mag ik DOT 4 gebruiken als er minerale olie op het deksel staat?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

TenZNL schreef: za 8 december 2018, 14:15 Ik heb ook nog zo`n rijdende patatpan gehad :lol:
Ik denk ook niet dat je nu nog de zelfde geuren zou produceren (als het zou lukken natuurlijk) ivm de katalysator, roetfilter en de egr die een percentage uitlaatgassen het traject nog eens over laat doen... :-D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Geen idee, ben al te lang uit die materie. Ik heb `m ook niet zo lang gehad, aangezien het een tussenoplossing was ivm met wagen van de zaak.
De moderne diesels (en brandstofpompen) zijn andere koek dan de oude PD-motoren, die kon je bij wijze van spreken op kaarsvet laten lopen.
De EGR is puur voor de uitstoot, daar gaat de motor niet beter van lopen. Vroegah kon je een EGR volledig afsluiten, tegenwoordig kan je `m alleen nog maar electronisch knijpen (tot 20%, iirc, helemaal dicht niet mogelijk)
Laatst gewijzigd door TenZNL op zo 9 december 2018, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

TenZNL schreef: zo 9 december 2018, 12:38 Geen idee, ben al te lang uit die materie. Ik heb `m ook niet zo lang gehad, aangezien het een tussenoplossing was ivm met wagen van de zaak.
De moderne diesels (en brandstofpompen) zijn andere koek dan de oude PD-motoren, die kon je bij wijze van spreken op kaarsvet laten lopen.
De EGR is puur voor de uitstoot, daar gaat de motor niet beter van lopen. Vroegah kon je een EGR volledig afsluiten, tegenwoordig kan je `m alleen nog maar electronisch knijpen (tot 20%, iirc, helemaal dicht niet mogelijk)
Dit laatste (nog wel in een goede toestand) programmeer ik helemaal weg....dus 100% dicht... :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Oke, weer wat geleerd. Vroeger trok je de stekker eraf en stopte je er een plaatje tussen.
Auto`s zijn voor mij hobby, ben meer van de drijvende badkuipen :wink:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En doe ik de hele klus.....dan zijn roetfilter, addetief en egr foetsie....sjoemelsoftware was het toch... :lol: :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Van een flesje dot4 op de plank hebben staan en daarover de vraag of het in een mineraal systeem te gebruiken is.....tot vergevorderde motortuning....ik denk dat voor TS (en mss ook andere) het helemaal niet meer is te volgen :D ....dus ontopic weer....:lol: :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
polderman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 20 juli 2011, 22:29
Mijn mountainbike: Giant XTC

gewoon kort en krachtig.... Nee
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef: zo 9 december 2018, 13:52 En doe ik de hele klus.....dan zijn roetfilter, addetief en egr foetsie....sjoemelsoftware was het toch... :lol: :lol: :wink:
Je helpt dus bewust het milieu om zeep?! :evil:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik snap nog steeds niet hoe je het milieu kunt helpen door een diesel motor
- meer brandstof te laten verbruiken
- minder te laten presteren,
- meer roet te laten uitstoten

Toch is dat wat EGR & Co. doen. In het verkeer dan toch.
(In de ideale wereld, waar je kan rijden zoals het EU testprotocol voorschrijft zijn de cijfers beter, maar op die manier is niet te rijden)
De goedbedoelde voorschriften sturen dus recht op de sjoemelsoftware af!
En dankzij de EGR gaat de roetproductie door het plafond, waardoor diesel nu in het verdomhoekje zit.

Maar in de auto remmen we
over het algemeen wel met DOT.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Mario070 schreef: zo 9 december 2018, 12:11 Zo zie je maar, wat er allemaal kan veranderen in 21 jaar motortechniek :lol: :-D :-q
Mijn T4 is uit '92, dus sla olie geen probleem. :winkie:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Lars TB schreef: ma 10 december 2018, 13:41
Mario070 schreef: zo 9 december 2018, 13:52 En doe ik de hele klus.....dan zijn roetfilter, addetief en egr foetsie....sjoemelsoftware was het toch... :lol: :lol: :wink:
Je helpt dus bewust het milieu om zeep?! :evil:
Dus niet...juist het omgekeerde. ..maar omdat uit te leggen (en zeker aan jou..goed bedoeld)...zovéél kan ik niet typen :D
Sjoemelsoftware bestaat niet...en ook dat is op het nationale beeldscherm voorbij gekomen... :-D en wanneer een onpartijdige professor heeft gesproken, ga ik deze niet tegen spreken...al was ik het daarvoor al met deze man eens.. :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Jefro98 schreef: ma 10 december 2018, 14:15
Mario070 schreef: zo 9 december 2018, 12:11 Zo zie je maar, wat er allemaal kan veranderen in 21 jaar motortechniek :lol: :-D :-q
Mijn T4 is uit '92, dus sla olie geen probleem. :winkie:
Nope....maar de boete is hoog...volgens mij gelijk aan rode diesel....dus oppassen geblazen....want ook die ruik je... :lol:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Moeilijk ontopic te blijven....onder de dot topic.... :lol: :lol:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gesloten