Welke wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Ja ik weet het.....deze vraag is op het forum al veel vaker gesteld.
Ik kan alleen het passende antwoord niet vinden. Ennn...ik zie door de boompjes het bos niet meer.
Ik rijd sinds ruim een jaar met volle tevredenheid op een Cube stereo HPC race 120.
Ik heb wat kleine aanpassingen gedaan maar in grote lijnen is de fiets nog zoals hij is afgeleverd.

Zoal gezegd heb ik weinig te klagen over de fiets en ik heb nog geen seconde spijt gehad van de aanschaf.
Ik heb alleen wel het idee dat ik tegen de grans van mijn wielset aan loop.
De fiets is standaard afgemonteerd met een Fulcrum Red 44 wielset. Hier heb ik op zich geen problemen mee maar qua stijfheid is dit geen top set.
Ik rijd voornamelijk op mijn "thuis"route Zeddam, Groesbeek, UH, en de Posbank. Wanneer de agenda het toelaat af en toe een tripje Ardennen, Duitsland.
Mijn gewicht incl. Camelbak kleding e.d. zal zo rond de 95 kilo liggen.
Ik ben niet per se op zoek naar een peperdure wielset en gewicht is mooi meegenomen maar niet bepalend.

Graag advies.............
Wat zal ik zeggen...…..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kernwoorden: voldoende spaken, stevige niet te smalle velg, goede bouwer.

Met andere woorden, een conventionele wielset die door iemand gemaakt is die weet wat hij doet.
Afhankelijk van je budget kun je dan peperdure naven of meer basic kiezen, of iets ertussenin. Naafgewicht speelt amper een rol. Maar ik zou het iig gewoon bij 32 spaken houden en een velg tussen 25 en 30mm binnenbreedte is mooi voor de gangbare bandenmaten (2.25 ~ 2.35).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef:Kernwoorden: voldoende spaken, stevige niet te smalle velg, goede bouwer.

Met andere woorden, een conventionele wielset die door iemand gemaakt is die weet wat hij doet.
Afhankelijk van je budget kun je dan peperdure naven of meer basic kiezen, of iets ertussenin. Naafgewicht speelt amper een rol. Maar ik zou het iig gewoon bij 32 spaken houden en een velg tussen 25 en 30mm binnenbreedte is mooi voor de gangbare bandenmaten (2.25 ~ 2.35).
+1.

Qua velg (breed, stevig, niet te zwaar) zou je aan een ZTR Arch MK3 kunnen denken met DT comp spaken en messing nippels. Naven bepalen bij een handgebouwde set vaak de hoogte van de eindprijs van de set (of je moet exotische spaken gebruiken). DT heeft ook mooie velgen, maar meestal iets zwaarder.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Hope naafjes erin, gegarandeerd jarenlang onbezorgd rijplezier.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Bedankt voor de reacties allen.
Ik heb ondertussen ook even wat info opgevraagd bij Brian te Velthuis van Bikewheels.
Hij raad mij de DT Swiss XM421 de Spank Oozy Trail 295 of de Notubes Arch aan.

Voor wat betreft de naaf raad hij de DT Swiss 350 CL of de Hope Pro 4 aan.
Ik zal me er nog eens wat verder in verdiepen maar kan me er zeker wel in vinden.
Wat zal ik zeggen...…..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat klinkt allemaal als bewezen spul, en hij kan natuurlijk wel een goed wieltje bouwen dus...

Onderbouwen kan ik het niet, maar gevoelsmatig zou ik liever de Hope als de DT naven hebben. Hou er wel rekening mee dat Hope's vrij luidruchtig zijn, niet iedereen is daar even blij mee.

Persoonlijk vind ik het in NL wel een voordeel, daar trap je het grootste deel van de tijd en als je de pedalen even stil houdt heb je geen bel nodig. Maar op langere afdalingen in het buitenland (Alpen...) gaat die herrie me toch een beetje irriteren.

Gewoon een puntje om rekening mee te houden.
Maar met de kwaliteit is niks mis, en je kunt nog een kleurtje kiezen ook.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik weeg ongeveer hetzelfde als jou Arjan en heb zo,n setje: DT XM421 met Hope naven in mijn Canyon Nerve zitten.
Afbeelding
Voor mij was het echt een wereld van verschil tov de standaardwielen (DT Spline X1700). Fiets voelt veel precieser aan met sturen en dweilt ineens niet meer in de bochten.
ikvond het de upgrade dubbel en dwars waard!
Mijn setje komt bij wheeltec vandaan, en deze set is spelen Schotland, Pyreneen en Wales met Noni 2.35 eromheen prima en bochelloos doorgekomen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

@Jurf, Dat is goed om te horen. Ik neig eigenlijk wel naar deze combinatie. Thanks!
Wat zal ik zeggen...…..
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef:Dat klinkt allemaal als bewezen spul, en hij kan natuurlijk wel een goed wieltje bouwen dus...

Onderbouwen kan ik het niet, maar gevoelsmatig zou ik liever de Hope als de DT naven hebben. Hou er wel rekening mee dat Hope's vrij luidruchtig zijn, niet iedereen is daar even blij mee.
Mee eens. Ik heb wielen met beide naven. Beide gewoon goed. DT heeft het ratchet systeem, wat ik technisch beter vind dan palletjes, hoewel ik met palletjes in de praktijk ook nooit problemen heb gehad. DT is wel wat duurder als er wat vervangen moet worden of als je andere einddoppen wilt. De ratel van Hope is bij de Pro4 wat stiller dan de Pro2, en met wat vet nog wat te dempen. Optisch vind ik Hope mooier. Gewicht en prijs maakt niet veel uit.

Qua velgen is de Arch de lichtste en breedtste van de 3.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Al sinds 2007 een setje Hope Pro 2 in gebruik en in al die tijd een keer de veertjes onder de pallen moeten vervangen (gebroken, waar ik pas achter kwam toen de vierde de geest gaf en ik dus in het niets trapte :)).

Kosten: nog geen tientje.
Dus op basis van die ervaring ben ik wel overtuigd van de kwaliteit van Hope naven. Maar DT zal ook prima zijn, ik ga er vanzelf achter komen want heb nu ook een wielset met 350's in gebruik...

In mijn wegfiets zitten mooie DT wielen met een ratchet naaf, maar dat spul krijgt in verhouding niks te verduren.

Overigens ben ik ook zeer te spreken over m'n Syntace wielen, ook met een (luid!) ratchet freewheel.
Twee jaar geleden voor een nette prijs gekocht, maar ik denk dat dat type inmiddels niet/moeilijk meer te vinden zal zijn (W35). Weliswaar fabriekswielen, maar met conventionele onderdelen nauwgezet handgebouwd dus wat is dan het verschil nog :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Het vervelende bij de DT350 is het vervangen van het lager achter de ratchet ring. Die moet er met een speciale tool vanaf, en dat doe je zelf niet zo gauw. Bij de Hopes is, heb ik me laten vertellen, dat lager nogal oversized uitgevoerd, waardoor deze groot genoeg is om te verwijderen zonder speciale tools. Best een pluspunt denk ik.

Dat gezegd hebbende, draaien mijn 350's als een tijd als een tierelier. En ik schuw de ruigere trails niet. CycleDreams was mijn bouwer.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb DT 240 en Hope Pro4.
Mn voorkeur gaat uit naar de Hope Pro4.
De Hope heeft 44aangrijppunten, de DT 36 (240) of 18(350). Vooral die 18 voel je in de lichtste versnellingen als een stukje trappen in het luchtledige.
De Hope maakt meer lawaai, maar de pro4 is wel stiller dan zn voorganger.
Verder heb ik de Arch mk3, fijne velg.
Succes met je keuze.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Qua naaf ben ik er wel uit. Dat gaat waarschijnlijk de hope pro 4 worden.
Qua velg neig ik sterk naar de DT Swiss XM 421.
Alles mooi in het zwart natuurlijk want het oog wil ook wat.

Vd week even mailen met Bikewheels, de vakantie staat voor de deur dus misschien ga ik er wel even kijken.

Bedankt voor de nuttige info allemaal.
Wat zal ik zeggen...…..
Plaats reactie