Welke bandencombi Alpentour 29HT 25 mm carbon velgen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo wordt het een merkenvoorkeur-topic, da's niet nodig.
Net als TSTM heb ik meer slechte dan goede ervaringen met Conti, maar er rijden ook hele volksstammen tevreden rond op Conti dus ach. Zal altijd persoonlijk blijven.

Daarom wil ik ook niet een merk aanraden, maar wel een bepaald type band. Namelijk wat grover dan een X-King of Racing Ralph, op z'n minst voor.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik rijd NoNi’s op mijn race/marathonfully in Zuid Limburg eo, en in de Alpen etc. Allemaal stevig XC werk, hard dalen, veel scherpe steen, ook in Zuid L.
Mijn minst lekbestendige band met dubieuze grip onder die omstandigheden ever: RoRo.

Tijdens een Transalp ooit met iemand in een groep gereden die ook ging voor lage rolweerstand, RoRo RaRa combi. 2x per dag lek, wat heb ik me aan hem geergerd!! Beetje asociaal ook tov je groepsgenoten.

Mede daarop is mijn tip gebaseerd: minimaal NoNi’s, of iets dergelijks van een ander merk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

eroosch schreef:Dank voor jullie goede adviezen! Misschien heb ik het niet duidelijk genoeg gemaakt maar het betreft een 1-malige Alpentrip van een week.
Als de banden je week verknallen is het ook een duur weekje geworden...

Je hoeft ook geen downhillbanden te kopen, bijna alles wat hier aangeraden wordt is prima te gebruiken in NL. In de winter bijvoorbeeld. Of als voorband voor wat meer grip in de bochten.

Tenzij je natuurlijk alleen van hard rechtdoor rijden houdt en standaard stapvoets door de bochten gaat... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

byorka schreef:Toevallig ben ik afgelopen weken twee keer met mijn vrouw naar Z Limburg geweest. Routes van Meerssen, Gulpen, Epen e.d.
Mijn vrouw rijdt Conti Protection en ik Schwalbe Addix Speedcross Snakeskin.
Beide exact hetzelfde parcours, met Latex.

Beide keren hebben de Schwalbes doorns in het loopvlak zitten en de Conti’s helemaal niet.
Alle gaatjes door de stenen zijn gedicht maar de Schwalbes hebben zeker meer gaatjes.
Ik zal er nog eventjes de types bij zetten:

Mijn vrouw 2x Conti Xking
Ikzelf voor Rocket Ron en achter Racing Ralph.

Paar jaar ook eens een flinke tocht door de Spaanse Pyreneeën gefietst met Mountainking Protection 2.4. Die gaven geen krimp terwijl andere rijders de Schwalbes niet aangehaald konden krijgen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Flow&Co schreef:Wat ik van de Alpen weet is dat je er veel stenen hebt en dat het verder technisch gezien meevalt.
:lol: verkeer afslag gepakt
..?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Ik denk... GEEN afslag gepakt :wink: )
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

cheeta schreef:
Flow&Co schreef:Wat ik van de Alpen weet is dat je er veel stenen hebt en dat het verder technisch gezien meevalt.
:lol: verkeer afslag gepakt
..?
De opmerking van Flow&Co klopt wanneer je op de officiële mountainbike paden blijft voor toeristen.
Maar wanneer je de leuke paadjes weet te vinden is het een groot feest.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Met dat idee in het achterhoofd zou ik wegblijven van bijvoorbeeld de vaste routes bij Beaufort ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

cheeta schreef:
Flow&Co schreef:Wat ik van de Alpen weet is dat je er veel stenen hebt en dat het verder technisch gezien meevalt.
:lol: verkeer afslag gepakt
..?
Vanmorgen nog een verkeer afslag gepakt, twee zelfs. :P

Als je de eerste zin van die post ook even leest snap je het zelf ook wel denk ik.
Ik probeer aan te geven wat mijn keuzes zouden zijn als ik niet weet wat me te wachten staat.
Nu blijkt dat ik nog minder weet dan ik dacht, dus dan is het maar goed dat mijn prioriteiten bij grip en volume zouden liggen. :lol:
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Alles valt of staat met wat je met je HT daar gaat rijden.

Die conti banden zijn op zich een goede combinatie. Ik rij er zelf ook mee in de Alpen. Wel in de protection uitvoering.

Nu geef ik wel toe dat ik meestal twee bikes tot mijn beschikking heb op vakantie en dat ik voor mijn All-mountain/ Enduro fiets ik ook kies voor wat steviger sloffen.
eroosch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 6 september 2004, 21:11
Mijn mountainbike: RB Scandium-Four 500
Contacteer:

Nogmaals dank voor de vele reacties. Er zit volgens mij een groot verschil tussen rijden in de Alpen en rijden in de Alpen, van steile rotspaden tot asfalt en schotter. Ondertussen heb ik een filmpje kunnen zien van het soort paden dat gereden gaat worden, en dit ziet er zeker niet extreem uit en lijkt goed berijdbaar. Het wordt een XC tocht door de bergen, met hier en daar vleugje AM (dus daar wat voorzichtiger doen).

Ik heb daarom besloten, op basis eigen ervaring en o.a. van Real Epic '89 om de Conti bandencombi aan te schaffen in Protection uitvoering.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Welke?
2 X-Kings, of Mountain King voor, X-King achter?
X-King valt relatief smal, dus voor de Alpen dan zeker de relatief smalle 2,4” kiezen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Alpen:
-brede banden, lage druk, tubeless
-stevige banden (loopvlak & zijwanden sterker)
-voor grove nop
-achter ook nog redelijke nop

Ik rijd Nobby Nic & Rock Razor in 2.35". De rock razor is niet de beste in de modder, maar dat valt daar meestal wel mee.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Conti protection is zeker een goede keuze.
Ik zou zeker voor de 2.4 kiezen, dat is echt een mooie maat voor de alpen en ook Nederland.

In jouw geval zou ik voor de Xking kiezen, daar heb je in Nederland ook een leuk bandje aan.
De Mountainking vind ik niet nodig voor hetgeen wat jij in de Alpen gaat doen en loopt in het zand echt een stuk zwaarder dan de Xking.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

byorka schreef:Conti protection is zeker een goede keuze.
Ik zou zeker voor de 2.4 kiezen, dat is echt een mooie maat voor de alpen en ook Nederland.

In jouw geval zou ik voor de Xking kiezen, daar heb je in Nederland ook een leuk bandje aan.
De Mountainking vind ik niet nodig voor hetgeen wat jij in de Alpen gaat doen en loopt in het zand echt een stuk zwaarder dan de Xking.
Maar als je wilt heb ik nog een Set Mountainking 2.4 Protection liggen.
Er is maar 1.100 km op gefietst in de Spaanse Pyreneeën. :-q
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie