Nieuwe voorvork waar opletten?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

diaseti schreef: di 20 november 2018, 13:59 En fox? Ik vind de kleuren samenstelling erg mooi en het oog wil natuurlijk ook iets!

Budget is ongeveer 1200 euro

Thanks :-q
Als de basis kleur (wit of zwart) bij je fiets past dan kan je op internet stickers kopen in zo'n beetje alle kleuren, dus daar zou ik verder niet te lang bij stilstaan.

Als je nu een carbon frame hebt, dan heb je hoogst waarschijnlijk een tapered balhoofd.
Je moet nog wel even vaststellen wat voor voornaaf je hebt.
100x9 QR
100x15 steekas
110x15 steekas (boost)
Als je een vork van zo'n €600 koopt die a) in je frame past en b) waar je voorwiel in past, dan is het een fluitje van een cent.
Je hebt nu waarschijnlijk 100mm veerweg.
Je kunt gewoon een vork van 100mm kopen, maar ook 120mm kan nog zonder het concept van je fiets geweld aan te doen.

Heb je foto's van je fiets ? Helpt wel bij de beeldvorming. Detailfotos van vork, naaf en balhoofd helpen ook bij het geven van een advies.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

ThaSingleTrackMastah schreef: di 20 november 2018, 18:50
diaseti schreef: di 20 november 2018, 13:59 En fox? Ik vind de kleuren samenstelling erg mooi en het oog wil natuurlijk ook iets!

Budget is ongeveer 1200 euro

Thanks :-q
Als de basis kleur (wit of zwart) bij je fiets past dan kan je op internet stickers kopen in zo'n beetje alle kleuren, dus daar zou ik verder niet te lang bij stilstaan.

Als je nu een carbon frame hebt, dan heb je hoogst waarschijnlijk een tapered balhoofd.
Je moet nog wel even vaststellen wat voor voornaaf je hebt.
100x9 QR
100x15 steekas
110x15 steekas (boost)
Als je een vork van zo'n €600 koopt die a) in je frame past en b) waar je voorwiel in past, dan is het een fluitje van een cent.
Je hebt nu waarschijnlijk 100mm veerweg.
Je kunt gewoon een vork van 100mm kopen, maar ook 120mm kan nog zonder het concept van je fiets geweld aan te doen.

Heb je foto's van je fiets ? Helpt wel bij de beeldvorming. Detailfotos van vork, naaf en balhoofd helpen ook bij het geven van een advies.
Wat ik zelf enorm tof vind is de gouden kleur van het veer gedeelte van een Fox :D
Foto's hieronder

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding\

Afbeelding

alvast bedankt :-q
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Fiets is ook een klein beetje vies :o
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nu ik de foto's zie vraag ik me ernstig af of dit wel een tapered balhoofd is...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

ThaSingleTrackMastah schreef: di 20 november 2018, 19:20 Nu ik de foto's zie vraag ik me ernstig af of dit wel een tapered balhoofd is...
Dat belooft vast niet veel goeds :roll:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo te zien is jouw stuurbuis plain 1 1/8". (maar meten is weten, dan moet je vork er dus uit)
Dat beperkt je keuze.
De betere vorken hebben bijna allemaal een tapered (1 1/8" naar 1 1/2") stuurbuis.
In ieder geval de gangbare modellen. Fox kan op bestelling wel veel modellen leveren in 1 1/8", maar bestellen is altijd de volle mep betalen, nooit in de aanbieding.

Omgekeerd kan natuurlijk ook, een topvork die op de plank blijft liggen omdat het 1 1/8" is.
En die kan je dan wel voor een schappelijke prijs kopen.
Maar zoals ik al zei, minder gangbaar en dat beperkt de keuze.
(mogelijk is dat ook de reden dat er een vork in zit die niet past bij de rest vd afmontage ?)
Als ik google op espada corsa mtb kom ik alleen uit bij Klamer Wielersport, fiets komt daar vandaan ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

ThaSingleTrackMastah schreef: di 20 november 2018, 19:43 Zo te zien is jouw stuurbuis plain 1 1/8". (maar meten is weten, dan moet je vork er dus uit)
Dat beperkt je keuze.
De betere vorken hebben bijna allemaal een tapered (1 1/8" naar 1 1/2") stuurbuis.
In ieder geval de gangbare modellen. Fox kan op bestelling wel veel modellen leveren in 1 1/8", maar bestellen is altijd de volle mep betalen, nooit in de aanbieding.

