Nieuwe wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar goede fabriekssets zijn volgens mij ook handgebouwd en ontstresst.
Ik heb wielsets van Syntace en DT in gebruik die nooit nagetrokken zijn, maar na de nodige km's nog steeds recht en strak zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

kermit schreef:Maar goede fabriekssets zijn volgens mij ook handgebouwd en ontstresst.
Ik heb wielsets van Syntace en DT in gebruik die nooit nagetrokken zijn, maar na de nodige km's nog steeds recht en strak zijn.
Voor 300 euro :-? dat is namelijk het maximale budget, en rijstijl speelt ook een kleine rol in deze, dus ik denk blijven controleren de beste optie is om de nieuwe wiel set goed te houden :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef:Maar goede fabriekssets zijn volgens mij ook handgebouwd en ontstresst.
Ik heb wielsets van Syntace en DT in gebruik die nooit nagetrokken zijn, maar na de nodige km's nog steeds recht en strak zijn.
De eerste serie DT-Swiss Spline wielen was dramatisch. Het ontwerp is vooral om geld te besparen en als je dan slordig bouwt, dan loopt de boel extra snel los. Blijkbaar zijn ze beter gaan bouwen, want je hoort weinig meer van loslopen. Beter afdrukken, gelijkmatigere spaakspanning, dat soort dingen.

Ook machine-gebouwde wielen worden vaak wel afgedrukt. Door een machine! Maar die moet de fabrikant wel in de lijn opstellen!
https://www.hollandmechanics.com/produc ... -stresser/" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Lars TB schreef:
matthiav schreef:Stijfheid merk je trouwens beter dan gewicht.

Jij bent 100 kg?
Doe er 30 kg vanaf en je zit in de goede richting. Wanneer je bochten en afdalingen op volle snelheid (competitie) neemt dan voel je goed in welke mate een fiets/wiel je uitgezette lijn volgt. Dit voel ik persoonlijk veel sneller dan 150g meer of minder op een wiel.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Lars TB schreef:Ook machine-gebouwde wielen worden vaak wel afgedrukt. Door een machine! Maar die moet de fabrikant wel in de lijn opstellen!
https://www.hollandmechanics.com/produc ... -stresser/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afdrukken is maar een klein deel van het 'stressen', en een high end fabriekswiel zal ook wel wat meer aandacht krijgen dat een wielset wat in een gemiddelde MTB zit. Daar is de prijs dan ook naar.

Een goed machinaal gebouwd wiel is nog altijd beter dan een slecht handgebouwd wiel. Heb al wat kleine drama's gezien (ventiel tussen gekruiste spaken, naaf onbedoeld 4mm uit het midden, spaakspanning 30% hoger dan max spanning volgens velgfabrikant....).

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Jan the Man schreef:
Lars TB schreef:Ook machine-gebouwde wielen worden vaak wel afgedrukt. Door een machine! Maar die moet de fabrikant wel in de lijn opstellen!
https://www.hollandmechanics.com/produc ... -stresser/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afdrukken is maar een klein deel van het 'stressen', en een high end fabriekswiel zal ook wel wat meer aandacht krijgen dat een wielset wat in een gemiddelde MTB zit. Daar is de prijs dan ook naar.

Een goed machinaal gebouwd wiel is nog altijd beter dan een slecht handgebouwd wiel. Heb al wat kleine drama's gezien (ventiel tussen gekruiste spaken, naaf onbedoeld 4mm uit het midden, spaakspanning 30% hoger dan max spanning volgens velgfabrikant....).

Ciao,
Jan
+1
Ik rij nu met handgebouwde sets op zowel mtb als koersfiets (door mezelf gespaakt). Hiervoor had ik fabriekssetjes: Zonda's op de koersfiets (+10.000 km, door weer en wind, op Belgische rommelwegen, nooit een slagje, nooit iets aan moeten doen). DT Swiss X1700 op de mtb, ook positieve ervaringen. Voordeel van handgebouwd vind ik vooral dat je alle specs zelf kan kiezen en dat onderdelen los te vervangen zijn (zodat je bij een gedeukte velg niet je wiel in de vuilbak moet gooien). Over het algemeen durft de spaken balans ook wel beter te zijn dan met een fabriekswiel. Maar het verhaal dat je een fabriekssetje na de eerste ritten moet bijspannen is dus zeker niet waar.
Plaats reactie