Upgrade mogelijkheden

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
KevinDr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 20 oktober 2018, 18:23

Beste MTB'ers,

Een half jaar geleden heb ik mijn eerste mountainbike aangeschaft (instap model), een CUBE Attention 2018 (https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/mount ... blue-2018/). Ik was nog niet zo bekend met de sport en heb deze fiets gekocht om te kijken of deze sport bij mij past.

Inmiddels ben ik erachter gekomen dat deze sport mij wel bevalt. Na heel wat kilometers gemaakt te hebben op mijn instap MTB heb ik eens een ronde gedaan op een beter afgemonteerde fiets van een kennis. Wat een wereld van verschil, alles gaat veel soepeler en makkelijker. Nu ik eens gefietst heb op een beter afgemonteerde fiets erger ik mij flink als ik nu door het bos ga met mijn "goedkope" fiets, iets wat het fietsen natuurlijk niet bevorderd.
De kleine verschillen worden nu snel opgemerkt, haperende voorvork (coil i.p.v. lucht) olie reeds ververst, dit verbeterd te situatie wel maar kan niet tippen aan de betere vork.

Nu ben ik aan het oriënteren naar andere onderdelen, o.a. vork(RockShox Reba 120 RL) en groep-set(SRAM NX Eagle). Echter maakt mijn fiets nu gebruik van een non tapered vork, waar een betere vork gebruikt maakt van een tapered ontwerp. Dit zal uiteraard niet passen.
Tevens beschikken mijn huidige wielen over een 5mm Quick release system, waar duurdere vorken gebruik maken van een 10mm of 15mm thru axle.

Kortom; Is het de moeite waard deze fiets stap voor stap te upgraden en is het tevens ook mogelijk om met dit frame upgrades uit te voeren?

Thanks
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het frame kan je niet upgraden!
Dus als je balhoofdbuis Non-Tapered is (en geen 44mm), dan past die upgrade vork (tapered) niet. Dan houdt het al snel op.
Verder is de geo van Cube afgestemd op beginners (vierkant, dus relatief korte reach/bovenbuis) en je zult op dit frame nooit de sportieve/aggressieve houding krijgen die vaak juist wordt gewaardeerd door meer ervaren rijders.
Dus de kans is groot dat je je Cube bent ontgroeid.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Sowieso zal het stukken goedkoper zijn deze fiets in te ruilen en iets beters te kopen. Dan krijg je alles een stukje hoogwaardiger. En in de hogere prijsklasse is het ook echt de moeite waard om mooiere onderdelen aan het frame te hangen. Op dit niveau is dat niet heel erg zinnig.

Andere optie is kijken naar een mooie, gebruikte bike.


Maar goed, lekker knutselen aan een fiets is ook leuk. Maar inderdaad loop je met de vork meteen al tegen problemen aan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
uni
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 10:04
Contacteer:

Als je voor jezelf besloten hebt dat je de sport leuk vindt en er is budget dan zou ik zeker eens rond gaan kijken naar een betere fiets.
Zoek goed uit wat je wil en bij je past, juist het frame is vaak de beste upgrade die je kan doen.
Het frame dat je nu hebt heeft als feature: "kickstand ready" daar is dus nog wel wat verbetering te vinden :winkie:
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Als je sleutelen leuk vind kan je er natuurlijk gewoon andere, passende, onderdelen op gooien. Lijkt me sowieso een leuk leerproces wat je later ook gaat helpen bij het zelf onderhouden van je fiets.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is deels vooral een kwestie van geld. Ga eens na wat je zoal zou willen upgraden, en wat dat ongeveer kost. Probeer ook een inschatting te doen van de kosten als je je huidige fiets zou verkopen en er een terugkopen die meer bij je wensen aansluit.

Voor wat betreft die geometrie, de minder dure modellen (niet alleen bij Cube) zijn inderdaad vaak zo gebouwd dat je niet erg gestrekt zit. Maar daar moet je geen waardeoordeel aan koppelen, dat is niet beter of slechter dan "agressief" zitten maar een kwestie van voorkeur. Die relaxtere zit geeft je namelijk ook meer controle.

Overigens is een coilvork niet principieel slechter dan een luchtgeveerde, alleen zijn de instap coilvorken van een eenvoudig niveau. Dure coilvorken zijn juist vaak erg goed (maar zie je eigenlijk alleen maar in het segment met meer veerweg, ±150mm en meer).

En last but not least, onderschat het belang van goed onderhoud niet. Een vervuilde schakelkabel helpt zelfs de prestaties van een topgroep om zeep.
Qua upgrades haal je vaak het meest uit een goede vork en goede wielen (met fatsoenlijke banden, dus niet de stugge goedkope draadbanduitvoeringen). Niet toevallig ook de duurste spullen... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Al kan en wil je er €2000 tegenaan gooien, het frame blijft in dit geval de beperkende factor.
Duur leerproces...

Kijk of er snel en goedkoop wat dingen te verbeteren (kabeltje, buitenbanden, misschien zelfs tubeless) zijn en bewaar het grote geld voor een nieuwe fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De best passende vork die ik zo nieuw kan vinden is een rs 30 gold:
https://www.bike-components.de/de/RockS ... 19-p63570/
Dan kan je dezelfde wielen gebruiken.
Deze haalt niet het niveau van een reba.
Ik zou hem in de verkoop zetten en kijken wat je er voor krijgt.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Na 1 fiets helemaal te hebben geupgrade (wat toch ook wel extreem leerzaam is) is het ook extreem duidelijk geworden dat je dan beter even door kan bijten, sparen en uiteindelijk een nieuwe fiets kopen die gelijk aanzienlijk beter is.
KevinDr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 20 oktober 2018, 18:23

Bedankt voor jullie mening en het meedenken, ik denk dat het dan toch een andere fiets (2e hands of zelfbouw) gaat worden
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik heb in exact hetzelfde proces gezeten als jij. Ik heb uiteindelijk een mooie 2e hands zgan Niner gekocht en mijn Cube verkocht. Nooit geen centje spijt van gehad....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Staat toevallig nog een schitterende Niner te koop op dit Forum.....
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ssttt...... :winkie:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

En nog een 100mm Reba dual air met 15mmx100mm steekas en rechte 1 1/8 vorkbuis op marktplaats
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Bonanza schreef: wo 9 januari 2019, 15:57 Staat toevallig nog een schitterende Niner te koop op dit Forum.....
Psies :-q
En een beetje :cry:
Plaats reactie