XT M785, 2 *10, 38-24 (en 11-36), BCD104 en 64

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
lody13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 1 juli 2016, 10:07
Contacteer:

XT M785, 2 *10, 38-24 (en 11-36), BCD104 en 64

Graag zou ik bovenstaande willen ombouwen naar eenzelfde 38-24 maar dan met betaalbare ovale bladen. Heb de oplossing op dit forum en google proberen te vinden, maar dat is nog niet gelukt. Vandaar mijn vraag.

Ombouwen naar 1 * 11 is waarschijnlijk makkelijker om naar ovaal te gaan, maar dan moet ik ook 2 (heb weg- en bosset velgen/banden) 11-36 cassettes vervangen.

Heeft iemand ervaring danwel advies met 38-24 schakel- en betaalbare ovale set

tx.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Je alternatief om 1x11 (waarom niet 1x10?) zal niet goedkoper zijn, mogelijk duurder zelfs.
Want 2x cassette, achter deri, shifter en nieuwe ketting en dan nog een nieuwe narrow wide chainring is ook niet goedkoop.
Laatst gewijzigd door Gravelmarc op vr 17 augustus 2018, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik ben bang dat je bij 2x of 3x voor niet naar ovaal kan.

(Bijna ?) alle ovale bladen zijn voor een 1x 10/11 setup.
Probleem is ook dat de aftermarket 1x ovale bladen aan de binnenkant niet de nokjes hebben om je ketting mee te nemen zodra je van het kleine blad naar het grote blad wilt gaan.
Tevens zal 24T ovaal ook al een probleem worden om úberhaupt te vinden vrees ik.

ik ben bang dat je weinig keus hebt.
lody13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 1 juli 2016, 10:07
Contacteer:

Gravelmarc schreef:Je alternatief om 1x11 (waarom niet 1x10?) zal niet goedkoper zijn, mogelijk duurder zelfs.
Want 2x cassette, achter deri, shifter en nieuwe ketting en dan nog een nieuwe narrow wide chainring is ook niet goedkoop.

tx, daarom wil ik ook niet ombouwen naar een 1 * variant.

Wil iig niet groter dan 24 (ivm duchenenne heros) en 38 mag ook 36 worden.

zie nu op ebay dat er wel varianten zijn, maar ben benieuwd of er mensen zijn die er dan ervaring mee hebben

https://www.ebay.com/itm/4G-MTB-DOVAL-D ... 2631276723" onclick="window.open(this.href);return false;
lody13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 1 juli 2016, 10:07
Contacteer:

Oystein schreef:Ik ben bang dat je bij 2x of 3x voor niet naar ovaal kan.

(Bijna ?) alle ovale bladen zijn voor een 1x 10/11 setup.
Probleem is ook dat de aftermarket 1x ovale bladen aan de binnenkant niet de nokjes hebben om je ketting mee te nemen zodra je van het kleine blad naar het grote blad wilt gaan.
Tevens zal 24T ovaal ook al een probleem worden om úberhaupt te vinden vrees ik.

ik ben bang dat je weinig keus hebt.

tx

zie nu dat er wel een set is, maar zijn er ook ervaringsdeskundigen. Wil iig niet groter dan 24 (ivm duchenenne heroes) en 38 mag ook 36 worden.

https://www.ebay.com/itm/4G-MTB-DOVAL-D ... 2631276723" onclick="window.open(this.href);return false;
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Geen ervaring, maar zou het wel durven proberen voor die prijs
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Die ebay set ziet er zeker interessant uit ... en de prijs ook te overzien :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb op mn 29" met 22-36 voor gereden en 11-36 achter.
Ook Shimano XT785 2x10.
Dus ik kan je beloven dat je daar onder alle (MTB!) omstandigheden goed mee uit de voeten kunt, omhoog en omlaag.

Ovaal heb ik nooit geprobeerd, ik heb nog slechte herinneringen aan Biopace.
De nieuwe ovale bladen zijn anders, maar ik vond het toen niet lekker rond gaan.
En ben tevreden met ronde bladen, dus...
Maar wat Oyenstein zegt, voor die prijs kan je het altijd proberen.
Ik ben wel benieuwd of de kooi van je voorderailleur het hoogteverschil aankan.
Mijn 2x 785 was al lastig op de juiste hoogte te krijgen met 22-36, als de boel dan ook nog eens ovaal is...
(misschien heeft een 3x voorderailleur meer ruimte?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
lody13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 1 juli 2016, 10:07
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Ik heb op mn 29" met 22-36 voor gereden en 11-36 achter.
Ook Shimano XT785 2x10.
Dus ik kan je beloven dat je daar onder alle (MTB!) omstandigheden goed mee uit de voeten kunt, omhoog en omlaag.

Ovaal heb ik nooit geprobeerd, ik heb nog slechte herinneringen aan Biopace.
De nieuwe ovale bladen zijn anders, maar ik vond het toen niet lekker rond gaan.
En ben tevreden met ronde bladen, dus...
Maar wat Oyenstein zegt, voor die prijs kan je het altijd proberen.
Ik ben wel benieuwd of de kooi van je voorderailleur het hoogteverschil aankan.
Mijn 2x 785 was al lastig op de juiste hoogte te krijgen met 22-36, als de boel dan ook nog eens ovaal is...
(misschien heeft een 3x voorderailleur meer ruimte?)
Tx

Ik heb een xt. 785 dubbel met 38-24 en kooi is geen probleem qua hoogte. Had er echter nog niet aan gedacht dat dit een probleem zou kunnen geven.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De bovenkant vd kooi moet vrijlopen op de hoge kant vh grote blad, de onderkant vd kooi moet laag genoeg zijn voor de ketting op het lage stuk vd granny.
Hoe groter bet verschil tussen granny en het grote blad, hoe spannender dit wordt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie