Kinderzitje voor op de MTB?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Niet helemaal direct een onderdeel :P, maar ik heb een zoontje van net 1 jaar, en ik zou het best leuk vinden om een keer met hem in het bos te gaan fietsen. Maar dan moet hij dus mee op de MTB, aangezien de gewone stadsfiets daar niet doorheen komt.

Nu heb ik een kinderzitje gezien voor op de top tube, maar die is bij mijn fiets nogal schuin (ik schat zo'n 40 graden), dus geen idee of dat problemen oplevert.

Iemand ervaring hiermee? En zo ja, welk merk / bevestiging heb je gebruikt?
We hebben een Yepp en Bobike zitje, dus als het daarmee zou werken is het helemaal geweldig natuurlijk :)
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Mark-V schreef: vr 26 oktober 2018, 22:24 Niet helemaal direct een onderdeel :P, maar ik heb een zoontje van net 1 jaar, en ik zou het best leuk vinden om een keer met hem in het bos te gaan fietsen. Maar dan moet hij dus mee op de MTB, aangezien de gewone stadsfiets daar niet doorheen komt.

Nu heb ik een kinderzitje gezien voor op de top tube, maar die is bij mijn fiets nogal schuin (ik schat zo'n 40 graden), dus geen idee of dat problemen oplevert.

Iemand ervaring hiermee? En zo ja, welk merk / bevestiging heb je gebruikt?
We hebben een Yepp en Bobike zitje, dus als het daarmee zou werken is het helemaal geweldig natuurlijk :)
Zoiets zou moeten werken.
http://www.weeride.com/products/wee-rid ... le-carrier
Echter kan ik me voorstellen dat het wel wat ongemakkelijk fietst.

Te koop bij Bol.com zo te zien
https://www.bol.com/nl/l/weeride-kinder ... 277817420/
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Leuk idee, maar je kind schudt wel alle kanten op als je offroad gaat rijden. Het nekje van een 1 jarig kind is nog niet stevig genoeg om dat op te kunnen vangen.
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Serieus? Een mtb route? Ik zie ze op sommige stukken op de veluwe ook wel eens met fietskarren erachter. 1 keer zo'n zitje gezien op de zadelpen. Ik zou er niet aan beginnen. Lekker op het fietspad blijven met de kleine.

https://www.hersenletsel-uitleg.nl/info ... wat-is-nah
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Van Bobike heb je de zadelbuisbeugel. Soort adapter zodat je ook een zitje achter op een fiets kan monteren zonder drager. Zie hem bij bv bol.com op de site staan. Kun je gewoon je bobike (achter)zitje blijven gebruiken.
Ik zie hier een reactie over mtb routes, zou ik idd niet doen maar jij hebt het daar zelf ook niet over volgens mij. Brede bospaden en grind paden kan prima denk ik.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Mark-V schreef: vr 26 oktober 2018, 22:24 ... ik zou het best leuk vinden om een keer met hem in het bos te gaan fietsen. Maar dan moet hij dus mee op de MTB, aangezien de gewone stadsfiets daar niet doorheen komt...
Ik heb grote delen van de MTB route Oosterbeek met mijn stadsfiets gedaan toen mijn zoon nog vijf was en alleen in Papendal had ik behoefte aan vering (door de wortels).
Maar om terug te komen op jouw vraag, denk inderdaad goed om het nekje op die leeftijd en als je een fully hebt kijk dan ook eens naar MaxiCosi die hadden een steun voor aan de zadelpen.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Bedankt voor de reacties!

Ok. dit is mijn fietsje:

Afbeelding

Ik zal eens gaan kijken naar een buisadapter, maar vraag me af of dat past.

Ik heb gisteren Teteringen gereden met mijn andere zoontje (hij op zijn eigen fiets, bijna 1 uur over gedaan) en dat is met die snelheid prima te doen zonder al te veel schokken hoor :D
Maar idd, niet alleen het nekje, maar ook de mogelijkheid tot vallen brengt een risico met zich mee, dus het zal vooral rustig zo'n 8-10km/u zijn. Ik ben niet van plan om onnodig risico met hem te nemen ;)
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Ok, ik denk niet dat die zadelbuisbeugel van bobike gaat passen. Te weinig vrije ruimte op de zadel buis.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik weet niet of ik er blij van wordt als ik 10kg massa aan mijn stuur heb hangen, maar deze kwam ik net tegen:

https://www.12gobiking.nl/gmg-yepp-mini ... tb-adapter

Zou dat iets zijn?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16813
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou gewoon het hele plan om met een jochie van 1 op je mtb het bos in te gaan vergeten.
Als je toch het bos in wilt ga je toch lekker wandelen?

Het wordt een hele hoop gedoe aan je fiets -waar hij niet voor bedoeld is- en je zoontje is er fysiek nog niet aan toe (nekje, zoals al gezegd). Of als je het toch persé wilt, doe het dan meteen goed en geef wat meer geld uit ;-)
https://www.bikebox-shop.de/fahrradanha ... letrailer/
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

kermit schreef: ma 5 november 2018, 10:55 Ik zou gewoon het hele plan om met een jochie van 1 op je mtb het bos in te gaan vergeten.
Als je toch het bos in wilt ga je toch lekker wandelen?

Het wordt een hele hoop gedoe aan je fiets -waar hij niet voor bedoeld is- en je zoontje is er fysiek nog niet aan toe (nekje, zoals al gezegd). Of als je het toch persé wilt, doe het dan meteen goed en geef wat meer geld uit ;-)
https://www.bikebox-shop.de/fahrradanha ... letrailer/
Wat meer geld? :winkie: :winkie: :winkie:

Maar, vwb het nekje: stoeprandjes op een moederfiets zijn volgens mij zwaarder voor zijn nekje dan een rustig rondje door het bos heen.
je hoeft in de meeste gevallen ook niet eens een MTB-pad te volgen aangezien je gewoon vrij mag fietsen op de paden waarop je ook mag wandelen.

Mijn zoontje vindt het helemaal geweldig om op de fiets te zitten, maar steeds hetzelfde rondje door het dorp wordt ook saai :P
Dus vandaar een ander alternatief aan het zoeken.

De beugel die aan de zadelbuis gemonteerd wordt en waarbij het stoeltje achter je komt te hangen lijkt mij nog het beste, maar dat is met mijn dropper denk ik niet zo handig.
Dus ik ben er verder nog niet over uit ;)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

De eigenaar van MTB Verbier rijdt met zijn kleine op een stoeltje achter zijn zadel op de E-Mtb in Verbier. Die is wel iets ouder dan 1 trouwens :lol: https://www.instagram.com/p/Bho1cQCBV5A/

Het zag er wel stoer uit, maar je moet voorzichtig blijven :)
Waar woke is, is vuur
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Je moet je afvragen voor wie je het doet....voor jezelf of voor de kleine.
Het belang van de kleine staat voorop.
Als 1 iemand het doet betekent dat nog niet dat het slim is. ;-)
En die gozer rijdt op het asfalt en niet op smalle bergpaadjes. :-)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

awinkel schreef: ma 5 november 2018, 18:07 Je moet je afvragen voor wie je het doet....voor jezelf of voor de kleine.
Het belang van de kleine staat voorop.
Als 1 iemand het doet betekent dat nog niet dat het slim is. ;-)
En die gozer rijdt op het asfalt en niet op smalle bergpaadjes. :-)
Ik denk dat hij de bergpaadjes ook wel pakte naar beneden..
Maar je moet inderdaad weten voor wie je het doet. Je eigen skills kennen en het uiteindelijk doen omdat je kind er van geniet. Als dat niet zo is vergeet het dan maar gewoon :)

Persoonlijk geloof ik qua veiligheid meer in goede trailers. Die beperken ook jouw eigen vermogens nog eens voldoende om geen domme paden te nemen.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Bij tijd en wijle......komt het toch steeds weer langs.... :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie