Roval Control SL 29

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

Iemand ervaring met dit wielsetje?
Schijnt rijders gewicht van 108kg te houden, voor een carbon setje van 1330gr..
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gaat misschien sterk genoeg zijn, maar de stijfheid zal wat tegen kunnen vallen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Denk ik ook LarsTB heb zelf om precies die reden een andere wielset gekozen! Goedkoper en serieus stijver... en als gevolg ook iets zwaarder..
Ik ben mij er eentje...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Mwaa dat valt echt wel mee, Carbon is echt stijfzat met dat gewicht. Mogelijk is de binnenbreedte te krap naar je zin.

Hangt ook van je eigen gewicht af omdat je aangeeft tot 108 kilo. Ben je zelf 90kg of zwaarder dan zou ik persoonlijk wel voor iets zwaarder gaan, veel hoeft het niet te zijn 50gr per velg is meer dan genoeg.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Cube-Elite schreef:Mwaa dat valt echt wel mee, Carbon is echt stijfzat met dat gewicht. Mogelijk is de binnenbreedte te krap naar je zin.

Hangt ook van je eigen gewicht af omdat je aangeeft tot 108 kilo. Ben je zelf 90kg of zwaarder dan zou ik persoonlijk wel voor iets zwaarder gaan, veel hoeft het niet te zijn 50gr per velg is meer dan genoeg.
Hoe stijf ze zijn heeft niet bepaald alleen te maken met de velg maar meer met hoe het wiel gespaakt is en waarmee deze gespaakt is.

Binnenbreedte vanaf 2017 is 25mm, de variant die ouder is is uit mijn hoofd 22mm
Model van 2017 is overigens ook weer een stukje lichter.

SL is zeer licht, en een heel goed wiel. Maar qua stijfheid niet maximaal dus met een hoger gewicht zou ik toch wat anders kiezen.
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

heb er vanaf gezien; binnenbreedte is iid te krap (23mm, ik heb 2.35 banden) en zou voor een adaptor voor mijn Boost vork moeten gebruiken.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik laat tegenwoordig gewoon wielen bouwen bij Andlesswielen met "chinees carbon" kan je de velg en de naaf kiezen en voor deze setjes betaal je tussen de 800 en 1200 euro en dan heb je het beste van het beste, de merken gooien er vaak nog 40 tot 80% bovenop, maar vela dezelfde velgen.

Als je geintresseerd bent kijk hier eens:
http://nl.yishunbike.com/29er-asd-asymm ... s_p65.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Maat van mij heeft 9th wave wielen van 1250 gram, ga er binnenkort op rijden. Ben ook wel beniewd naar de stijfheid hoor want de yishun setjes komen met 385 grams velg toch snel op een 1380. Die velgen zitten dus rond de 340 gram.
Beeldvullend
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 16:26
Mijn mountainbike: Heeft twee wielen

Op de afgelopen testdag van Specialized met een medewerker staan praten. Die gaf aan dat de nieuwe Control 29 exact de zelfde velg heeft als de SL met wat zwaardere spaken en andere achternaaf. Misschien heeft die ook een hoger max rijdersgewicht ivm spaken.

Scheelt wat qua gewicht maar ook zeker qua prijs.
Erik76
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 april 2015, 21:01

Bedoel je de nieuwe Carbon velgen van Roval van €1199,- met boost naven?
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

Erik76 schreef:Bedoel je de nieuwe Carbon velgen van Roval van €1199,- met boost naven?
Die zijn ook nog 1700-1800 gr.(De Traverse)
De nieuwe Controls zijn ook nog 1550 gr maar met een 21mm innerwidth .
Voor €100 meer laat je een set maken die 1350gr wegen.
Beeldvullend
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 16:26
Mijn mountainbike: Heeft twee wielen

De nieuwe zijn nog niet los leverbaar. Zitten al wel in de 2019 fietsen. Hebben 25mm binnenmaat want identiek aan de Control SL qua velg.

Ik rij nu de ‘oude’ Carbon control en overweeg een andere set met bredere velgen. Die nieuwe is een optie om toch wat geld in de zak te houden ten opzichte van de SL’s.

Zelfbouw is ook een optie alleen weet ik dan nog niet wat ik zou kunnen laten maken voor het zelfde geld. Zoeken we later wel uit :)
Plaats reactie