Welke All season bandenset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Ik overweeg inderdaad met de voorband nog te wachten. Die is nog heel redelijk.
En dan hoop ik dat de Nieuwe Ray er is als die zover is. Ik ken iemand die deze al heeft mogen testen en die was zeer positief. Dan wordt het tzt Ray voor en Ralph achter.

Een vrouwtje met haar mannen ;P
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Als je een band zoekt om het hele jaar en overal te fietsen, dan zou ik voor de Ground Control van Specialized gaan. Heb er hier in Nederland en in Oostenrijk mee gefietst. En eigenlijk het hele jaar door goed grip mee gehad.
Nu op de Stumpjumper de Purgatory en de Butcher liggen. Deze bevallen mij ook super.
JohnK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: do 14 april 2016, 22:18
Mijn mountainbike: Supercaliber / Epic HT

Dan roep ik op mijn beurt Rocket Ron voor en Racende Ralph achter :D. Lang op NoNi / RaRa gereden met de 29er maar deze combi werkt toch wat beter, stuurt wat mooier lees: ronder. Kun je eigenlijk in alle omstandigheden mee wegkomen ook.
Tjoentje
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: za 18 november 2017, 19:57

Fiets eigenlijk het hele jaar door op Nobby Nic en Rocket Ron. Altijd grip
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Rocket Ron is niet goed geschikt voor stenige omgevingen, veel te licht-dun-lekgevoelig. En ik neem aan dat je in een week Tsjechie wel stenen tegen gaat komen.... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Die kans is zeker aanwezig. Erg fijn om toch nog wat meer input te krijgen hier.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een band is natuurlijk altijd een compromis, de band die niet lek te krijgen is, amper wat weegt, supergrip geeft en vanzelf rolt is nog steeds niet uitgevonden ;-)

Dus je moet voor jezelf duidelijk hebben waar je wat concessies wilt doen en waar liever niet.
Mijn fiets wordt vooral in NL gebruikt, maar ook af en toe in de Ardennen en elk jaar een Alpenweek. Ik wil niet wisselen, ik wil zo min mogelijk lek, het moet acceptabel rollen en niet loodzwaar zijn. Snelheidsrecords interesseren me niet en mijn fiets is van het type dat tegenwoordig trailbike genoemd wordt (ik zou het zelf gewoon een allrounder noemen, een fiets om lekker mee te mountainbiken ;-)).

Ik heb gekozen voor een Nobby Nic voorop, niet te smal (2.35) en in de grippy Trailstar compound. Snakeskin wangen voor wat extra stevigheid. Goede grip, kan altijd beter natuurlijk, maar voor een toerist als ik prima. Recentelijk de overstap naar een Fat Albert gemaakt, puur omdat die in de aanbieding was. Lijkt een goede keuze (voor mij) tot nu toe.
Achter een Rock Razor in dezelfde breedte, ook Snakeskin. Middennoppen à la Racing Ralph, zijnoppen à la Nobby Nic. Dus redelijk rollen en toch ook een aardige grip in bochten en off-camber. Flinke modder is niet het sterkste punt, en wil je met warp-speed bergaf ga je zeker ook remvermogen missen in vergelijking met een grovere band. Maar daar staat tegenover dat ik bergop niet het gevoel heb dat m'n fietsmaten aan m'n shirtje hangen :-)

Maar goed, dat zijn mijn afwegingen.
Iemand anders zal hele andere prioriteiten hebben en dus op een andere combi uitkomen...
(maar een ultralicht bandje lijkt me voor rotsen en stenen altijd een no go).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

ultralicht hoeft ook niet. Sowieso met snakeskin. ik wil niet wisselen dus al helemaal niet lek. Verder wel vlot kunnen rijden, maar ik ben zelf verder wel redelijk voorzichtig dus zal niet gauw tot het naadje gaan.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Mijn all-season combinatie: voor Vittoria Barzo 29x2.25 TNT (660gr) en achter Vittoria Mezcal 29x2.25 G+ (720gr) . Wil je voor nog meer grip, dan kun je voor de Vittoria Barzo 29x2.25 G+ (720gr) gaan.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

KarinMTB schreef:ultralicht hoeft ook niet. Sowieso met snakeskin. ik wil niet wisselen dus al helemaal niet lek. Verder wel vlot kunnen rijden, maar ik ben zelf verder wel redelijk voorzichtig dus zal niet gauw tot het naadje gaan.
Bontrager XR3 team issue voor en XR2 team issue achter. Veel sterker dan Schwalbe's (zelfs de Snakeskin versies) en makkelijk(er) tubeless te maken. Onderschatte banden in dit Schwalbe landje. En ze horen ook op je fiets :wink:
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

BullS4 schreef:Als je een band zoekt om het hele jaar en overal te fietsen, dan zou ik voor de Ground Control van Specialized gaan. Heb er hier in Nederland en in Oostenrijk mee gefietst. En eigenlijk het hele jaar door goed grip mee gehad.
Nu op de Stumpjumper de Purgatory en de Butcher liggen. Deze bevallen mij ook super.

Ik vind de Fast Trak al meer dan voldoende voor het volledige seizoen, incl Ardennen verder dan dat ben ik niet geweest ;)

Denk dat er hier nog Renegade's bij komen voor het zomerweer, rollen nog wat gemakklijker :D
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Har77 schreef:
KarinMTB schreef:ultralicht hoeft ook niet. Sowieso met snakeskin. ik wil niet wisselen dus al helemaal niet lek. Verder wel vlot kunnen rijden, maar ik ben zelf verder wel redelijk voorzichtig dus zal niet gauw tot het naadje gaan.
Bontrager XR3 team issue voor en XR2 team issue achter. Veel sterker dan Schwalbe's (zelfs de Snakeskin versies) en makkelijk(er) tubeless te maken. Onderschatte banden in dit Schwalbe landje. En ze horen ook op je fiets :wink:
Sinds afgelopen weekend ligt er bij mij 1 tikje ruiger op, XR3 achter (was standaard en bevalt heel goed) en de XR4 voor. Ik miste met de XR3 grip in snelle bochten en hij lost modder niet top wat mij betreft. Nog geen ervaringen met de XR4 behalve dat hij perfect tubeless te maken is, hij staat inmiddels al een aantal dagen op druk, zonder latex.

Hiermee fiets ik de NLe rondjes, en ga ik op vakantie mee de Britse bikeparks in. Niet volle bak downhill proof, maar zo snel ben ik toch niet :bier:
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

D-man schreef:
BullS4 schreef:Als je een band zoekt om het hele jaar en overal te fietsen, dan zou ik voor de Ground Control van Specialized gaan. Heb er hier in Nederland en in Oostenrijk mee gefietst. En eigenlijk het hele jaar door goed grip mee gehad.
Nu op de Stumpjumper de Purgatory en de Butcher liggen. Deze bevallen mij ook super.

Ik vind de Fast Trak al meer dan voldoende voor het volledige seizoen, incl Ardennen verder dan dat ben ik niet geweest ;)

Denk dat er hier nog Renegade's bij komen voor het zomerweer, rollen nog wat gemakklijker :D
De Fast Track en de Renegade zullen idd wel nog beter rollen. Maar moet zeggen dat de Purgatory en de Butcher mij hierin heel erg verrast hebben.
Voor wat ik er mee doe, ben ik er heel tevreden mee. Dan heb ik het voornamelijk over losse zand in bochten, wortels, keien in het zuiden van Limburg en Ardennen en die 1x per jaar in Oostenrijk.
Plaats reactie