SPD schoenen die langer dan 1 jaar meegaan

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ik heb in twee jaar drie paar Spd schoenen versleten: 2x Mavic Crossmax en 1x Shimano ME5. Of de zool scheurt, of de cleat breekt uit.. zou fijn zijn als mijn schoenen eens wat langer meegaan.

Ze worden nogal belast: rijd voornamelijk ruige trails in de bergen met geregeld lange hike a bikes etc. Ik zoek dus een schoen waarmee je goed op rotsen kan lopen/klauteren. Daar gaan ze immers steeds stuk.

Iemand tips? Heb al goede verhalen gehoord over de Specialized 2fo Cliplite.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

North wave, ik heb ze al weer 3 jaar, en de zolen/ noppen zijn nog prima, bovendien zitten ze erg lekker, en is het een fijn systeem met aan en uit doen.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ook hier Northwave. Ik heb zowel XC als AM schoenen. Vooral de AM schoenen zijn erg prettig om de berg op te lopen als het moet. Zit een prima zool onder en na een paar keer Schotland op die dingen zie ik nog geen schade aan de zolen. Niemand heeft dat op voorraad, maar een winkel die NW verkoop kan dat uiteraard voor je bestellen.

https://northwave.com/en/products/all-mountain/shoes/" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ Go round the outside.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

DuReal schreef:Ze worden nogal belast: rijd voornamelijk ruige trails in de bergen met geregeld lange hike a bikes etc. Iemand tips? Heb al goede verhalen gehoord over de Specialized 2fo Cliplite.
Hoe vaak is dit? Als je wekelijks dit soort tochten maakt dan vrees ik dat er geen schoen tegen opgewassen is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Shimano schoenen met Vibram zool zijn hiervoor erg geschikt, waarschiknlijk alle spd schoenen met Vibram zool.
De goedkope Shimanos hebben waardeloze zolen, van binnen en van buiten.
Mavic is een velgen/wielen fabrikant, en zelfs daar laten ze steken vallen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat van die Shimano schoen verbaast mij een beetje, dat zijn normaal erg degelijke schoenen. Maar in mijn ervaring doen de eenvoudigere versie van wedstrijdgerichte schoenen het nog het beste onder dat soort omstandigheden. Het loopt door de stijvere zool niet overal even lekker, maar in duurzaamheid zijn dat soort schoenen zwaar superieur aan die sneaker-achtige dingen!

Zo iets dus:
Afbeelding

Overigens vind ik Mavic fantastische kleding en schoenen maken. Zeer doordacht, zeer goede pasvorm. Alleen alles lichtgewicht en daardoor inderdaad snel versleten... . (Niet zoals met de wielen dat er ontwerpfouten in zitten...).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

@Dureal, wat weeg je?

Ik heb inmiddels 1x een paar Giro Terraduro's versleten, en 2x een paar Shimano M089 gesloopt in de bergen met wat meer loopstukken. Maar ik ben dan ook (helaas) vrij zwaar.

De zool delamineert dan van de harde zool, op de plek waar de aanhechting het smalst is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die race schoenen zijn gevaarlijk op bergpaden, zou ik niet doen. Juist op de stukken waar je niet meer kunt fietsen heb je onvoorwaardelijke grip nodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Bedankt voor de tips. Ik weeg 70 kg dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik heb juist het idee dat erg hoge noppen bijdragen aan het scheuren omdat die meer ombuigen als je de schoen zijwaarts belast; wat nogal eens gebeurt in de bergen. Ik ga eens kijken naar de vibram zolen.
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

Specialized body Geometry schoenen. Niet kapot te krijgen. Ook veel bergen met deze schoenen gezien
Gebruikersavatar
thja14
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: di 17 juni 2014, 11:55
Mijn mountainbike: Idworx SM met starre voorvork.

Heb een set specialized waar ik al 3 jaar iedere dag woon-werk op rijd en nog steeds heel ondanks ontelbare keren nat worden en soms flink gas geven op de weg naar huis.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1396
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Als je echt lange en steile stukken moet lopen dan zou ik inderdaad, zoals TSTM al zei, ver weg blijven van die race-achtige spd-schoenen.
Zou mij dan meer orienteren op trail-schoenen zoals bijvoorbeeld de 2FO van Specialized of de click-varianten van FiveTen.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Nu moet ik zeggen dat de enige religie die mij wat leiding geeft in het leven SPD is (user since 1990, PD-M525) maar in dit geval lijkt mij een paar flat pedals, met bijvoorbeeld een paar Five Ten Impact high schoenen de betere keuze in heel houden bij bike&hike....
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

baron062 schreef:@Dureal, wat weeg je?

(...)

De zool delamineert dan van de harde zool, op de plek waar de aanhechting het smalst is.
Dat is mij nu ook overkomen met ene paar splinternieuwe giro's, in totaal 40 uur mee gefietst.. Wel redelijk heftig in de bergen etc. maar toch.. Ik vind dat wel snel.. Zit de hele tijd in dubio of ik terug moet naar de winkel.. En ik ben niet zwaar, ik heb alleen grote botten.
Plaats reactie