Koen1976 schreef: ↑ma 29 oktober 2018, 13:17
Ik rij nu met 2x10 maar merk dat ik m'n kleinste tandwiel voor nooit gebruik. Overweeg daarom om materiaal te gaan dumpen en 1x10 te rijden. Waar moet ik op letten?
Dat je voor een Narrow-Wide tandwiel monteert en dat je een achterderailleur met een 'clutch' hebt.
bedankt voor jouw kort maar krachtig antwoord
Ik heb even gekeken, is een shimano upgrade kit 1x11 wellicht een verstandigere optie? Als ik de kosten voor narrow w tandwiel vóór en nieuwe achterderailleur optel zijn de meerkosten voor zo'n 1x11 relatief beperkt. En dan is alles nieuw, net wat meer spreiding in verzetten.
(Plus dat ik inschat dat 1x11 later wellicht beter doorverkoopt dan 1x10) Of mis ik iets.
Dat je voor een Narrow-Wide tandwiel monteert en dat je een achterderailleur met een 'clutch' hebt.
bedankt voor jouw kort maar krachtig antwoord
Ik heb even gekeken, is een shimano upgrade kit 1x11 wellicht een verstandigere optie? Als ik de kosten voor narrow w tandwiel vóór en nieuwe achterderailleur optel zijn de meerkosten voor zo'n 1x11 relatief beperkt. En dan is alles nieuw, net wat meer spreiding in verzetten.
(Plus dat ik inschat dat 1x11 later wellicht beter doorverkoopt dan 1x10) Of mis ik iets.
Helemaal juist!
Nog een shifter, cassette en ketting er bij en je bent klaar.
Je zou er voor kunnen kiezen eerst je 2x10 spullen op te rijden, in dat geval zou je de cassette en ketting sowieso gaan vervangen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Koen1976 schreef: ↑ma 29 oktober 2018, 16:48
Ik heb even gekeken, is een shimano upgrade kit 1x11 wellicht een verstandigere optie? Als ik de kosten voor narrow w tandwiel vóór en nieuwe achterderailleur optel zijn de meerkosten voor zo'n 1x11 relatief beperkt.
OF... je koopt een 2e hands 10-speed Shadow Plus (anti-klapper) derailleur voor weinag.
... en een Narrow-Wide blad bij Superstar of via Ali voor weinag.
BadmonkeyNL schreef: ↑ma 29 oktober 2018, 14:56Op de freehub was ik er bijna door voor het kleinste 11t kransje. Dat is wel het nadeel van 1x setups. Ik gebruik in NL vaak ook de kleinste en die vreet qua krachten die erop komen te staan iig bij DT freehubs snel in.
Dat is vreemd, risico op invreten is véél groter bij de grotere kransjes, vanwege het krachtenspel (vandaar die spiders bij de laagste versnellingen). Als de 11 ingevreten is, en de eerstvolgende níet, doet dat inderdaad vermoeden dat er iets anders mis is.
BadmonkeyNL schreef: ↑ma 29 oktober 2018, 14:56Op de freehub was ik er bijna door voor het kleinste 11t kransje. Dat is wel het nadeel van 1x setups. Ik gebruik in NL vaak ook de kleinste en die vreet qua krachten die erop komen te staan iig bij DT freehubs snel in.
Dat is vreemd, risico op invreten is véél groter bij de grotere kransjes, vanwege het krachtenspel (vandaar die spiders bij de laagste versnellingen). Als de 11 ingevreten is, en de eerstvolgende níet, doet dat inderdaad vermoeden dat er iets anders mis is.
Euh... als ik met mijn beprekte kennis bedenk dat er 300w verdeeld wordt over een paar tandjes op een 11t krans tov veel meer tandjes op een 46t dan lijkt mij de druk op het kleinste wieltje het grootst.
De grootste zitten op een spider idd dus dan kan ook de maxi druk op de krans zelf bij de grootste liggen.
Enfin, Ik haal heel wat cassettes eraf, ook bij fietsvrinden, en alle alu bodies vreten in. Dat is 1 van de redenen dat sram een alu xdbody heeft. Heb je het probleem niet en het kan alu zijn. Zit je wel weer met een ander issue. Je cassette is uit 1 stuk.
Als ze niet inbijten en je hebt een alu body dan heb je de oplossing te pakken die ik graag hoor.
BadmonkeyNL schreef: ↑ma 29 oktober 2018, 20:05
Euh... als ik met mijn beprekte kennis bedenk dat er 300w verdeeld wordt over een paar tandjes op een 11t krans tov veel meer tandjes op een 46t dan lijkt mij de druk op het kleinste wieltje het grootst.
Yup, duidelijk. Feit blijft dat de kleinste meest ingevreten was. Kan ook zijn omdat ik op de weg naar huis full gaz ga op de kleinste misschien.
Maar als TS 80% op de weg rijd en niks groters kwijt kan dan is ombouwen naar dual of triple misschien de enige optie met de ruimte of een fiets kopen die daarvoor geschikt is.
BadmonkeyNL schreef: ↑ma 29 oktober 2018, 20:36
Kan ook zijn omdat ik op de weg naar huis full gaz ga op de kleinste misschien
Oh ja dat doe ik dan weer nooit.
Ik ga na het biken liefst koffie drinken en/of pannenkoeken eten bij Jagershuys of Buiten In De Kuil en daarna lekker als een slak naar huis peddelen.
En met 36/18 SS zit hard blazen op asfalt er sowieso niet in.
Daar begin ik ook zo langzamerhand aan te denken, als ik het allemaal lees..., verkeerde bike, verkeerde groep, waarschijnlijk verkeerde banden en zit houding....want het is de verkeerde bike... .... ik snap het allemaal niet meer....
Invreten op de body komt gewoon door alu body en niet door 1x. Op mijn wegfiets (2x11) is mijn alu body ook ingewreten na ocharme 150 km. Daarvoor had ik een wielset met stalen body en die was na 15.000 km nog niet ingevreten.