Te weinig bereik 1x11

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Jurriaan schreef: di 23 oktober 2018, 11:34
japie carbon schreef: ma 22 oktober 2018, 19:13 Ik begrijp echt niet waarom iedereen nu perse over moet schakelen naar een 1x11/12 groep. Is dat gewoon om er bij te horen?
Ja.

Ik reed zelf jaren met 3x9 en gebruikte enkel 1x9. Dus bij de komst van 1x11 was ik snel om. Met 36 11-42 kwam ik soms net wat te kort (wisselde dan voor naar 32), nu met 11-46 ben ik happy.

In jou geval zou ik een fiets voorop de weg aanschaffen.
In mijn geval?? Ik rij zelf ook met 1x11 en 1x12. Ik heb het geluk dat ik daar ook in het buitenland gewoon mee weg kom, ik hoef geen andere bladen te steken dan de 34 die er altijd op zit.

Maar voor hele volkstammen is het net iets minder geschikt. Vandaar mijn verbazing af en toe dat iedereen perse om moet, zonder te weten wat de gevolgen zijn.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik denk eigenlijk dat voor NL het grootste obstakel de ruimte bij je frame is voor grotere voorbladen. Ik kom met NL fiets (1x10, 30 voor, 11-36 achter) nergens tekort maar daar zit weinig op asfalt mee. Op mijn gravelbike zit een 42t voor en een 11 speed 11-42 achter. Daarmee hou ik prima wielrenners bij én kom ik op de Posbankroute de lastigste klimmen op. Qua verzet lijkt dat dus een prima verhouding voor ons kikkerlandje. Maar de meeste mtb frames kunnen dan weer geen 42t kwijt op de ideale kettinglijn...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je van je voordeur naar je vaste route volle bak achter de racefietsers aan wil, dan kom je tekort aan 1x.

Als je niet met de Ritzelrechner om kan gaan, dan wordt 1x ook geen succes.

Gebruik je een mtb waarvoor hij bedoeld is, dan is 1x ideaal.

Natuurlijk heb je in NL een groter voorblad nodig dan in de Alpen.
Maar wie rijdt er met dezelfde fiets de ene week op de UHR en de andere week op de mt Tabor? En dan weer Dorst en dan weer Ischgl, en dan weer Schoorl en dan weer Les Deux Alpes?
Dus 1x per jaar het voorblad aanpassen, daar is nog niemand aan dood gegaan.
Waarschijnlijk pas je ook de banden aan ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Maar wie rijdt er met dezelfde fiets de ene week op de UHR en de andere week op de mt Tabor? En dan weer Dorst en dan weer Ischgl, en dan weer Schoorl en dan weer Les Deux Alpes?
Dus 1x per jaar het voorblad aanpassen, daar is nog niemand aan dood gegaan.
hmm, nou ja, dat wisselen is gewoon weer extra werk toch ? een band wisselen is ook niet veel werk, maar dat doe ik ook bijna nooit omdat het geklooi is, elke keer je crank demonteren en een ander tandwiel steken vind ik persoonlijk niet handig

Ik heb 1x11 met een 32 tand voor en 10-42 achter. Gaat net, maar soms krap bij hele steile klimmen en ook als je hard fietst zit je al snel op de 10 achter

Ik heb 1x12 met een 36 tand voor en 10-50 achter en dat is gewoon voor alles helemaal super mijns inziens, je hebt hele kleine verzetten voor het super steile werk en ook kan je met gemak nog 50 rijden en een beetje normaal blijven trappen.

Goede reden voor 1x: simpel, goede cleane looks, gewicht
MTBArnhem
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Yeah Steel schreef: di 23 oktober 2018, 15:37
Maar wie rijdt er met dezelfde fiets de ene week op de UHR en de andere week op de mt Tabor? En dan weer Dorst en dan weer Ischgl, en dan weer Schoorl en dan weer Les Deux Alpes?
Dus 1x per jaar het voorblad aanpassen, daar is nog niemand aan dood gegaan.
hmm, nou ja, dat wisselen is gewoon weer extra werk toch ? een band wisselen is ook niet veel werk, maar dat doe ik ook bijna nooit omdat het geklooi is, elke keer je crank demonteren en een ander tandwiel steken vind ik persoonlijk niet handig

Ik heb 1x11 met een 32 tand voor en 10-42 achter. Gaat net, maar soms krap bij hele steile klimmen en ook als je hard fietst zit je al snel op de 10 achter

Ik heb 1x12 met een 36 tand voor en 10-50 achter en dat is gewoon voor alles helemaal super mijns inziens, je hebt hele kleine verzetten voor het super steile werk en ook kan je met gemak nog 50 rijden en een beetje normaal blijven trappen.

Goede reden voor 1x: simpel, goede cleane looks, gewicht
32x42 zit niet heel ver van 36x50 vandaan hoor.. bij een cadans van 70 en 29" wielen scheelt het minder dan een halve km per uur (7.5 of 7.1)
Aan de zware kant is het verschil groter, maar ook niet enorm, bij een cadans van 110 zit je op 49.5 of 55.5. In beide gevallen kan je beter focussen op je houding op de fiets en minder remmen, want 110 RPM trappen komt de stabiliteit ook niet ten goede.

http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=36& ... 2&UF2=2341


voor een NL fiets is een 10(of 11) 42 cassette vaak voldoende, met een mooi blad erbij om het te personaliseren. Voor een fiets die meer in de bergen wordt ingezet zou ik inderdaad wel een 10-50 kiezen, maar dan met een 32 of 34, maar dat is weer persoonlijk.
of natuurlijk een dubbel voor in de bergen, hoewel er steeds meer full suspensions ook niet meer met een voor derr werken
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier 30t voor, een 11-46 cassette en 29" wielen.
Heb ik echt wel nodig om boven te komen, vanaf de oprit kan ik meteen 400hm maken, hopla, goedesmorgens.
Bijtrappen naar beneden gaat met 30 : 11 natuurlijk niet geweldig, maar meestal kies ik naar beneden om te remmen, niet trappen ;)
Vlak is hier ook weinig, dus daar hoef ik ook geen rekening mee te houden.
1x11 is voor mij ideaal, maar dus wel afgestemd op de omstandigheden.

Zou ik morgen met dezelfde fiets in Brabant gaan rijden (en vind ik het belangrijk(!) vaart te maken op het fietspad), dan moet ik een ander voorblad kiezen. Wat bij Ali nog geen 10 euro kost, maar wel ff werk.

Alleen je achterste shifter gebruiken maakt het leven op de trails gewoon een stuk makkelijker.
(En ik rij al mtb sinds 1987, dus echt wel gewend voor en achter te schakelen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

110 rpm.....gaat een beetje hierop lijken.... :lol: :wink:

Afbeelding
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

32x42 zit niet heel ver van 36x50 vandaan hoor
Kijk eens naar de getallen in je eigen bericht.... aan de zware kant scheelt het 10 % en aan de lichte kant 5%, dat is over het gehele bereik meer dan 15%, dat kan je wel weg proberen te praten maar dat is een enorm verschil....
MTBArnhem
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Is één hele versnelling....vind ik nog al behoorlijk.... :(
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik doelde met name op het lichte stuk, inderdaad ~5%, maar je moet ook bedenken dat bij een eagle de stap van de 11 naar de 12 (of van 10 naar 11 ) al snel 15% is, dus dan is het maar 1/3 vernelling onder je 50T (en we hebben het over een 50 icm met 36 voor he..)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Alleen in het lichtste verzet 1/3 :-D maar TS heeft te weinig bereik, dus moeten we ook aan de andere kant van de cassette zijn en daar is het verschil dan 2/3 en dit alles bij elkaar op geteld is nog al een verschil..... :( :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 22 oktober 2018, 19:03 36 scheelt wel iets, maar als je zoveel op de weg rijdt heb je de verkeerde fiets ;)
Nee het verkeerde pad :wink: :bier:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nog even terug naar pagina 1, daar stond iets heel zinvols waar een beetje aan voorbij gegaan wordt ;-)
George schreef:
whitecobra87 schreef:Onlangs heb ik mijn voorbladen (2x) vervangen voor een 34t oval black...
Volgens mij is de oplossing van je 'probleem' nabij. Een enkel voorblad kan voordelen hebben maar in dit geval wegen die niet op tegen de nadelen.
Natuurlijk heeft een 1x setup voordelen, maar het is niet altijd de beste keus.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat bedoel ik al de hele tijd te zeggen.
Je moet weten wat je doet (ombouw vd fiets), of waar je aan begint (aanschaf van de fiets).
Dit topic bewijst ook dat fabrikanten gelijk hebben als ze 2x11 kiezen voor een bike.
Domweg 1x11 of 12 kiezen (nieuwe fiets of upgrade) pakt niet altijd goed uit. Niet automatisch en niet vanzelf.
Maar doe je je huiswerk, en val je binnen de doelgroep, dan is het ideaal (voor jou).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie