Ervaringen Hope XC Wheelset chainreaction

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Stuntpiloot
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: di 15 februari 2011, 12:52
Mijn mountainbike: Cannondale SL1 (upgraded)

Hallo fanatiekelingen,

Iemand ervaring met de Hope Pro 4 XC Wheelset?
http://www.chainreactioncycles.com/mobi ... at=product" onclick="window.open(this.href);return false;
4 keer links is ook rechtdoor!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik denk dat ik nu met een soortgelijk achterwiel rijdt.
Naaf klinkt mooi :winkie: en is van hope, dus bijkant onverwoestbaar.
Ik krijg hem niet heel snel stuk, maar er zit wel al een klein slagje in.

Dus : betrouwbaar setje voor ook weer niet heel veel geld.
Gaan ze stuk, goede naven om wat anders te bouwen.
Een fabriekwiel, dus niet het allerdegelijkste wat er te koop is als je budget onbeperkt zou zijn.
Puur voor xc, en geen ruig werk, zou ik de gewichten er eens op na pluizen, en mogelijk voor wat lichters kiezen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zijn degelijke wielen, velg is wat basic, eerder aan de zware kant, maar goed stevig.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stuntpiloot
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: di 15 februari 2011, 12:52
Mijn mountainbike: Cannondale SL1 (upgraded)

Dank voor de tips. Ik rijd een Specialized Epic. Ritjes meestal in NL of BE ardennen. Circa 2 tot 4 uur.
Wat zou jullie advies dan zijn?
4 keer links is ook rechtdoor!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Edit : flauwe reactie gewist.

Dat is persoonlijk en van budget, rijstijl en de trails afhankelijk
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Stuntpiloot
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: di 15 februari 2011, 12:52
Mijn mountainbike: Cannondale SL1 (upgraded)

tiewrap schreef:Edit : flauwe reactie gewist.

Dat is persoonlijk en van budget, rijstijl en de trails afhankelijk
Haha... Dat snap ik. Redelijk sportief en hou er van om flink door te trappen. Snel uit accelereren bij bochten hou ik van. Lekker single tracks rijden ed
4 keer links is ook rechtdoor!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stuntpiloot schreef:Yuri O, woonachtig in het mooie Brabant en veel op de mtb te vinden het zuiden van NL met af en toe wat ritjes in de Ardennen. Wanneer de vakantie met de auto te doen is neem ik de mtb mee, zo nu dus ook op dit moment in Italië.
Zelf rijd ik zoals eerder gezegd een Epic Carbon, model 2017. Ik weeg ca 76 kg. De trips die ik maar zijn vaak tussen de 30 en de 75 km met hier en daar een uitschieter. Vooral snelheid, snel accelereren bocht uit e.d. vind ik erg leuk. Belangrijk voor mij is dan ook een wielset die redelijk 'snel' is.
Zoals in ander topic geschreven werd ik getipt over de wielset van Hope met de Pro 4 naven. Maar weet ik eigenlijk niet wat ik moet kopen. Ik snap dat daarbij budget ook een grote bepalende factor is. Dit ligt ongeveer tussen de 500 en 750 euro.

Kom maar op met de tips :-)
Maar even terug in je eigen topic gezet.

Is vrij simpel, het gaat je om snelheid. Je zult dus waarschijnlijk ook maximaal (of in ieder geval vooral) 2.25 banden rijden. Iets met 25 mm interne breedte voldoet dan ook prima en houdt het gewicht beperkt.

Dan kun je kijken naar wat lichte uitvoeringen: Notubes Crest, Newmen SL X.A. 25, DT-Swiss XR 391. Zit allemaal rond de 400 gram en zijn voldoende sterk. Lichtere velgen kan als je smaller gaat. Dat voelt lekkerder met accelereren, maar zal in de praktijk langzamer zijn omdat je minder prestaties uit je banden kunt halen!!

Met je budget heb je wat over om lichte naven te scoren en zo nog gewicht te besparen. DT-Swiss 240 is een klassieker en goed betrouwbaar. Newmen is een nieuwkomer, maar meteen goed licht. Tune is vrij prijzig.

Met jouw gewicht kun je wat dunnere spaken kiezen en zo ook nog iets besparen. Een goede wielbouwer kan je hierover adviseren. Neem dan ook mee dat je van slingeren over singletracks houdt, want dat vraagt om iets stijvere wielen.

Hope is zoals eerder aangehaald vooral wat zwaarder (naast zeer sterk en betrouwbaar). De velgen zijn eenvoudig en relatief zwaar en minder geschikt om een lekker gevoel bij het accelereren te krijgen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stuntpiloot
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: di 15 februari 2011, 12:52
Mijn mountainbike: Cannondale SL1 (upgraded)

Lars TB schreef:
Stuntpiloot schreef:Yuri O, woonachtig in het mooie Brabant en veel op de mtb te vinden het zuiden van NL met af en toe wat ritjes in de Ardennen. Wanneer de vakantie met de auto te doen is neem ik de mtb mee, zo nu dus ook op dit moment in Italië.
Zelf rijd ik zoals eerder gezegd een Epic Carbon, model 2017. Ik weeg ca 76 kg. De trips die ik maar zijn vaak tussen de 30 en de 75 km met hier en daar een uitschieter. Vooral snelheid, snel accelereren bocht uit e.d. vind ik erg leuk. Belangrijk voor mij is dan ook een wielset die redelijk 'snel' is.
Zoals in ander topic geschreven werd ik getipt over de wielset van Hope met de Pro 4 naven. Maar weet ik eigenlijk niet wat ik moet kopen. Ik snap dat daarbij budget ook een grote bepalende factor is. Dit ligt ongeveer tussen de 500 en 750 euro.

Kom maar op met de tips :-)
Maar even terug in je eigen topic gezet.

Is vrij simpel, het gaat je om snelheid. Je zult dus waarschijnlijk ook maximaal (of in ieder geval vooral) 2.25 banden rijden. Iets met 25 mm interne breedte voldoet dan ook prima en houdt het gewicht beperkt.

Dan kun je kijken naar wat lichte uitvoeringen: Notubes Crest, Newmen SL X.A. 25, DT-Swiss XR 391. Zit allemaal rond de 400 gram en zijn voldoende sterk. Lichtere velgen kan als je smaller gaat. Dat voelt lekkerder met accelereren, maar zal in de praktijk langzamer zijn omdat je minder prestaties uit je banden kunt halen!!

Met je budget heb je wat over om lichte naven te scoren en zo nog gewicht te besparen. DT-Swiss 240 is een klassieker en goed betrouwbaar. Newmen is een nieuwkomer, maar meteen goed licht. Tune is vrij prijzig.

Met jouw gewicht kun je wat dunnere spaken kiezen en zo ook nog iets besparen. Een goede wielbouwer kan je hierover adviseren. Neem dan ook mee dat je van slingeren over singletracks houdt, want dat vraagt om iets stijvere wielen.

Hope is zoals eerder aangehaald vooral wat zwaarder (naast zeer sterk en betrouwbaar). De velgen zijn eenvoudig en relatief zwaar en minder geschikt om een lekker gevoel bij het accelereren te krijgen.

Dank voor de uitgebreide informatie Lars. Ik ga even wat bouwers aanschrijven en zodra ik wat aangeschaft heb laat ik het weten.
4 keer links is ook rechtdoor!
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

@Lars is hoe is de kwaliteit van de huidige generatie Tune naven? Daar is nogal wat om te doen geweest in het verleden. Verder zou idd voor de prijs van de genoemde fabriekswielen + een beetje extra een leuke handgespaakte wielset ook binnen de mogelijkheden liggen.
“Old, not obsolete”
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik hoor de laatste 5 jaar weinig meer van uitscheurende Tune naven, dus dat lijkt ook de wereld uit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie