Alternatief voor SRAM GPX Pressfit BB

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

paulus1981 schreef:De hope is een prima lager, zou ik normaal gekocht hebben, alleen de aanpassing naar GPX is niet zo fraai.. (afdekking past niet meer goed)
Die Hope GXP adapters verkleinen toch enkel de diameter aan de non-drive side? Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met 'afdekking past niet meer goed' . Bedoel je dan de afdichtingsringen of dat er ruimte tussen de crank en de afdichtingsringen komt? Om dat laatste zou ik me niet druk maken, die ruimte zit er bij mijn XTR BB-94 ook en die gaat al 3,5 jaar probleemloos mee in weer en wind :-D
Met Hope had ik ook goede ervaringen op mijn vorige fiets. Dat waren wel ceramische schroeflagers, maar met gxp adapter gingen die ook 3 jaar mee en de lagers konden ook los vervangen worden.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Shimano blijft bij mij ook probleemloos heel. Alleen die SRAM pressfit GPX dingen vreet ik op alsof het niks is (ook op een fiets waar voorheen Shimano het probleemloos deed).
Als de huidige set weer op is, ga ik maar eens kijken of ik een afspraak bij Basta kan maken.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Jurf schreef:Shimano blijft bij mij ook probleemloos heel. Alleen die SRAM pressfit GPX dingen vreet ik op alsof het niks is (ook op een fiets waar voorheen Shimano het probleemloos deed).
Als de huidige set weer op is, ga ik maar eens kijken of ik een afspraak bij Basta kan maken.
Je bent van harte welkom :-q
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Als je het kraakvrij en long lasting wil hebben zul je aan de huisvlijt moeten.

Ik doe het als volgt ik monteer een DA91000 pressfit lager deze hebben een vrij breed draagstuk.
Daar monteer ik de hope GXP adapter op 1 van de twee haal ik de opstaande rand weg en die schuif ik over de as voor meer draagvlak!

De tweede doe je aan de buitenkant en je gaat testen!!!!!!! heel veel als je pech hebt.
Je draait de crank vast en je voelt constant wanneer de crank zwaarder gaat lopen. gaat de crank zwaarder lopen is de rand van de adapter te dik. Draai de bout wel vast op het aanhaalmoment, als dat bv nog een halve slag is weet je dat er circa 0.5mm af moet, doe dat niet in een keer begin met 0,2.

Mijn gxp adapter is van 6.2mm naar 5.7 gegaan. En ik rijd nu met een net zo licht lopend bracket als c bear en het werkt al 6000km perfect op mijn foil.

Het gaat erom dat je "verkeerde" krachten op de lagers moet voorkomen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Klinkt geweldig maar ook als iets waar je de nodige kennis en kunde voor moet hebben.
Ik heb bij gebrek daaraan maar een afspraak gemaakt bij Basta voor na mijn volgende fiets/surfvakantie in okt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dat is ook verstandig!

Ik vind het ook leuk om het uit te zoeken en er zonodig veel tijd aan kwijt te zijn.
Als ik iets sloop vind ik het ook niet zo erg, soort leergeld.

Wat ik nog vergat is dat het heel lastig is om GXP goed passend te maken. De bout heeft een vast aanhaalmoment en na elke keer montage en demontage slijten de splines marginaal in, dus een crank die nu goed loopt en je volgend jaar 10x heb gemonteerd kan marginaal zijn ingesleten waardoor deze toch weer zwaar loopt.

Ik raad ook altijd aan bij GXP de golfring te gebruiken. Het shimano systeem met pre load is beter, echter levert dat wel veel "user errors" op doordat mensen de ring veel te hard aandraaien, gebruik voor montage altijd de shimano tool, daar kan je niet gauw teveel kracht mee zetten, dat je het dan demonteert met een andere tool waar je meer kracht mee kan zetten is prima, maar bij teveel preload krijg je druk op de lagers en de seals gaat uitstaan waardoor er meer vuil naar binnen komt.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

nielsvo schreef:
paulus1981 schreef:De hope is een prima lager, zou ik normaal gekocht hebben, alleen de aanpassing naar GPX is niet zo fraai.. (afdekking past niet meer goed)
Die Hope GXP adapters verkleinen toch enkel de diameter aan de non-drive side? Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met 'afdekking past niet meer goed' . Bedoel je dan de afdichtingsringen of dat er ruimte tussen de crank en de afdichtingsringen komt?
Idd enkel non drive side..

Ik bedoel de afdichtingsring, als het lager goed afgedicht is is die ring in principe overbodig?! Dus of het heel erg is weet ik niet, maar ik vind het gewoon slordig.
Plaats reactie