Kinderzitje voor op de MTB?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Bedankt voor alle zorgen en goede adviezen trouwens, maar het ging toch echt om het technische aspect van een kinderzitje op de MTB, niet om er een discussie van te maken of het wel slim is om je kind mee te nemen op een MTB.
Ik vind het b.v. niet slim om mijn kind van 1 allemaal met gif bespoten voedsel te geven, toch kijkt het gros van de mensen daar niet naar om.
Zoveel mensen, zoveel meningen ;)
Onelo
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 15 maart 2012, 01:15
Mijn mountainbike: Focus Superbud 29R 2.0

Ik neem mijn kind ook wel eens mee op 'aangepaste' bosritten, maar nog niet op een zitje totdat hij zelf fatsoenlijk op bv een MacRide kan blijven zitten.
Tot die tijd hang ik mijn <2jarige -als we samen in het bos gaan biken- in zo'n baby-draag-rugzak. Dan heb ik veel meer controle over de demping en positie van mijn kind ten opzichte van de ondergrond, en vangen mijn benen en armen het grootste deel van de klappen op. En, niet onbelangrijk, ik vind het de beste oplossing voor de gewichtsverdeling en handeling van je bike.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oké, stukje uit mijn post over de fiets:
kermit schreef:Het wordt een hele hoop gedoe aan je fiets -waar hij niet voor bedoeld is
Een alu zadelpen, en al helemaal een dropper, is niet bedoeld om iets omheen te klemmen waar het nodige gewicht aan hangt. Dat iets (een frame, zadelpen, stuur, whatever) stijf is betekent nog niet dat het ook bestand is tegen krachten waar het niet op ontworpen is. Klem maar eens een carbon frame in, dat gaat binnen no time krak zeggen terwijl het zeer stijf kan zijn op de manier waarop het bedoeld is. Alu heeft weliswaar een iets grotere marge als het op klemmen aankomt maar ook niet oneindig.
Die Tout-Terrain trailer tip was niet heel serieus, de prijs van dat ding maakt hem niet geschikt om te kopen voor incidenteel gebruik tenzij je een inkomen hebt waarbij de waarde van geld geen rol meer speelt :)

En tsja, die discussie ontstaat omdat er mensen zijn die het beste met je kindje voor hebben. Lijkt me toch beter dan desinteresse? Stel nu dat je goedwillend maar onwetend op het punt staat iets te doen wat je zoontje kan schaden, dan is het toch goed als je even aan het denken wordt gezet.
Heb je je verdiept in wat een kind van een jaar fysiek aankan of ga je ervan uit dat het geen kwaad kan? Ik zou zelf 200% zeker willen zijn dat het geen kwaad kan voordat ik ook maar iets in deze richting zou ondernemen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Tout-Terrain zit ook om de zadelpen he :lol:
Maar goed, die hoeft niet zo strak, want hij moet trekken.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is heel simpel.
Je hebt onbeschermde geslachtsgemeenschap gehad en een kind verwekt.
Dat heeft gevolgen, accepteer die.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ok, aangezien we toch wéér het onderwerp aansnijden:

1. Ik heb een gezond boeren verstand. Als ik redeneer dat mijn kind, met 1 jaar, op een niet geveerde fiets over het asfalt, de klinkers, de kinderkoppen, etc vervoerd kan worden, en dat hierbij de norm is dat hij zelf rechtop moet kunnen blijven zitten,
dan zal het zeker geen probleem zijn als je dat op een zachte ondergrond doet met een volledig geveerde fiets en beter dempende banden.

2. Ik snap totaal niet waar bij jullie het idee vandaan komt om echt te gaan mtb-en met een kind, dat is nooit mijn bedoeling geweest ;)

Een gangetje van zo’n 8-12km/u schat ik zo, en dan uiteraard niet over de paadjes die veel wortels en andere hobbels hebben.
Maar veel paden in de bossen hier in de buurt zijn semi-verhard. Er ligt dus zand, maar het is wel goed begaanbaar. Je zou er bijna met een stadsfiets kunnen fietsen, alleen is het niet comfortabel.

3. Een draagzak heb ik ook overwogen, maar ik kan me er niet mee verenigen dat er een risico is, en het risico om te vallen is er natuurlijk altijd, dat je tijdens een val op je kind terecht komt.
Dan zit hij echt beter en veiliger in een stoeltje die daarvoor gemaakt is, met gordels om.

4. Ik kan natuurlijk gaan pochen over dat ik al meer dan 20 jaar intensieve ervaring heb met beweging en sport, en dat ik ben opgeleid tot kindercoach, maar om eerlijk te zijn is er gewoon te weinig concreet onderzoek gedaan naar dit soort dingen om er blindelings vanuit te kunnen gaan dat je je kind op een bepaalde manier wel of niet veilig kunt vervoeren.
Dus komt het toch weer terug bij dat boerenverstand. Gewoon zelf nadenken en goed naar je kind kijken tijdens het rijden. Tenslotte zijn er te veel variabelen die van invloed kunnen zijn waar niet allemaal vantevoren rekening mee kunt houden. Bijvoorbeeld o.a. de ondergrond, snelheid, instelling van je demping, bandenspanning, gewicht berijder, hoek waaronder het zitje gemonteerd is, plaats van het zitje op het frame, etc, etc. Zelfs de vermoeidheid van het kind kan nog van invloed zijn.

Dus nogmaals, fijn dat jullie zo begaan zijn met mijm zoontje, maar niemand kent hem beter dan ik, dus ik neem daarin mijn eigen verantwoording en maak daarin volledig mijn eigen keuzes.
Dat ik het beste wil voor mijn kind, daar hoeft niemand aan te twijfelen toch? ;)


@Kermit:
die dropper icm die beugel dat had ik ook al bedacht ja... Dus voorlopig nog niet fietsen ben ik bang, want ik wil wel eerst een goede oplossing :)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Houd de manneke je mss ook wakker... :D :-D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

ThaSingleTrackMastah schreef: di 6 november 2018, 20:14 Het is heel simpel.
Je hebt onbeschermde geslachtsgemeenschap gehad en een kind verwekt.
Dat heeft gevolgen, accepteer die.
Ik heb het zelfs 2x gedaan :oops: :D :wink: en geen van beiden lukt het mij om ze mee te krijgen....nu passen ze ook niet meer in een zitje maar toch....ook een gevolg maar dan anders.... :lol: :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Mario070 schreef: wo 7 november 2018, 07:55 Houd de manneke je mss ook wakker... :D :-D :wink:
Haha, ja maar gisteren om dat tijdstip toevallig niet.
Ik had savonds gesport (grappling) en dan ben ik meestal zo wakker en vol energie naderhand, dat ik voorlopig nog niet slaap ;)
Maar om 04:20 uur stond ik weer naast zijn bedje hoor :D
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Pfff.....grappling. ..daar zou ik nu echt geen zin meer in hebben zeg :( ....ik ben met 6 jaar begonnen (moest van ma :-{ ) met judo tot 16e..en deze bezigheid heb ik geruild voor een brommer en een meiske.... :D :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OK, ik heb het zelf ook 2x meegemaakt.
En ook kinderzitjes achterop de mtb.
Niet om te mtb'en, maar omdat er geen gewone fiets in de schuur stond.
Maar nooit vh fietspad geweest totdat ze een jaar of 3 waren.
Jaartje later een eigen fietsje, dan begint het leuk te worden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie