Offset in verhouding tot veerweg in een 29er

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Meer veerweg meer offset?
Minder offset levert een 'rustiger' stuurgedrag op. Vergroot je de veerweg in de zelfde mtb dan is het raadzaam om de offset ook te vergroten? Om van 46 naar 51mm te gaan?

Voor het beeld: Het gaat om een Canyon Nerve waar een '14 Fox 32 in zit met 46mm offset. Deze naar 130mm verstelt en dat bevalt prima. Langere veerweg ervaar ik als een voordeel, stuurgedrag is rustiger door de iets vlakkere balhoofdhoek/ langere veerweg.
Ik overweeg een Pike met 130 of zelfs 140mm veerweg. Is 51mm offset dan raadzaam?
Mijn idee: Meer offset verlengt de wielbasis nog iets welke dan gecompenseerd wordt door een directer stuurgedrag.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik denk dat je 101 verschillende meningen gaat krijgen waarvan 99 zullen aangeven dat je er niks van merkt.
Jurriaan schreef: Minder offset levert een 'rustiger' stuurgedrag op.

Mijn idee: Meer offset verlengt de wielbasis nog iets welke dan gecompenseerd wordt door een directer stuurgedrag.
Je moet onderscheid maken tussen stuurgedrag bij lage snelheid en bij hoge.

Lage snelheid geeft een kortere sprong een directer stuurgedrag en bij hoge snelheid is het stuurgedrag stabieler. Een grotere sprong doet ongeveer het omgekeerde.

Daarbij is het maar net wat je wil. Ik zou voor een kortere kiezen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Leesvoer: https://nsmb.com/articles/short-fork-of ... s-it-good/

Een paar jaar geleden was een langere offset 'in', momenteel is de trend een kortere offset.

Ik denk dat als je het verschil al merkt, je er binnen 3 bochten aan went en je stuurgedrag aanpast.

Een Pike op zich is wel een flinke verbetering t.o.v. een '14 Fox 32. De dikkere vorkpoten (35 mm vs 32 mm) én betere demping gaan een 100x groter verschil maken dan de offset.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Dat laatste lijkt mij zeer zeker ook.

NSMB artikel kende ik nog niet, ik las dit artikel. Goede toevoeging dit artikel.

Quotes uit nsmb artikel:
I think that because this is a technical article, we can talk straight. I believe that people are going for shorter offsets because of well-targeted marketing, of course. After all, MTB is a cool hobby and people are after the latest stuff that could make their ride more fun.

en

Recently I've tested the offsets that are available for 29" wheels. I think that 42mm is not very short compared to 51mm (meaning it doesn't make a large difference –Ed.). On our test rides and timed runs, nobody has been able to identify the shorter fork in a blind test. Everyone kept arriving at the same times on timed stages with both offsets. The fork offset is just a minor thing in the whole system which involves kinematics, suspension, anti-squat, overall geometry and personal setup (handlebar width, height, grips, crank length and pedals). What I think is that the fork offset makes 0.5% of the overall handling if we stay within reasonable values. Theoretically, shorter offset has less leverage from the front wheel to handlebars on tight and steep turns and could make the ride more comfortable there, but I think this is very minimal. If you are riding very steep stuff, I would go shorter offsets.

Leest als, joh ga lekker mountainbiken 8)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

nielsvk schreef:Ik denk dat als je het verschil al merkt, je er binnen 3 bochten aan went en je stuurgedrag aanpast.
Dat is precies mijn ervaring bij wisselen van een (130mm) vork met 51mm naar eentje met kortere offset.

Wat in die quote hierboven ook al staat, het is maar een klein aspect in het totaal van alle factoren. Ik zou er niet teveel over gaan piekeren ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik vrees meer voor de rest vd Nerve.
De Pike geeft zoveel meer controle, dat in bepaalde (buitenlandse) situaties de snelheid flink zal toenemen. :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je daadwerkelijk een graad weet te winnen in balhoofdhoek, dan ga je dat merken. Dat betekent meer dan 20 mm extra veerweg (want 30% gaat er ook nog van af) voordat je een daadwerkelijke verandering bereikt. Die offset is zelfs op dat moment nog geneuzel in de marge, kan wel een klein rolletje spelen.

Nu is het wel zo dat je in NL meer aan het sturen bent dan in ruig terrein. Die zal ik even toelichten hoe ik hem bedoel. Op vlak terrein en met een 'racy' bike draai je meer aan je stuur, waar je in steiler terrein op een dikkere fiets (vlakkere hoeken, meer reach) juist veel meer met je lichaam stuurt en minder aan je stuur draait. Dan ga je in NL en zeker op de slingerparcoursen als Dorst, Horst en Zeist meer verschil voelen in het stuurgedrag van je fiets. En is een offset verandering waarschijnlijk wel voelbaar. Maar nauwelijks nuttig op die fiets en in dat terrein.


Edit: nieuw inzicht...
Laatst gewijzigd door Lars TB op wo 29 augustus 2018, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

ThaSingleTrackMastah schreef:Ik vrees meer voor de rest vd Nerve. :winkie:
Haha, goeie lol.
De rest van de Nerve gaat bedient worden met een CC DBair inline.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heel veel reserves heeft het Nerve frame niet.
Als je stelselmatig tot de grens gaat...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

In voornamelijk Nederland stelselmatig tot de grens gaan..Uitdagend 8)

De afbeeldingen in dit artikel zijn nuttig.

Afbeelding
Stock Specialized Stumpjumper 29er Large Wheelbase 1179mm BB Height 338mm Revelation 29er – 140mm – Axle to Crown 548mm Revelation 29er – Offset 46mm HA 67 degrees SA 74 degrees Trail 107.08 mm

Afbeelding
Specialized Stumpjumper 29er Large – +10mm Fork Wheelbase 1182.9mm BB Height 341.4 mm Revelation 29er – 150mm – Axle to Crown 558mm Revelation 29er – Offset 46mm HA 66.6 degrees SA 73.6 degrees Trail 110.33 mm

Afbeelding
Specialized Stumpjumper 29er Large – +10mm Fork, +5mm Offset Wheelbase 1187.5mm BB Height 340.6mm 150mm – Axle to Crown 558mm 150mm 29er – Offset 51mm HA 66.6 degrees SA 73.6 degrees Trail 104.24 mm

Meer veerweg levert een grotere verandering dan een kleinere/ grotere offset. De toepassing van 20mm meer veerweg vind ik een meerwaarde.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zeker een meerwaarde, ik heb de truc ook zelf toegepast.
Dikkere vorkpoten zijn ook een meerwaarde.
Dat scheelt samen zoveel dat je de fiets anders gaat gebruiken. Of dat in NL tot problemen gaat leiden weet ik niet.
Maar aan de andere kant, nu mis je blijkbaar iets, anders zou deze vork- upgrade niet in je gedachten zijn, dus de Nerve zal nu al stevig gebruikt worden, vermoed ik.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Een deelnemer aan de mountainbikelessen die ik verzorg rijdt met een Pike. En vergeleken met de gebruikelijke Float 32 of Reba/ SID vorke zie ik heel duidelijk wat de meerwaarde van een Pike is. (En vergelijkbare vorken zullen vergelijkbaar reageren).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zondermeer waar. Als je die paarhonderd gram niet erg vindt, dan heb je met zo 'n 34 of 35mm vork veel meer controle dan met een 32mm xc vork.
20mm extra veerweg geeft ook meer comfort, rust en vertrouwen.
Ik ben er blij mee.
Maar mn carbon xc frame is wel gescheurd bij de achterbrug, dus niet direct voorvork gerelateerd.
(En gerepareerd, da's het mooie van carbon :) )
We zullen nooit weten of het frame met een 100mm xc vork wel heel was gebleven, gepasseerd station.
Maar door de dikke vork ben ik anders gaan rijden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ah, de eerste vraag was "meer veerweg".

Maar zo ga je van geometrie naar veerweg. Je ziet aan de plaatjes dat geometrie geneuzel in de marge is, verschillen die je nauwelijks gaat merken. In dat opzicht is die 20 mm die je kunt winnen inderdaad het meest voelbare verschil. Samen met een stijvere vork inderdaad.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Doortrapper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 24 april 2013, 23:32
Mijn mountainbike: Singular Swift

Beste forum gebruikers,

Graag jullie advies. Ik heb een erg vergelijkbare vraag dus stel die maar even in dit topic.

Ik overweeg de volgende vork:

https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... 1000,2,121" onclick="window.open(this.href);return false;

In de volgende fiets te steken (Framemaat xl, zie link voor geometrie)
https://www.orangecycleorlando.com/prod ... 6131-1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is dus een 120mm vork, nu heb ik 100mm.

Is dit verstandig of niet? Wat zullen de effecten zijn op het gedrag?

Ik zou graag nog een foto van mijn eigen fiets willen invoegen maar ik zie niet hoe (iPhone).

Bvd,

Karel
Plaats reactie