stevige 150/160mm vork 27,5"

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Hallo,
ik ben aan het orienteren naar een wat stevigere vork voor in de Bird dan de huidige fox 34.
nu zijn er natuurlijk wel heel wat merken en type's, maar echt goede vergelijkingen zijn er maar weinig
de 34 is een topvork, maar ik merk dat met mijn gewicht en de luie balhoofdhoek van 64,5 graden, de vork toch best wat beweegt over wortels en remknippen.
een volgende wordt dus iets als een fox36, dvo, lyrik oid, maar ook de nieuwe dt f535 lijkt me niet verkeerd. helemaal gecharmeerd ben ik van de ohlins, maar eerst even de 2019 afwachten met de nieuwe demper.
zijn er hier ook mensen die ervaring met een van de bovengenoemde, of meerdere vorken om een shortlist te maken.
alle vorken zitten in een prijsklasse die nog enigzins acceptabel zijn, dus een budget vork hoeft het niet te zijn.
Laatst gewijzigd door novaterra op zo 28 oktober 2018, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Heb zelf ervaring met de Öhlins, en beter heb ik ze nog niet gevonden.
2dehands ook te vinden, en dan geven ze evengoed overal garantie op.
Bij mij is de demper ook vervangen trouwens.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ik lees een beetje wisselende verhalen over de ohlins, heb er wel ervaring mee toen ik nog beetje wegrace deed, en wat meer in mijn supermoto en cross tijd, dus je zou moeten verwachten dat ze de boel wel voor elkaar hebben.
Bird Aeris 9 blurple
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik vind de 34 nu niet specifiek een slappe vork... . Wiel en band is wel op niveau?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Wiel en band is prima, daar mankeert niks aan. De beweging die in de vork zit is naar voor en achter, niet met het sturen. En hoe "slacker" de balhoofdhoek, hoe meer een vork wil "doorbuigen" tov een 70 graden balhoofdhoek, en al helemaal met 100kg
Bird Aeris 9 blurple
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ah, 100 kg. Dan moet het inderdaad wel van een categorie 'echt stevig' zijn inderdaad.

Vraag ik me hooguit af in hoeverre je last hebt van voor-achter flexibiliteit?

Ik vond de 34 zoals gezegd meer dan voldoende stijf, ook een super vork wat prestaties betreft. Eerste generatie GRIP. Alleen het instellen luisterde extreem precies. Halve bar meer of minder en de vork viel tegen.


Maar goed, steviger.

Öhlins had last van krappe bushings. De (oude model) vorken die ik gereden heb hadden daar geen last van in ieder geval. Soepel door de hele veerweg heen en vooral de controle in het middengebied was een eye-opener. Nog niets beters gereden. Ik denk dat je wat dat betreft redelijk gerust een 2019 kunt bestellen!

FOX 36 is in ieder geval stijf. Heb alleen echte ervaring met een 2017 en daar was ik nu niet helemaal van onder de indruk. Zeer goed, dat wel, maar ik had een paar weken daarvoor met een Öhlins gereden... .

DVO Diamond. Zeer goede stijfheid, tikje minder dan een FOX 36, maar in mijn geval (85 kg) eigenlijk daardoor spot-on. Fractie minder perfect dan de Öhlins in het middengebied, maar aan beide uiteinden misschien zelfs beter!

Cane Creek Helm. Stijf! Stug. Karakter past misschien juist wel bij een hardtail. Is wel zeer gevoelig, maar ook stugger gedempt. Je moet er hard mee doorrijden, dan levert de vork misschien nog wel meer controle op dan de Öhlins, maar komt minder comfortabel over dan bovenstaande 3 vorken. Hoewel dat bij 100 kg weer net iets anders aan zal voelen.

Pike. Stijfheid gaat net, absoluut niet beter dan een 34, misschien zelfs minder! Comfortabel, maar blijft wat controle betreft achter bij bovenstaande 4. Nieuwe Lyric ken ik nog niet, Pike met nieuwste Charger-demper wel. Denk dat de Lyric in NL geen verschil maakt, hoewel je de extra demping die je kan instellen met jouw gewicht misschien wel nuttig kunt maken. Maar dan zet ik nog steeds vraagtekens bij die stijfheid.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik denk dat de Formula 35 nog mist in dit rijtje?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: ma 29 oktober 2018, 00:23 Ik denk dat de Formula 35 nog mist in dit rijtje?
Nee.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Hmmmm, bijna nieuwe rxf gevonden met exact de juiste lengte balhoofdbuis. Maar eens even een mailtje aan wagen. Zal ook de 34 maar eens te koop aanbieden
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Ik zou de Formula Selva zeker overwegen!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: ma 29 oktober 2018, 10:13
TenZNL schreef: ma 29 oktober 2018, 00:23 Ik denk dat de Formula 35 nog mist in dit rijtje?
Nee.
Wat? Geen uitleg? Valt me tegen van je :tong
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: ma 29 oktober 2018, 20:05
Lars TB schreef: ma 29 oktober 2018, 10:13

Nee.
Wat? Geen uitleg? Valt me tegen van je :tong
De uitleg is dat ik geen vorken vergeten ben. :kiss:


Hoewel de werking van de 35 briljant is (hyper soepel, enorme controle en ook nog eens extreem te tunen), is de stijfheid verre van in orde. Het is een leuke XC-vork voor lichte mannetjes (Italianen...). 80 kg zou ik zeggen. Meer gewicht kan natuurlijk wel, maar je moet er gewoon netjes mee gaan rijden.

Misschien dat die Selva wel de juiste stijfheid heeft (gewicht zegt van wel...), maar die ken ik niet en durf er dus geen uitspraak over te doen. Wat werking betreft is die vork volgens MTB-news.de de beste vork op de markt. En als die inderdaad net zo werkt al een 35 wat vering en demping betreft, dan denk ik dat ook!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Oke, ik ken zelf alleen de 33, die is super smooth idd. Ik dacht altijd dat de 35 een trailvork was, volgens de media was dat het antwoord van Formula op de Pike en Fox34.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: ma 29 oktober 2018, 20:32 Ik dacht altijd dat de 35 een trailvork was, volgens de media was dat het antwoord van Formula op de Pike en Fox34.
Ja, dat was 'ie ook (hij staat sinds deze week niet meer op de website bij Formula!), maar van die 3 is het de minst stijve. Voor mij is een Pike op het randje. De 34 is net iets stijver, de 35 net iets minder stijf.

En TS wil een stijve vork.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Daarom vroeg ik het ook, ik ken de 35 niet maar het leek een aardig alternatief. Zo zie je maar weer dat alleen dikkere stanchions niets zegt over de daadwerkelijke stijfheid van een vork.
Plaats reactie