lichte EDC multitool

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 23 december 2018, 14:57 Al jaren deze (maar dan in rood).
Ooit tijdens een bikersdag een kromme zadelpen mee ingekort, zodat deze weer in het frame paste. Dat was nog in de tijd dat niemand droppers had. Behalve deze rijder, die mocht met een halve pen zn weg vervolgen :winkie:
De rest vh gereedschap zit in de rugzak, in de auto of gewoon in de schuur.
Ik probeer niet meer mee te nemen dan strikt noodzakelijk, en wie mij kent weet dat dat al best veel is ;)
Ik bijna dezelfde, in t groen, van de landmacht (mist alleen de tandenstoker, het pincet en volgens mij ook de zaag...
Maar dat ding is ook nog best groot en zwaar... Wel handig, maar dan liever niet in mijn broekzak maar in een foudraal of zo ;)
eRicW schreef: ↑zo 23 december 2018, 21:51
Misschien niet zo handig om juist deze productnaam abusievelijk te gebruiken - 't zet mensen nogal op een dwaalspoor :tong

'k Denk dat een Park Tool MTC-20 een betere optie is dan die B'Twin 500, omdat de Park wel een inbus 8 heeft voor cranks en pedalen. Bovendien is het geheel nog 30 g lichter. De Specialized EMT Pro MTB Multitool weegt evenveel als de B'Twin en is een stuk functioneler. Tot slot heb ik een Specialized SWAT CC (de tegenhanger van de echte EDC van OneUp) en het losse multitooltje daarvan (SWAT MTB) weegt echt niks, 40 g misschien?
Abusievelijk? :winkie: :winkie:
Die term bestaat al lang voordat dat ding van OneUp op de markt kwam. Wordt voor vuurwapens, zakmessen e.d. ook gebruikt maar geldt eigenlijk voor alles wat je dagelijks in je zak hebt.
OneUp heeft daar handig, maar eigenlijk onterecht, gebruik van gemaakt want technisch gezien draag je dat apparaat niet, maar zit ie ingebouwd :D

maar ja, de B'twin is inmiddels al achterhaald voor mij.
En een Imbus 8 zie ik niet echt noodzakelijk om iedere dag bij te dragen. In mijn zadeltasje heb ik een grotere tool waar ook imbus 8 in zit, maar verder heb ik dat ding niet dagelijks nodig ;)

Maar die SWAT CC klinkt interessant, die ga ik eens opzoeken, bedankt!
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Haha, sorry, dΓ‘t wist dat ik dan echt niet.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Haha, zo leer je nog wat toch? Zoveel mensen en zoveel achtergronden. Ik kende die tool van Oneup een paar weken geleden nog niet, en dus alleen deze term ;)
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Even uit nieuwsgierigheid : waarom zou je de hele dag zo’n multitool mee willen slepen? Of heb je een beroep waarbij je dat dagelijks nodig hebt?
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

theemutz schreef: ↑vr 28 december 2018, 11:57 Even uit nieuwsgierigheid : waarom zou je de hele dag zo’n multitool mee willen slepen? Of heb je een beroep waarbij je dat dagelijks nodig hebt?
Tsja, iedereen heeft zijn eigen voorkeur en "EDC" toch? :)
Ik gebruik mijn zakmes letterlijk dagelijks, maar er zijn ook genoeg situaties geweest waarbij ik een imbus heel goed kon gebruiken.
Volgens mij hangt het er ook heel erg mee samen wat je heel de dag doet :D - Ik ben erg ondernemend en heb als Particulier Onderzoeker / PrivΓ© detective ook niet echt een vaste werkplek (al werk ik wel voornamelijk van thuis uit)....
Daarnaast ga ik iedere dag wel iets doen. Fietsen, ook met de gewone "moederfiets" en de kleine er op. Maar ook bij allerlei andere sporten, de auto, etc, etc. Genoeg redenen om wat gereedschap op zak te hebben :)
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Mijn zak gereedschap weegt 2 kilo, en reserve onderdelen (volledige ketting op lengte, een los schakelpaar, 2 binnenbanden en een tandwiel achter + reserve boutjes) nog een kilo haha.
En ik steek het in een mandje op de bagagedrager, omdat de fiets zonder gewicht daar onstabiel aanvoelt - gaat te gemakkelijk heen en weer.
Vroeger had ik ook een knuppel mee maar sinds de laatste fiets moet ik met een losse ketting op slot doen, en op een bepaald moment kreeg ik door dat je met een ketting ook...
Waarom allemaal, geen idee, in de wilde natuur slepen de mannetjes ook vanalles mee en ik aap ze maar wat na.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

NovaX schreef: ↑vr 28 december 2018, 20:12 Mijn zak gereedschap weegt 2 kilo, en reserve onderdelen (volledige ketting op lengte, een los schakelpaar, 2 binnenbanden en een tandwiel achter + reserve boutjes) nog een kilo haha.
En ik steek het in een mandje op de bagagedrager, omdat de fiets zonder gewicht daar onstabiel aanvoelt - gaat te gemakkelijk heen en weer.
Vroeger had ik ook een knuppel mee maar sinds de laatste fiets moet ik met een losse ketting op slot doen, en op een bepaald moment kreeg ik door dat je met een ketting ook...
Waarom allemaal, geen idee, in de wilde natuur slepen de mannetjes ook vanalles mee en ik aap ze maar wat na.
:winkie: :winkie: :winkie:
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mark,

Dit is helemaal op jouw van toepassing. Zoek niet verder!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

baron062 schreef: ↑zo 30 december 2018, 18:43 Mark,

Dit is helemaal op jouw van toepassing. Zoek niet verder!
Heb je aandelen? :winkie: :winkie:

maar ziet er leuk uit :-q , alleen nergens een gewicht te vinden van zo'n ding....
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Mark-V schreef: ↑zo 30 december 2018, 22:59

maar ziet er leuk uit :-q , alleen nergens een gewicht te vinden van zo'n ding....
Mag niks wegen, moet jaren meegaan en ook veelvuldig gebruikt kunnen worden.....

Ook hier gaat lichtgewicht, sterk en goedkoop op. Net als bij fietsen. Streep er een weg.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Real Epic '89 schreef: ↑ma 31 december 2018, 14:18
Mark-V schreef: ↑zo 30 december 2018, 22:59

maar ziet er leuk uit :-q , alleen nergens een gewicht te vinden van zo'n ding....
Mag niks wegen, moet jaren meegaan en ook veelvuldig gebruikt kunnen worden.....

Ook hier gaat lichtgewicht, sterk en goedkoop op. Net als bij fietsen. Streep er een weg.
Yep, en goedkoop hoeft het niet te zijn ;)

Net mijn tooltje van red cycling ontvangen. Ding weegt idd 52 gram en is heerlijk klein.
Wel een beetje veel kracht moeten zetten om mijn remklauw los te krijgen, maar het is gelukt. ;)
Voorlopig prima voor EDC doeleinden, al vind ik die tool die Baron062 postte ook wel erg interessant. toch eens doorzoeken of ik ergens gewicht kan vinden ;)
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik mag hopen dat je niet je remmen gaat afstellen met je multi tool?
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Real Epic '89 schreef: ↑ma 31 december 2018, 19:43 Ik mag hopen dat je niet je remmen gaat afstellen met je multi tool?
Waarom niet? Het is toch gewoon een imbus, niets spannends aan ;)
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Mark-V schreef: ↑ma 31 december 2018, 18:32 [
Wel een beetje veel kracht moeten zetten om mijn remklauw los te krijgen, maar het is gelukt. ;)
Dit is ook hoe vast hij moet zitten. Je kunt niet genoeg kracht zetten met een multi tool..
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Real Epic '89 schreef: ↑di 1 januari 2019, 12:33 Dit is ook hoe vast hij moet zitten. Je kunt niet genoeg kracht zetten met een multi tool..
Niet?
Het blijft het effect van een hefboom, en zolang de imbus niet door draait in de bout, gaat al die kracht dus op de bout.
Hoeveel kracht je kunt zetten op een multitool hangt dus af van de kracht die de multitool aan kan voordat hij sneuvelt, en hoeveel kracht je zelf kunt zetten.
In beiden gevallen heb ik de grens nog niet bereikt hoor ;)
Plaats reactie