Omgekeerd kan natuurlijk ook, een topvork die op de plank blijft liggen omdat het 1 1/8" is.
En die kan je dan wel voor een schappelijke prijs kopen.
Maar zoals ik al zei, minder gangbaar en dat beperkt de keuze.
(mogelijk is dat ook de reden dat er een vork in zit die niet past bij de rest vd afmontage ?)
Als ik google op espada corsa mtb kom ik alleen uit bij Klamer Wielersport, fiets komt daar vandaan ?
En dat is in principe in geen mogelijkheid om te bouwen naar een tapered?
Wat zou in dit geval een goede upgrade zijn? Lijkt me dat er genoeg is wat wel beter is als wat ik nu rijdt :lol:

Ja dat klopt Klamer in Hoogezand!

Bedankt voor het meedenken wordt erg gewaardeerd
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Gelukkig koop je voor 1200,- én een nieuwe vork en een nieuw carbonframe!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Ik ben eind 2017 ruim 2 maanden op zoek geweest naar een fatsoenlijke 27,5” vork met rechte steerer... Die lijken dus vrijwel niet te bestaan. En als ze bestaan zijn het vergelijkbare budget vorken als wat je nu hebt en waarmee je er dus niet op vooruit gaat.

Zo ben ik zelf uitgekomen bij een ongebruikte 26” Fox vork. Daar passen 27,5” wielen ook prima in. Al zal je met deze zoektocht tegenwoordig ook veel geluk moeten hebben aangezien de straight steerers eigenlijk al jaren niet meer worden toegepast bij hoogwaardige vorken.
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

diaseti schreef: di 20 november 2018, 19:30
ThaSingleTrackMastah schreef: di 20 november 2018, 19:20 Nu ik de foto's zie vraag ik me ernstig af of dit wel een tapered balhoofd is...
Dat belooft vast niet veel goeds :roll:
Het goede nieuws is dat de onderste cup een Zero Stack lijk en geen Integrated (Google de boel maar even :wink: ). Wat betekent dat je dus losse cups kunt monteren en ook eentje waar wel een tapered balhoofdbuis in past.

Maar goed, dat is allemaal vanaf een foto. Tenzij je de boel los gaat halen en dan foto's maakt blijft het gokken vanachter het toetsenbord vandaan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

suravida schreef: di 20 november 2018, 20:00 Gelukkig koop je voor 1200,- én een nieuwe vork en een nieuw carbonframe!
:-q :bier: 8)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zat te typen, maar jullie waren me voor.
De optie van Suravida is natuurlijk de beste :D

Wat Lars zegt verdient ook wel een poging, dus de vork (en het onderste lager) moet er uit, tenzij meneer Klamer iets kan vertellen over dit frame.

Dan hieronder het resultaat van mijn noeste arbeid.

Je frame ombouwen is heel lastig, dus dat zou ik niet doen.
Om 100% zeker te zijn, zou je de vork uit het frame moeten halen, maar misschien kan meneer Klamer ook wel vertellen wat de maat is.

Tapered is al een paar jaar de standaard, zodat bijna alle serieuze frames en vorken die standaard volgen.
Onderaan de markt worden er nog wel frames, en dus vorken, gebouwd met 1 1/8"balhoofd, maar dat zijn niet de vorken waar jij naar zoekt.

Probeer een Fox 32 of Rockshox (Reba-SID) te vinden die 1 1/8"is.
Ze bestaan nog, maar niet gangbaar, dus goed zoeken en geluk hebben.
Bestellen kan altijd nog (en dan ga je je budget van 1200 misschien wel nodig hebben...)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

ThaSingleTrackMastah schreef: di 20 november 2018, 20:10 Ik zat te typen, maar jullie waren me voor.
De optie van Suravida is natuurlijk de beste :D

Wat Lars zegt verdient ook wel een poging, dus de vork (en het onderste lager) moet er uit, tenzij meneer Klamer iets kan vertellen over dit frame.

Dan hieronder het resultaat van mijn noeste arbeid.

Je frame ombouwen is heel lastig, dus dat zou ik niet doen.
Om 100% zeker te zijn, zou je de vork uit het frame moeten halen, maar misschien kan meneer Klamer ook wel vertellen wat de maat is.

Tapered is al een paar jaar de standaard, zodat bijna alle serieuze frames en vorken die standaard volgen.
Onderaan de markt worden er nog wel frames, en dus vorken, gebouwd met 1 1/8"balhoofd, maar dat zijn niet de vorken waar jij naar zoekt.

Probeer een Fox 32 of Rockshox (Reba-SID) te vinden die 1 1/8"is.
Ze bestaan nog, maar niet gangbaar, dus goed zoeken en geluk hebben.
Bestellen kan altijd nog (en dan ga je je budget van 1200 misschien wel nodig hebben...)
Ik heb de boel los gedraaid en denk dat we rustig kunnen concluderen dat dit een zoektocht gaat worden :-{ :-{

Afbeelding
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Ik baal als een voorvork :D
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou nu vooral niet bij bike-discount gaan kijken naar de carbon frames ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie