Derailleurs oude fiets upgraden

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Axety
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 6 april 2015, 12:31

Hallo,

Onlangs heb ik een oude (<2000) mountainbike overgenomen om die op te knappen en te gebruiken als dagelijks vervoermiddel.
Gezien alles al enige tijd stilstaat en redelijk vastgekoekt zit met olie en zand en redelijk versleten is, leek mij het beter om de bladen, cassette, ketting en derailleurs te vervangen.
De ketting, crankstel met bladen en de cassette waren zo gevonden alleen loop ik een beetje vast met de derailleurs.
Momenteel zit er voor een Shimano Acera FD-M330 op, en achter een Shimano Alivio RD-M020.

Nu heb ik twee vragen, kan ik andere derailleurs erop zetten die min of meer hetzelfde zijn? Dus een shimano topswing voor die werkt voor 3x8 versnellingen? En achter een lange kooi van shimano die ook werkt voor 3x8 versnellingen. Of zijn er meer punten om op te letten, zoals de hoek vd kettingsteun?
Verder zit ik met de Acera en Alivio onderin de schakelgroep, is dit goed genoeg voor wekelijks 150km on-road fietsen? Of kan ik dit beter upgraden nu ik het toch aan het vervangen ben.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor derailleur kan je gewoon een nieuwe gebruiken, achter kan je t/m 9-speed gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Ik zou iets upgraden als je toch gaat vervangen (is t nodig om dingen te vervangen?).

Voorderailleur: 3x is gewoon prima
Achter: 8/9 speed is dezelfde derailleur.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Axety schreef:Gezien alles al enige tijd stilstaat en redelijk vastgekoekt zit met olie en zand en redelijk versleten is, leek mij het beter om de bladen, cassette, ketting en derailleurs te vervangen.
Ik zou de kabels vervangen en de derailleurs eerst eens goed schoonmaken alvorens rot vervanging over te gaan. Olie en zand kunnen weinig kwaad en zijn er met een klein beetje werk zó af.
Vorsprung durch Pedantik.
Axety
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 6 april 2015, 12:31

Bedankt voor de reacties, de keuzes zijn nu wat minder beperkt als ik kijk naar 3x9 derailleurs. Mijn huidige wil ik vervangen omdat de kooi van de achterste beetje krom is, en na een nacht in de wasbenzine gelegen te hebben knarst die nog steeds in alle scharnieren.
Dan had ik nog een vraag, maakt het uit of ik met de voorderailleur een hoek van de kettingsteun 63-66 graden kies of 66-69? Ik heb gelezen dat het te maken heeft met de wielmaat? Nu zit er origineel dus 26" onder en dus de 63-66 graden, maar ik vroeg me af of het zoveel verschil maakt?
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Afgezien van de vraag of een bike van bijna 20jr het waard is en of het allemaal wel zo nodig is;
Als je structureel 150km per week wil gaan fietsen, zou ik de boel gewoon goed voor elkaar willen hebben.
Dus gaan voor Deore, dat lijkt me een goed prijs-kwaliteitsniveau voor gebruik als dagelijks vervoersmiddel.
Als ik het goed lees, wil je de hele aandrijf- en schakelgroep vervangen, behalve dan de shifters?
Even snel uitgerekend kom je voor Deore, qua kosten dan uit op pakweg € 165,- (crankset 75,- + voorderie 25,- + cassette 15,- + achterderie 35,- + ketting 15,-)
Die shifters kosten je, samen met een setje nieuwe bi+bu kabels nog een goeie 5 tientjes extra, daar zou ik niet lang over na hoeven denken.
Voor hooguit € 220,- heb je dan een complete, zelf samengestelde Deore aandrijf- en schakelgroep.
Vergeleken met 150km per week autorijden heb je dat in hooguit 10 weken terugverdiend en heb je voorlopig geen troubles!

Voor wat de details bij de keuze van je onderdelen betreft, wil je een foto plaatsen van de fiets waarop aandrijflijn en schakelgroep goed zichtbaar zijn?
Dat praat zoveel makkelijker.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie