ze bij mij niet, ook niet als het nat is. En geloof me dat is het vaak genoeg hier. Lijkt me een kwestie van slecht gecentreerd zijn.
Enige 'nadeel' van de 555 ten opzichte van de normale deore is dat ze niet door middel van een adapter gemonteerd worden. Je moet dus centreren met spacer ringetjes en dat kan een gepi*l zijn als je hier geen ervaring mee hebt.
Plaats reactie