Shimano Zee/Saint met XT M8000 shifters

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Maar heb je ook al grote remschijven voor bv 203mm?
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met grotere schijven gaan ze wel harder remmen, maar worden de Shimano 2-zuiger remmen (XT, SLX) ook giftiger.
Voor remkracht en uithoudingsvermogen zijn grote (203) schijven dus wel belangrijk, maar ze gaan ook harder happen.
Daar kan je aan wennen en er is zeker goed mee te rijden, maar als je voor 70a80 euro een remklauw kunt kopen die dit oplost, en ook nog eens uithoudingsvermogen toevoegt , dan moet je niet twijfelen.
Zoals ik al schreef, het is niet noodzakelijk, maar het maakt het leven vd mtb'er (in de bergen) wel makkelijker
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Maar 30 euro voor 1 nieuwe remschijf en een paar adaptors is ook wel iets om eerst te proberen, als je daarna alsnog besluit om toch naar de 4 zuiger config te gaan, ben je wel gelijk klaar.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

True! Goede tip van de XT remblokken trouwens. Qua grote schijven heb ik 203 voor en 180.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb alleen de voorrem ge-upgrade.
203 s hijf had ik al. Hier op de droge losse keien was ik minder blij met het happerige karakter van mn 2-zuigerrem (voor) met metal blokjes.
Dat was me in NL, B en D niet eerder opgevallen.
Ik las ergens dat een 4-zuiger klauw softer aanpakt. En inderdaad.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Ben benieuwd. Heb 2 klauwen besteld uit Duitsland en de banjobolt 2stuks bij math salden. Zou mooi zijn als ik dat deze week al mag ontvangen.
v_schultinge

paulus1981 schreef:
v_schultinge schreef:Ok, in een bikepark kan ik het mij enigszins voorstellen. Zelf tijdens Alpen marathons nog nooit behoefte gehad aan meer dan 2 zuigers. De XT’s die ik had waren goed, Avid XX voldeden ook maar qua absolute stopkracht vind ik mijn huidige Hope Tech 3 X2 ongeëvenaard. Misschien zacht eerste gevoel, maar bij doorknijpen komt er ongelofelijk veel stopkracht.
Nu kun je in de Alpen ook wat anders rijden dan marathons.. bijvoorbeeld 650hm afdalen in 3 km met de nodige obstakels en bochten :-)

Geen bikepark maar wel blij met m’n saints !
Ik heb genoeg tijd in de Alpen doorgebracht om behoorlijk wat te hebben gezien. Alleen nooit behoefte gehad om meer remkracht te hebben. Kan ook aan mij liggen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Het pakketje is bij de buren bezorgd en de andere ligt bij post nl afhaal kantoor. Morgen eens gaan prutsen maar voor zover ik het heb kunnen beoordelen moet dit een makkelijk klusje zijn.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

v_schultinge schreef:
paulus1981 schreef: Nu kun je in de Alpen ook wat anders rijden dan marathons.. bijvoorbeeld 650hm afdalen in 3 km met de nodige obstakels en bochten :-)

Geen bikepark maar wel blij met m’n saints !
Ik heb genoeg tijd in de Alpen doorgebracht om behoorlijk wat te hebben gezien. Alleen nooit behoefte gehad om meer remkracht te hebben. Kan ook aan mij liggen natuurlijk.
Dat zou kunnen idd :wink:

Ik rijd in de alpen ook lekkerder met een achterband van 1,2kg die behoefte heb jij denk ik ook nog niet gehad? Kortom het verschilt nogal per persoon & manier van fietsen..

On topic;

Dat klusje valt inderdaad wel mee! Ontluchtingsetje is wel handig om de remklauw goed vol olie te krijgen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Timo, mocht je geen ontluchtingskitje hebben kom je maar een keer langs.
Je weet waar je moet zijn ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Het is gelukt hoor! Oude caliper er af. Nieuwe er op en keertje bleeden. Moet ze nog n paar keer inremmen en morgen in de praktijk testen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Foto?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Heb nog geen foto's maar de ervaring in praktijk zijn goed. Ik het begin zeker even wennen omdat hij eerder aanpakt lijkt het met een fikse doses remkracht waarbij ik bij de m8000 versie osms erg hard moest knijpen is dat bij deze totaal niet nodig.

Moet nog wel iets aan de afstelling doen want op een moment begonnen ze wat aan te lopen. Maar voor de trailride in aachen hebben ze zich ruimschoots bewezen. Geven veel vertrouwen en ik had altijd remkracht "over"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi, goed te horen.
Afstellen vd klauw door de rem in te knijpen en dan de boutjes voorzichtig vast draaien gaat bij 4-zuiger remmen minder goed dan bij 2-zuiger remmen.
Je moet een wit papier onder de rem leggen en dan tussen de blokken en de schijf door kijken.
Dan centreren en voorzichtig om en om vast draaien.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Timo schreef:Heb nog geen foto's maar de ervaring in praktijk zijn goed. Ik het begin zeker even wennen omdat hij eerder aanpakt lijkt het met een fikse doses remkracht waarbij ik bij de m8000 versie osms erg hard moest knijpen is dat bij deze totaal niet nodig.
Ik heb dus de switch beide kanten op gemaakt: op mijn nieuwe fiets zaten tweezuiger XT's maar vanwege het gewicht (e-mtb) wilde ik graag wat extra reserves, vooral qua warmte-afvoer.

Daarom een set XT vierzuiger remmen gekocht en de klauwen op de e-mtb gemonteerd (niet de complete remmen gedaan omdat de leiding intern loopt). De tweezuiger klauwen vervolgens aan de andere remmen gehangen en die op mijn te verkopen Banshee geschroefd.

De vierzuigers bevallen uitstekend, daar kan ik kort over zijn (hoewel ze de echte bergen nog niet gezien hebben, maar daar komt binnenkort verandering in :-)).
Maar de tweezuiger XT's op de Banshee voelen ook erg goed aan, met één vingertje op het voorwiel als het moet (180mm schijf). "Erg hard knijpen" hoef ik zeker niet, dus misschien was er toch iets niet helemaal goed met je oude XT's? Blokjes wat vuil of zo?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie