Eigenlijk is 3x9 nog zo gek niet.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik heb een nieuwe fiets gekocht waar Shimano XT 2x11 (36/26 voorblad en 11-40 cassette) op zit met de bedoeling om dat gelijk te veranderen naar 1x11. Ik moet het nog steeds doen, en twijfel er meer en meer over. Op mijn vorige fiets had ik 1x11 met 32 en 11-42.

2x11 heeft eigenlijk nu mijn voorkeur; redenen zijn zoals hier al genoemd. De stappen tussen het schakelen zijn kleiner, wat zeker op de weg en vlakke routes erg prettig is. Je hebt genoeg bereik met 26/40 als kleinste versnelling, maar vooral ook 36/11 als grootste. En dat was het probleem van mij bij 1x11: op sommige klims moest ik echt gaan staan om naar boven te komen en was het eigenlijk net te zwaar (slecht voor je knieen). En op de weg naar de MTB routes toe rijdt je continu in 32/11, zeker met wind mee. Ketting slijtage op de 1x11 is echt aanzienlijk groter. Met 2x11 blijf je veel meer in het midden van de cassette en heb je aan beide kanten van het versnelling spectrum gewoon nog wat over bij normaal gebruik.

Het nadeel van 2x is dat het lijkt of je continu met de voorderrie moet schakelen; echter met de huidige spullen kan je dus ervoor kiezen om het schakelen voor wat langer uit te stellen. Klein-klein is geen probleem, groot-groot is niet geweldig maar ook geen drama. Dus als de route vlak is kom ik niet eens uit het 36 blad, en als er veel hoogte verschillen zijn houd ik de voorderrie op de 26.


En ja 1x12 is prachtig mooi, ook qua prijs...
Plaats reactie