Ombouw 29" naar 27,5+

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Beste allemaal,

Ik heb hier en daar gelezen over mensen die hun 29" ombouwen naar 27,5"+. Omdat mijn fiets nu nog XC ingericht is wil ik hier verandering in gaan brengen. Het stuur dat erop zit is nu 710mm breed met een stuurpen van 100mm. Ik ga hier zowiezo een 50mm stuurpen opzetten om een meer rechtop zit positie te krijgen, en de fiets voor mijn gevoel "korter" te maken.

Om de tijd "te doden" totdat ik een nieuwe fully koop leek het me leuk om mijn huidige om te bouwen naar 27,5"+.
Nu weet ik niet precies hoe 27,5"+ werkt qua velg en banden combo. Hoe breed moet de 27,5" velg bijvoorbeeld zijn om een setje 2.8 of 3.0 te kunnen plaatsen? Waar moet ik op letten of zijn er mensen die dit al eens gedaan hebben?
Ik neem aan dat ik zowiezo moet meten hoeveel afstand tussen de seat stays en chain stays zit om te rekenen wat er maximaal tussen past. Mijn huidige fiets is niet boost, geen idee of dit een vereiste is voor 27,5+?

Kortom zijn er mensen die mij hierin kunnen adviseren of helpen? Welke velgen heb ik bijvoorbeeld nodig en welke banden kan ik hierop gebruiken?

Ik wil dit uiteraard redelijk goedkoop uitvoeren daar het kopen van een FS in het komende jaar ook gaat gebeuren.

Onderstaande dikke bak van dit forum heeft mij in ieder geval getriggerd.
viewtopic.php?f=14&t=136103
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als je nu eens begint met het schieten van plaatjes van je achtervork en voorvork van de achter-, boven-en voorkant en die fotoos hier te plaatsen? Wordt anders wel erg gissen...
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Volgens mij is dit over het algemeen niet mogelijk. Een normale fiets is niet gemaakt voor de brede plus banden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

27,5x2.8 wil in heel veel 29er frames nog wel passen, 3.0 moet je geluk mee hebben. Zelfde geldt voor de voorvork. Voor 2.8 past een 35 mm velg netjes.

Ga je zelf de wielen bouwen?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Hier een aantal foto's van de seatstays en chainstays. Ik heb overal 1cm per kant plaats. Zou dat betekenen dat mijn band 2cm totaal breder kan? Ik heb dan nog een 4mm per kant vrije ruimte. Als ik dat omreken kom ik namelijk op 2.8 uit met 4mm per kant ruimte.
Een 2.8 vind ik al voldoende eigenlijk. De wielen ga ik gewoon standaard kopen. Aangezien er nog een nieuwe FS op het programma staat wil ik hier niet teveel geld aan uit geven namelijk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wordt geen succes, te weinig ruimte.
Modder, steentjes, denneappels, het past er niet meer tussendoor.
Verder trekt je achterwiel waarschijnlijk iets naar links als je veel kracht zet, daar is ook geen ruimte voor.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

wat TSTM zegt, dat gaat 100% zeker aanlopen, schuren en frustreren ... niet doen dus, wil je iets meer "fun" fiets gooi je er 2.4 bandjes onder, korter pennetje, breder stuur en 20mm meer travel in je vork, ook gelijk een droppertje erin als het budget het toe laat ....... dan nog platform pedalen....... anyway, je begrijpt er zijn andere manieren, portemonnee is dan de beperkende factor ;)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Daar was ik inderdaad al bang voor dat het krap zou worden toch. Kan ik een 2.4 prima op mijn huidige velgen leggen of zijn deze daar te smal voor? Laat ik het zo zeggen hoeveel mm moet minn velg zijn voor 2.4?

Kortere pen gaat er zowiezo op komen, en een set flatpedals was ik ook al van plan haha.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Schwalbe heeft gewoon de ETRTO tabel voor bandbreedte vs. velgbreedte op de site staan (zonder te duidelijk te zijn wat het is), wat redelijk ouderwets (~smal) is. Daarnaast zuller er genoeg mensen zijn die 2.4s nog op een 19mm velg gekregen hebben, wat volgens sommigen ook prima reed en anderen werkelijk alle kanten op zwabberde.

Een bredere band groeit ook nog eens in diameter en meer noppen doet dat ook geen goed en bijzonder veel ruimte ten opzichte van je seat tube lijk je overigens ook niet te hebben.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik heb eens een 2.4 conti (2.3 werkelijke maat) op een 19mm velg geprobeerd. In principe paste dat prima, het zag er alleen niet uit en echt voordeel t.o.v de 2.2's die ik ook gebruikte was er niet.
Ik moest namelijk met hogere druk rijden om stabiliteit te behouden. Dus geen voordeel van het grotere volume.
Nu rijd ik dezelfde 2.4 breedte op een 25mm interne velg, en dat is een stuk stabieler bij lagere druk. Hier liggen de 2.2's trouwens ook heel mooi op.

Die tabel van Schwalbe is zoals cheeta al zegt een beetje ouderwets. Even uit mijn blote hoofd wordt daar 22mm als minimale maat opgegeven voor een 2.6. Dat zou ik door bovenstaande ervaring dus nooit doen.

Ik vind dat zo'n tabel geen minimale of maximale waarde aan zou moeten geven, maar een ideale waarde, of ideale range. Dan kunnen wij zelf bepalen of we daarvan af gaan wijken of niet.

Daarin gaat Maxxis de goede kant op met de WideTrail versies. Daarop is o.a. het profiel aangepast op de bolling die de band krijgt als je deze op een 30-35mm interne velg legt.
Zo zorgen ze ervoor dat de grote schoudernoppen ook daadwerkelijk de trail raken als jij je fiets schuin gooit.
WideTrail banden zijn overwegend 2.5/2.6 banden. Ze hebben echter ook een 2.4 WT DHR die dus bedoeld is voor 30-35mm velgen, en een normale non-WT 2.4 DHR, die waarschijnlijk ontworpen is rond een 23-28mm velg.

Op basis van dit hele verhaal zou ik zeggen, kies banden die bij je velgbreedte passen (of andersom) en dan bij voorkeur iets kritischer dan de tabel van Schwalbe.

Bedenk ook dat banden lang niet altijd maatvast zijn. Zeker bij de +banden lopen de breedtes en hoogtes bij dezelfde maat nogal uiteen.
Dus als de ene 2.8 net aan in je frame past, wil dat niet zeggen dat de volgende 2.8 dat ook doet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als het een xc fiets is met standaard velgen, dan zou ik niet verder gaan dan 2.25.
Sommige 2.35 banden doen het nog goed op smalle velgen, maar lang niet allemaal. Hoe breed zijn de banden op de foto?

Je zegt dat er een andere FS fiets komt.
Probeer daar je wensen in te verwezelijken.
Deze fiets is zoals hij is, xc.
Je kan er 1 maat breder op zetten, maar meer niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

als het de standaard velgen zijn, is de breedte 24mm. Een conti 2.4 kun je daar prima op kwijt. X King of Mountain King bijvoorbeeld. Trail King 2.4 is breder maar moet ook goed gaan
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Dat zal de externe breedte zijn gok ik. De binnenbreedte zal wel 19mm. Klinkt niet raar voor Cube huis wielen uit 2014
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bram87 schreef:als het de standaard velgen zijn, is de breedte 24mm. Een conti 2.4 kun je daar prima op kwijt. X King of Mountain King bijvoorbeeld. Trail King 2.4 is breder maar moet ook goed gaan
zelf geen beste ervaring met Conti op smalle velgen.
Schwalbe kan daar beter mee overweg (muv Rocket Ron)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Overigens zal 27,5x2.8 meer dan een centimeter lager zijn, dus je hebt waarschijnlijk meer ruimte dan gedacht wordt. Ik zou een oproep doen of iemand in jouw buurt zo een setje heeft staan en gewoon gaan passen (denk ook aan het naafsysteem, dat dat gaat passen).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie