Ik zit te spelen met het idee om mijn trialbike om te bouwen naar een Fourcross / DJ bike, maar tegelijkertijd wil ik er nog wel trial mee kunnen blijven rijden.
Dus ik ben op zoek naar een achterderailleur die weinig ruimte in beslag neemt (zo hoog mogelijk boven de grond) en tegelijkertijd zorgt voor goede kettingspanning.
Het liefst een 7 speed of zo, omdat ik meer toch niet nodig heb.
Mijn frame en freehub zijn al voorbereid, dus ik verwacht weinig montageproblemen
Wel liefst niet al te duur, aangezien het niet geheel ondenkbaar is dat hij een keer een flinke tik krijgt en vervangen moet worden
Maar welk type derailleur zou ik het beste kunnen gebruiken?
Achterderailleur voor Fourcross / DJ Bike
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
1) 10-speed Zee in DH uitvoering.
2) (race) cassette slopen en alleen die kransjes pakken die je ook echt gebruikt, de rest opvullen met spacer(s) in acht nemende een optimalisatie van den kettinglijn.
3) Slag begrenzen middels H en L schroef, zodat je niet naar niet bestaande versnelling kunt schakelen of de kabel slap hangt.
2) (race) cassette slopen en alleen die kransjes pakken die je ook echt gebruikt, de rest opvullen met spacer(s) in acht nemende een optimalisatie van den kettinglijn.
3) Slag begrenzen middels H en L schroef, zodat je niet naar niet bestaande versnelling kunt schakelen of de kabel slap hangt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, ik dacht ook aan Zee.
Die heeft nl een korte kooi, andere mtb derailleurs hebben medium of lang.
Die heeft nl een korte kooi, andere mtb derailleurs hebben medium of lang.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dat wordt deze dan?
https://www.bikester.nl/fietsonderdelen ... 29979.html
En is het nog relevant welke shifter ik daarbij pak (kan daar b.v. een 7 speed shifter op, of moet ik dan ook een 10-speed pakken?)
https://www.bikester.nl/fietsonderdelen ... 29979.html
En is het nog relevant welke shifter ik daarbij pak (kan daar b.v. een 7 speed shifter op, of moet ik dan ook een 10-speed pakken?)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja die, en dan nog kiezen tussen SSC(DH) en SSW(FR).Mark-V schreef: โma 22 oktober 2018, 08:18 Dat wordt deze dan?
https://www.bikester.nl/fietsonderdelen ... 29979.html
En is het nog relevant welke shifter ik daarbij pak (kan daar b.v. een 7 speed shifter op, of moet ik dan ook een 10-speed pakken?)
Ik zou de SSW kiezen, tenzij je zeker weet dat je max 28t (racefiets cassette) gaat gebruiken.
Met de SSW kan je mtb cassettes 11-36 gebruiken, maar ik heb ook probleemloos 12-28 gebruikt met SSW.
Hier nog iets voordeliger:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... ch-p31979/
Je hebt een 10 speed shifter nodig, bijv. deze:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... ch-p36927/
Deze cassette12-28 kan je demonteren:
https://www.bike-components.de/de/Shima ... ch-p43864/
Deze (SS) kan je met een 7 speed mtb shifter gebruiken:
https://www.bike-components.de/de/Shima ... ch-p43858/
Maar geen clutch, dus slappere ketting.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kan ik niet gewoon zelf een cassette maken met de tandwielen die ik er op wil hebben?
Ik weet nl uit ervaring dat ik de meeste tandwielen van een 11/10 speed niet gebruik, dus zonde om al die dingen dan wel mee te slepen
Ik weet nl uit ervaring dat ik de meeste tandwielen van een 11/10 speed niet gebruik, dus zonde om al die dingen dan wel mee te slepen
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
1. Volgens mij staat dat er al, inclusief hoe je het afstelt?!
2. Met een beetje zoeken alhier moet er nog wel een foto opduiken van m'n 5-speed cassette, al was die met 9-speed componenten gebouwd indertijd, en met een SS racederailleur.
3. Je hebt spacers die bedoeld zijn voor 7-speed setups en bij bepaalde cassttes passen, doorgaans ofwel tot 21T ofwel tot 24T uit m'n hoofd...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Pro Biker
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
- Mijn mountainbike: Star en single speed
Inderdaad. Ik rij zelf ook al een tijd rond op een 7 speed setup op een Hope singlespeed naaf, gemaakt van een Shimano 10 speed race cassette, met een SRAM X9 korte kooi derailleur en 10 speed shifter. Beter voor een Shimano derailleur gaan inderdaad, geen aanrader om bij de X9 de high en low schroef ver in te draaien, rusten op plastic ipv metaal, gaat snel stuk (dus heb het uiteindelijk met kabelspanning en shifterpositie gedaan). Dus mix en match gewoon lekker, zolang het aantal speed van je shifter maar matcht met die van je donorcassette.
Zou ik er ook b.v. een 4speed van kunnen maken met een dikkere ketting en dikkere kettingbladen?
Ik heb b.v. een trialtech 17T tandwiel achter liggen, en daar zou ik graag nog een kleiner รฉn een groter bij willen zetten.
Waarchijnlijk iets van 11T en 24T.
Maar meer heb ik eigenlijk niet echt nodig denk ik.
Al zou ik wel graag kleiner willen dan 11T, maar die optie zit er niet in denk ik?
Ik heb b.v. een trialtech 17T tandwiel achter liggen, en daar zou ik graag nog een kleiner รฉn een groter bij willen zetten.
Waarchijnlijk iets van 11T en 24T.
Maar meer heb ik eigenlijk niet echt nodig denk ik.
Al zou ik wel graag kleiner willen dan 11T, maar die optie zit er niet in denk ik?
-
- Pro Biker
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
- Mijn mountainbike: Star en single speed
Niet als je met een shifter wilt schakelen. Bij Trialtech en andere singlespeed tandwielen zijn de tandjes echt hoog, daar kan een derailleur niet tegenop schakelen. Naast het feit dat ze ook dik zijn en veel ruimte innemen ook naast het tandwiel, dus dan valt je ketting er ook nog eens tussen als je al zou kunnen schakelen. Dikke ketting past ook niet goed door de derailleur heen.
Wat je wel kunt doen, als je niet hoeft te kunnen schakelen, maar gewoon een versnelling voor dirt en eentje voor trials wil: neem een singlespeed kettingspanner, en twee tandwielen aan de voorkant (22 voor trials, 32 voor dirt, bash aan de buitenkant, en achter die van 17). Dan verleg je de ketting met de hand als je zwaar of licht wilt. Lekker simpel.
Wat je wel kunt doen, als je niet hoeft te kunnen schakelen, maar gewoon een versnelling voor dirt en eentje voor trials wil: neem een singlespeed kettingspanner, en twee tandwielen aan de voorkant (22 voor trials, 32 voor dirt, bash aan de buitenkant, en achter die van 17). Dan verleg je de ketting met de hand als je zwaar of licht wilt. Lekker simpel.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Een dikke ketting moet precies recht lopen.
Is op die manier dus ook ongeschikt voor derailleur versnellingen.
Is op die manier dus ook ongeschikt voor derailleur versnellingen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kom je dan niet in de knoei met lengte van je ketting?DaanJ schreef: โdi 23 oktober 2018, 09:20 Niet als je met een shifter wilt schakelen. Bij Trialtech en andere singlespeed tandwielen zijn de tandjes echt hoog, daar kan een derailleur niet tegenop schakelen. Naast het feit dat ze ook dik zijn en veel ruimte innemen ook naast het tandwiel, dus dan valt je ketting er ook nog eens tussen als je al zou kunnen schakelen. Dikke ketting past ook niet goed door de derailleur heen.
Wat je wel kunt doen, als je niet hoeft te kunnen schakelen, maar gewoon een versnelling voor dirt en eentje voor trials wil: neem een singlespeed kettingspanner, en twee tandwielen aan de voorkant (22 voor trials, 32 voor dirt, bash aan de buitenkant, en achter die van 17). Dan verleg je de ketting met de hand als je zwaar of licht wilt. Lekker simpel.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
- Mijn mountainbike: Star en single speed
Afhankelijk van je kettingspanner wel Met een iets langere singlespeedspanner (zo'n dubbele, die je ook op een fully kunt gebruiken) en kettinglengte zodat ie tegen de max strak staat op het grootste tandwiel moet het wel lukken.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Een racefiets derailleur kan je ook wel misbruiken als kettingspanner.
Maar als je zo'n ding aan je fiets hangt, dan kan je 'm net zo goed echt gaan gebruiken
Je moet hoe dan ook van je singlespeed ketting af, die kan niet van L naar R zonder mega-snel te slijten.
Ook met 2 kransjes achter is je kettinglijn bij minstens 1 vd 2 fout.
Een versnellingsketting kan dat wel, een 7-speed ketting is genoeg.
Maar die past niet over dikke tandwielen.
Ik zou de derailleur met aangepaste cassette proberen, die Daan hierboven voorstelde.
Trialrijders slijpen bij 1 kransje ook wel alle tandjes er af, zodat je in die versnelling achteruit kunt freewheelen.
Maar als je zo'n ding aan je fiets hangt, dan kan je 'm net zo goed echt gaan gebruiken
Je moet hoe dan ook van je singlespeed ketting af, die kan niet van L naar R zonder mega-snel te slijten.
Ook met 2 kransjes achter is je kettinglijn bij minstens 1 vd 2 fout.
Een versnellingsketting kan dat wel, een 7-speed ketting is genoeg.
Maar die past niet over dikke tandwielen.
Ik zou de derailleur met aangepaste cassette proberen, die Daan hierboven voorstelde.
Trialrijders slijpen bij 1 kransje ook wel alle tandjes er af, zodat je in die versnelling achteruit kunt freewheelen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dat idee van Daanj zat ik ook te bedenken, maar dan handmatig achter verleggen.
Voor wil ik namelijk 22T houden, om de afstand tussen grond en tandwiel zo groot mogelijk te houden.
De kettingspanner heb ik al besteld:
https://www.tartybikes.co.uk/fixed_tens ... oiMTUyIjt9
Betekent wel dat ik hem iedere keer moet spannen als ik hem omleg, maar dat is niet zo'n heel groot bezwaar.
Ik heb nu 18T voor trial, dus zou het liefst een 9T of 10T tegenover zetten. Dat zou voor DJ voldoende moeten zijn.
Volgens mij ligt er geen singlespeed ketting op, (de oorspronkelijke tandwielen waren ook geen singlespeed tandwielen, maar die zijn inmiddels vervangen), maar dat zal ik eens nakijken.
Mocht die trialtech 18T niet lukken dan leg ik er een dunnere 18T op achter, dat is waarschijnlijk voor nu ook prima...
Voor wil ik namelijk 22T houden, om de afstand tussen grond en tandwiel zo groot mogelijk te houden.
De kettingspanner heb ik al besteld:
https://www.tartybikes.co.uk/fixed_tens ... oiMTUyIjt9
Betekent wel dat ik hem iedere keer moet spannen als ik hem omleg, maar dat is niet zo'n heel groot bezwaar.
Ik heb nu 18T voor trial, dus zou het liefst een 9T of 10T tegenover zetten. Dat zou voor DJ voldoende moeten zijn.
Volgens mij ligt er geen singlespeed ketting op, (de oorspronkelijke tandwielen waren ook geen singlespeed tandwielen, maar die zijn inmiddels vervangen), maar dat zal ik eens nakijken.
Mocht die trialtech 18T niet lukken dan leg ik er een dunnere 18T op achter, dat is waarschijnlijk voor nu ook prima...