Camelbak (lobo/mule), te lang voor mijn postuur?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Hoi Allemaal,

Ik heb gisteren 2 camelbak`s besteld in de aanbieding bij futurum.
Voor die tochten waarbij je iets meer mee wil kunnen nemen aan kleding e.d.
Voor vriendlief de mule en voor mijzelf de lobo.

Nu heb ik beide zojuist eens om gedaan en beide zitten niet zoals ik had verwacht.
Nu ben ik benieuwd of dat aan mijn verwachting ligt of dat ik het bovenlijf te kort heb.

Als ik de tas op heb zoals hij uit de verpakking komt dan zit hij al vrij hoog.
Maar de onderkant van het frame rust op mijn stuitje. Je kunt er van de zijkant zo tussen de tas en mijn rug doorkijken.
Hij staat dus van mijn rug af. En oneerbiedig: "het is net alsof de tas op mijn (niet aanwezige) achterwerk staat.

Is hij dan te lang of is dat heel normaal op het moment dat je staat en lost zich dat op als je fiets.
Of is het nieuwigheid en moet hij nog iets soepeler worden.

Ik heb nog nooit een camelbak gehad. 1x met een classic van mijn schoonvader gereden lang geleden.
Dus ik weet niet zo goed wat te verwachten.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hoe lang ben je? Ik ben 1,68m, niet de grootste, maar beide modellen zitten bij mij prima.
Ben je klein, heb je een korte rug, dan kan het krap worden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Vullen met water en dan op je fiets gaan zitten, dan heb je een echt beeld van hoe de pasvorm is.
Mijn lobo staat ook een beetje op m'n kont, ik draag 'm vrij laag moet ik zeggen.
Op de fiets is dat echter helemaal weg en zit ie keurig waar ik 'm wil hebben.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Ik ben 1,70. Daarom, ik weet niet zo goed wat te verwachten.
Je kan ze ook niet en volle testen want zodra je ze gaat vullen kunnen ze niet meer terug.

Het frame is natuurlijk nogal stug en normaal is je rug op de fiets een stuk rechter dan wanneer je staat.
Heb zelf een vrij holle houding. Maar als hij gevuld en al nog steeds op mijn stuitje rust is toch niet ideaal.
Het is nu echt als ik sta een bolle tas vs een holle rug ^^
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

De pasvorm kan natuurlijk gewoon niet bij je passen.
Met nog meer omhoog stellen, kom je wellicht nog ergens.

Vullen met water moet naar mijn idee gewoon kunnen, je kunt 'm daarna toch weer goed drogen?
Bij een camelbak kan je hele hand in de zak en dus kun je deze met een doek afnemen.
Daarna ophangen met dit weer en drogen maar in de wind.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb ook problemen met goed zittende rugzakken omdat ik klein ben. Heb nu sinds een half jaartje een Ergon en die worden verkocht in verschillende maten voor uiteraard verschillende lengtes en ook nog een fijnafstelling per maat. Misschien zou een Ergon ook beter bij jou passen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij het afstellen van een rugzak probeer ik altijd de heupriem zo te doen dat het gewicht van de rugzak op mijn heupbeen rust. De schouderbanden heb je dan dus nog heel los hangen. Als die heupriem goed zit pas ik de schouderbanden daarop aan, maar nooit zo vast dat het gewicht aan mijn schouders komt te hangen.

Ik ben ook 1.70m, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat mijn ruglengte hetzelfde is als bij jou.
De Ergon(s) waar Dice het over heeft vind ik prettiger dragen dan alle Camelbaks die ik gedragen heb. Ze zijn op meer vlakken af te stellen: het rugpand in meerdere lengtes, de schouderbanden kunnen draaien en deze zitten op een andere manier aan de rugzak bevestigd waardoor het gewicht tegen je lichaam "getrokken" wordt.

Dat wil niet met zekerheid zeggen dat een Ergon voor iedereen perfect zit, maar voor mij winnen ze het echt op draagcomfort. Wat ook hun speerpunt in reclames is.

Om je CB beter te proberen hoeft er niet persé een vol reservoir in, stop hem gewoon redelijk vol met wat kleding oid.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Kun je die ergon ook ergens uitproberen? Zie vooral webwinkels voorbij komen. En ze komen niet standaard met reservoir ?

Ik is echt drama met mij. Er is in alles zoveel keuze dat ik door de bomen ...
Ik heb hetzelfde al met een fietscomputer ^^. Zo bang om een verkeerde keuze te maken.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Bij mantel kun je 2 ergons passen maar dat lijken wel wat grotere dan een lobo.
Ze hebben meer merken en daar nemen ze in ieder geval goed de tijd voor je.
Bij Bever hebben ze ook nog Vaude, Platypus en Osprey. Als je een flinke Beverwinkel in de buurt hebt dan is daar goed te passen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Camelbak Solstice, Aurora, Charm zijn speciaal voor damesruggen ontworpen, check de camelbakwebsite zelf, of ook via Futurum: https://www.futurumshop.nl/fietsaccesso ... srugzakken" onclick="window.open(this.href);return false;. Evt nog te ruilen?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn ervaring is dat grotere rugzakken beter zitten dan kleine.
En rugzakken met een frame zijn om te wandelen, niet om te fietsen.
Maar dat is mijn mening.
Ik heb nu een kleine Deuter, die zit beter dan een kleine Camelbak, dus het kan geen kwaad meerdere merken te passen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Heb in elk geval de solstice erbij besteld. Als mijn vriend morgen weer thuis is kunnen we het mooi vergelijken. Dat Low-rider concept lijkt me wel wat.

Wat ik wel jammer vind is dat je in het 2017 model de waterzak via het achterpand te bereiken was en wat breder en dus nog lager op de rug lag. Briljant lijkt me dat, maar misschien dat de naden problemen gaven. Nu moet je hem schijnbaar weer op de traditionele manier in de tas proppen ;)

Als het toch niks is kan het allemaal gelukkig weer terug en dan moeten we toch aar eens een fysiek rondje doen. Het is allemaal redelijk ver weg helaas waardoor het nogal tegenvalt qua gezamenlijke agenda.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Deuter maakt idd ook mooie rugzakken, in tig varianten. Maar een CB is ook kwalitatief goed spul, dus als hij goed zit heb je er lang plezier van. De drinkzak en het mondstuk van CB vind ik ook prima, daar zit nog wel wat verschil in.

Veel webshops bieden gratis terugsturen aan, wat let je om bij een goed gesorteerde shop vijf interessante rugzakken te bestellen en er vier terug te sturen. Of inderdaad naar een fysieke winkel die een leuk aanbod heeft. Bij mij in de buurt zit een Bever en daar loop ik weleens binnen, maar over het algemeen vind ik dat wel een dure winkel.

Ergon rugzakken worden zonder reservoir geleverd, dat maakt het uiteindelijke plaatje vaak wel wat duurder dan bij veel concurrenten. Of je moet er een in de aanbieding kunnen scoren natuurlijk ;-)

Wat TSTM zegt is ook mijn ervaring, een wat grotere rugzak draagt vaak comfortabeler dan een kleintje. Vooral als je zo'n kleine rugzak erg vol moet proppen gaat het rugpand bol staan wat het draagcomfort niet ten goede komt. Dan heb ik liever een ruimere rugzak waarin je wat plek over hebt, even de compressieriempjes strakker trekken en dat "probleem" is ook opgelost.

En die knoop doorhakken, ach. Als je een fijn zittende rugzak gevonden hebt, met genoeg ruimte voor wat je wilt, voor een nette prijs... gewoon doen en lekker gaan fietsen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Ik heb een Camelbak voor dames. Deze zijn net even wat korter dan de heren varianten. Heb mijn al vele jaren in gebruik. Net groot genoeg, de Aurora maar met 2 liter zak en met heupband
Eerst doen, dan denken
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Was ik nog vergeten te melden, Deuter heeft ook een aantal dames modellen.
Die zijn net iets korter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie