Nieuwe overjarige helm

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gasd'rop !!!
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1319
Lid geworden op: di 23 oktober 2007, 23:50

Gisteren heb ik een nieuwe helm binnengekregen die ik online besteld heb.
Ik wist dat het een overjarig model is, maar deze is wel heel erg overjarig! :o :lol:

Afbeelding
[Quote:] Rustig an mi die grauwte wiele!!!
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Gasd'rop !!! schreef: za 17 november 2018, 22:58 Gisteren heb ik een nieuwe helm binnengekregen die ik online besteld heb.
Ik wist dat het een overjarig model is, maar deze is wel heel erg overjarig! :o :lol:

Afbeelding
Zo zeg, in welk hoek zat die dan.
Hij is wel van december van dat jaar 😁
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als 'ie niet al die tijd in de etalage heeft gelegen (dus in de zon), dan heeft 'ie niets geleden.
Hooguit is de stijlpolitie niet blij met je keuze :winkie:
Maar idd wel flink overjarig, hopelijk was de prijs daar ook naar...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 18 november 2018, 02:50 Hooguit is de stijlpolitie niet blij met je keuze :winkie:
Nog 10 jaar in de kast leggen en dan pas gebruiken, dan ben je helemaal hip!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2463
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 18 november 2018, 02:50 Als 'ie niet al die tijd in de etalage heeft gelegen (dus in de zon), dan heeft 'ie niets geleden.
Daar zou ik toch mee oppassen.Ikzelf draag helmen ouder dan +- 6 jaar niet meer.
Mag je hem nog terugsturen?

In de zon degradeert een helm door UV straling extra. Maar er is ook een ander mechanisme van veroudering dat ook in de kast doorwerkt. Het opschuimen van EPS schuim in de helm gebeurt met behulp van oplosmiddelen. Na productie blijft een deel van het oplosmiddel achter in het materiaal van het schuim. Het oplosmiddel acteert als een plasticiser, geeft zeg maar de elasticiteit aan het schuim. En daarmee draagt het zeker bij aan het vermogen energie te absorberen in een crash.

Dat restant oplosmiddel komt er in verkoop van tijd langzaam maar zeker uit en daarmee wordt het schuim brosser En beschermt het minder. YMMV

En nee ik heb geen aandelen in Giro.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik had dit jaar in een gerenommeerde fietsenwinkel in Breda ook een helm gekocht. Bij thuiskomst bleek dat ding maar liefst 8 jaar oud te zijn! Terwijl ik tóch het volle pond had betaald.
Meteen teruggebracht en mijn geld terug geëist. Men protesteerde luidkeels, maar dan zijn ze bij mij toch écht aan het verkeerde adres....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik had ook zoiets meegemaakt met mijn eerste helm.
Teruggegaan naar de LBS en zij hebben de distributeur gebeld (BBB). Daar werd verteld dat het bij dit type helmen geen probleem is, zolang hij niet gebruikt is (en dus slijt en in de zon komt).
Ik ben er nog steeds niet over uit of dat verhaal echt klopt, maar ik heb eigenlijk ook geen enkel verschil kunnen ontdekken met een nieuwe helm die ik naderhand gekocht had van Giro.
Terwijl je bij een Motorhelm wel heel duidelijk merkt als de binnenschaal uitgehard is...

Ik zou met zoiets cruciaals als een helm ook geen risico lopen vwb advies van een onbekende op een forum. :D
Iedereen heeft een mening en je kunt zo op afstand niet beoordelen of je een mening voorgeschoteld wordt of een uitleg gebaseerd op na te trekken feiten / onderzoeken. (Ook mijn mening dus niet :winkie: )

MIsschien gewoon even de fabrikant bellen en om opheldering vragen.
In de tussentijd heb ik wat studies gelezen van Degradation of EPS en blijkbaar hangt dat er ook weer vanaf hoe het EPS expanded is. Daar zijn meerdere technieken voor. Geen idee of er een specifieke techiek voor helmen gebruikt wordt, maar wil je het ècht weten dan zul je eigenlijk niet anders kunnen dan dat helemaal uit te zoeken.

Of..... Je vertrouwt er gewoon op dat je helm je wel zal beschermen. Tenslotte mag de helm nog gewoon in de winkel verkocht worden. En eerlijk is eerlijk, in onze wetgeving wordt alles wat ook maar enigszins tot schadeclaims e.d. kan leiden vrijwel meteen verboden. Dus zou het echt zo'n groot risico zijn, dan was er allang door de regering aan de bel getrokken.... Of zouden ze het stukje fietshelmen toevallig vergeten zijn? :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik lees hier dat veroudering nauwelijks een rol speelt.
https://helmets.org/replace.htm
Ze hebben oude helmen getest (tot 25 jaar) en die vertoonden nauwelijks achteruitgang.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Uit een ander topic:
Pascal Rijzinga schreef: Moet je je helm echt na een paar jaar vervangen of juist niet?
Een interessant artikel in Bike Magazine geeft mogelijk antwoorden: https://www.bike-magazin.de/service/bik ... 39931.html
Voor degenen die geen Duits beheersen de conclusies even samenvatten, volgens een ingenieur bij de TÜV:
- een fietshelm verouderd niet snel, en zeker niet al na een paar jaar.
- stickers op de schaal van een fietshelm tasten de helm niet aan. De lijm komt immers niet bij het EPS.
- de helm laten vallen betekent niet dat hij vervangen dient te worden, tenzij er zichtbare beschadigingen zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Goed om te weten, er zijn altijd veel aannames over helmen. :-q
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Mijn Duits is niet zo goed, maar ik meen daarin ook gelezen te hebben dat witte helmen beter beschermen, dan rode.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan is je duits inderdaad niet zo goed :wink: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

hendrikjan schreef: do 29 november 2018, 16:54 Mijn Duits is niet zo goed, maar ik meen daarin ook gelezen te hebben dat witte helmen beter beschermen, dan rode.
Precies andersom.. Een rode fiets is ook sneller dan een witte :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is dan weer wel waar :-q
:D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik moest juist onder dwang mijn witte fietsje weg doen omdat ik veel te hard ging :winkie:

Maar on-topic, als ik een helm ontvang van 7-8 jaar oud moet het wel een enorme aanbieding zijn geweest anders gaat hij meteen retour.
Plaats reactie