Push ACS3

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Hai,

Heeft iemand van jullie ervaring met een Push ACS3 coil-conversie voor (bijvoorbeeld) een Fox 36?

https://www.pushindustries.com/products ... ersion-kit" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijkt me wel een mooie upgrade om mijn 36 een stuk soepeler te krijgen.

Ik merk namelijk dat als ik de voorveringen van lichtere rijders probeer, of als ik coil vorken voel, dat deze allemaal een stuk soepeler aanvoelen dan mijn eigen vorken.

Nu ben ik zelf 93kg, dus heb ik behoorlijk wat druk nodig in mijn air-vorken. Mijn vermoeden is dat ik daardoor altijd een stukken stuggere vork krijg omdat de luchtdruk de seals zo hard tegen de stanchions drukt dat de small-bump-compliance (wat nodig is voor bijvoorbeeld brake-bumps) nooit echt goed zal zijn.

dus; iemand ervaring met het wisselen van lucht naar veer in een voorvork?
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu ben ik op zich voorstander van coil-vorken, heb er een aantal gehad en je voelt zeker het verschil als je die vorken in de hand hebt of als je er naast staat. Maar op het moment dat je rijdt is het verschil al weer stukken kleiner. Hooguit ga je het verschil merken op vlakkere ondergrond, waar een coil-vork zelfs op het kleinste kiezelsteentje reageert. Maar op brake-bumps kan ik nu niet zeggen dat het daar verschil maakt wat aanspreken betreft. Je zit al een stuk in de vering en het losbreekmoment speelt dan minder een rol.

Het andere voordeel is het lineaire veergedrag. Vooral tot pakweg een jaar of 5 geleden had een coil-vork ook nog goede (redelijke) ondersteuning in het zo belangrijke middengebied (brake-bumps!!), ten opzichte van de meeste luchtvorken van toen in ieder geval. Maar dat is juist het punt waar de meeste merken nu met luchtvorken juist zo op gefocust zijn en dat inmiddels de betere luchtvorken daar juist meer ondersteuning geven dan coil-vorken!

Nu ken ik de 36 alleen van kortere ritten en heb nooit echt met de instellingen kunnen/moeten spelen, maar met mijn (toen) 88 kg heb ik nooit het idee gehad dat de 36 niet soepel was of in het middengebied bleef hangen. Nu zet ik wel vrijwel altijd de compressie demping (high en low!) geheel open, tenzij ik op rotsachtig terrein rijdt. Alleen van de 34 weet ik dat het midden gebied wel wat kritisch luistert om af te stellen. Of dat bij de 36 ook zo is durf ik niet te zeggen. Maar ik had met de 34 het idee dat die of meteen door het midden gebied ging of juist daar wat stug was, tot ik de juiste afstelling had gevonden wat druk en tokens betreft.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, het is zeker een interessante wijziging. Het zal een iets andere vork worden, ik houd wel van het gevoel dat coil geeft. Maar de vraag is of je alle mogelijkheden van de vork al gebruikt hebt?

Deze had je vast al gezien:
https://nsmb.com/articles/push-industri ... on-review/" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Jup! Had die al gezien.

En heb de vork al alle uithoeken van de settings laten zien (incl. een bijna 100% score met ShockWiz) maar wil toch eens aan de coil gaan....

Heb hem maar al besteld :tong
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!

(en kon me al niet voorstellen dat je niet het meeste al geprobeerd hebt)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ben ook benieuwd. Ik begrijp dat de conversie onomkeerbaar is.

Persoonlijk heb ik de 36s van de laatste jaren (zowel FIT4 als RC2) altijd wat te straf/oncomfortabel/racy gevonden. De nieuwe Grip2 demper zou volgens de berichten een stuk soepeler zijn, met behoud van het goede oppakken van grotere/snellere klappen. Ik zou dan ook eerder kijken of die als losse upgrade mogelijk is.
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Grip2 upgrade schijnt in augustus te komen..
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Wellicht de ultieme combi: Push coil-conversie met Grip2 demper :bier:
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Heb ik overwogen.... Maar eerst maar eens de ACS3...


Grip2 upgrade staat al hier: https://www.fanatikbike.com/products/fo ... er-upgrade" onclick="window.open(this.href);return false;
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
patrickvb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 17:29
Mijn mountainbike: Is neon geel en heeft 2 wielen

Kan je al wat meer vertellen over de ACS3? Al wat rijervaring mee opgedaan?
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Heb er één rondje mee gereden en meteen een PR op een héél wortelig stukje.

eerste ervaring is voorzichtig positief. Moet er uiteraard meer mee rijden om een betere mening te kunnen vormen.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Plaats reactie