Ik ben het met Suravida eens.
Ik heb in het verleden wedstrijden op de weg gefietst, en voor wedstrijden reden we met tubewielen en trainen deden we met draadwielen. Je wilde echt niet zonder volgauto met een lekke tube komen te staan. Daarnaast waren tubes toen (nu nog volgens mij) erg duur.
Gewichtswinst is er vooral voor racefietsen. De druk (7-8-9 bar) blijft in de band zitten en belast de velg niet. Hierdoor kan de velg een stukje lichter worden. Daarom zijn draadvelgen voor racefietsen niet lichter dan voor MTB's.
Dat voordeel is voor MTB"s minder, omdat je een MTB band al onder de 2 bar fietst, en de velg van die kant niet veel te voorduren heeft.
Gewicht van de banden: er zijn ook voldoende lichte tubeless banden te vinden die hetzelfde wegen dan een tube. Dus dat is niet echt een voordeel imho.
Het grootste nadeel voor een tube is lek rijden: repareren gaat niet (je moet de draad van het dichtnaaien lossnijden, binnenband deels eruit halen, plakken, en de tube weer dichtnaaien), en wisselen is een crime. Vooral als hij gelijmd is, krijg je hem heel lastig van de velg, en en nieuwe erop lijmen in het veld lijkt me helemaal afzien. Met plaktape gaat dat nog iets gemakkelijker, maar voor onderweg hopeloos. Daarnaast is het ook een heel secuur klusje om de tube recht op de velg te krijgen. Door na het aanbrengen van de lijm of tape deze nat te maken kun je nog een beetje corrigeren, maar met weinig ervaring hierin ligt hij snel scheef op de velg.
Als je wedstrijden rijdt en dat kleine beetje minder rolweerstand echt nodig vindt is een tube imho een optie. Anders niet.
Ciao
Jan
Dugast banden
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5247
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2952
- Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
- Mijn mountainbike: Bird Aeris 9
een fast bird weegt altijd nog meer dan 600 gram, niet gelezen, zelf gewogen.briantevelthuis schreef: ↑di 18 december 2018, 16:13 De rolweerstand van een Dugast is ongeëvenaard kan ik jullie vertellen en doordat je op een ballon rijd kun je met lagere bandenspanning rijden en het is ongelofelijk welke hellingshoeken je ermee kunt rijden. Neem daarnaast het gewicht want een 52 mm Tube weegt compleet 525 gram en de tubeless velgen zijn lichter dan de clincher velgen.
Ik snap dat dit niet voor iedereen is weggelegd maar het is wel een stapje hoger dan een tubeless set wielen
een thunder burt van Schwalbe is lichter, zelfs met vloeistof erin, en loopt ook beter.
enige voordeel is datg je met een lekke band beter door kunt rijden tot aan de verzorging, en dat voordeel van de lage drukken wordt met moderne banden en goede velgen ook steeds minder.
hoeveel rijden er in de mtb top nu nog met tubes rond?, volgens mij was Nino een van de laatsten, en nadat die de onbetrouwbaarheid zat was(en de verschrikkelijk sterke productie schommelingen) is hij ook overgestapt op maxxis tubeless.
Bird Aeris 9 blurple
Die vergelijking gaat niet zomaar op; door het verschil in afmeting is de uitwerking van de druk op de velg anders.Jan the Man schreef: ↑za 22 december 2018, 13:34Gewichtswinst is er vooral voor racefietsen. De druk (7-8-9 bar) blijft in de band zitten en belast de velg niet. Hierdoor kan de velg een stukje lichter worden. Daarom zijn draadvelgen voor racefietsen niet lichter dan voor MTB's.
Dat voordeel is voor MTB"s minder, omdat je een MTB band al onder de 2 bar fietst, en de velg van die kant niet veel te voorduren heeft.
Vorsprung durch Pedantik.