Slx of Xt?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
johnniesu123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 januari 2018, 19:43

Ik zou graag mijn fiets drivetrain willen upgraden, nu heb ik op bikediscount één 11 speed Slx groepset gevonden voor €150, en één 11 speed Xt groepset voor €200, nu is mijn vraag, is €50 meer voor de Xt groepset het waard? Of zal ik gewoon de Slx groepset halen?
Ik fiets vooral alleen in Nederland, in Utrecht enzo.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Ik zou persoonlijk die 50 euro lekker in m'n zak houden. SLX is een prima groepset. Het enige waar je als enthousiaste hobbyist wat verschil gaat merken is de shifter, die van XT schakelt met iets meer 'overtuiging'.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Er zit qua werking niet zoveel verschil tussen SLX of XT, XT is voornamelijk lichter (en dus duurder :wink: )
Het enige wat echt verschil maakt is de shifter, de XT schakelt fijner.

*edit, Vibe was me al voor.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Kunnen ze ook beiden evenveel op als afschakelen per beweging?
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

hendrikjan schreef: za 6 oktober 2018, 10:32 Kunnen ze ook beiden evenveel op als afschakelen per beweging?
Pfoeh... ff uit geheugen: De M7000 (slx) schakelt 4 in één keer terug en 1 omhoog en de m8000 4x terug en 2 omhoog.
johnniesu123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 januari 2018, 19:43

Bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

vibemaker schreef: za 6 oktober 2018, 11:37
hendrikjan schreef: za 6 oktober 2018, 10:32 Kunnen ze ook beiden evenveel op als afschakelen per beweging?
Pfoeh... ff uit geheugen: De M7000 (slx) schakelt 4 in één keer terug en 1 omhoog en de m8000 4x terug en 2 omhoog.
Klopt, trekken is 1x, duwen 2x.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De slx shifter is minder, meer pladtic, minder degelijk. .
Op de trIails 1x een spontaan overleden slx shifter meegemaakt. Gedesintereerd zonder valpartij ofzo.
Als je naderhand alleen een XT shifter zou moeten/willen kopen ben je die €50 ook kwijt.
Verder heeft de XT 1 kransje meer op de spider, wat een voordeel is bij alu bodies.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik heb zelf ook een complete slx groep.

Grootste verschil inderdaad de shifter, deze zal ik tzt ook vervangen. Voor de rest top spul.

Zoals the TSTM zegt, als je dit al van plan bent dan gewoon gelijk die 50 euries extra uitgeven :-q
Just do Ti, or did i die?
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Op mijn Canyon zat ook een complete slx groep en dat werkte prima. Een tijdje geleden de shifters vervangen voor XT (omdat het kan) en het maakt wel degelijk verschil. Maar niet zo erg dat je niet zonder kan ofzo.
johnniesu123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 januari 2018, 19:43

:-q
johnniesu123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 januari 2018, 19:43

is er veel verschil in kwaliteit verhouding tussen de Slx en Xt?
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Wil je graag XT, of vind je SLX ook prima? Beiden groepen zijn gewoon goed, en alleen jij kan uit maken of jij het de meerwwrde vindt.
Ikzelf zou voor de XT groep gaan.

Daarbij vraag ik mij overigens af wat jij als groep bedoelt, want dat kan niet voor slechts €200,-

Een groep bestaat uit:
Shifters
voor derailleur
achter derailleur
cassette
ketting
crank
bracket
en remmen
johnniesu123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 januari 2018, 19:43

Bedoelde meer upgrade kit, dus shifter cassette deraileur en ketting, ben van plan Shifter en deraileur Xt te halen, cassette en ketting Slx of Xt, behalve gewicht is er toch niet echt verschil?
Polly1950
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 1 maart 2015, 23:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction Race 2015 1 x 11 XT

Er is een test geweest verschil slx en xt. Uitkomst was dat zowel shifter als derailleur xt beter werken. De cassette van slx is geheel van staal en slijt minder. Je kan alles ook apart bestellen en dan ben je niet (duurder) uit. Ik heb trouwens een Sunrace cassette, de blanke, gekocht en die werkt prima en is nog goedkoper dan de slx.
De xt shifter kan trouwens bij afschakelen ook met de duim gebruikt worden. Vindt ik nu het ik het heb makkelijker en sneller dan trekken met de vinger.
Plaats reactie