nieuwe wielset voor Epic

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Erik76
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 april 2015, 21:01

Ik wil op korte termijn mijn huidige wielset, Roval Control met boost naven, gaan vervangen. Ik merk dat de set nogal log is met insturen, klimmen en versnellen. Ik ben op zoek naar een ietwat lichtere set. De set komt in een Epic Carbon Comp 2018 (fully).

Ik weeg zelf 86 kilo. Lichter ga ik niet worden en wil ook niet worden.
Inzetbereik van de wielen is met name Nederland (Salland, Posbank, UHR, Z-Limburg/Voerstreek)
Budget is 600-650 euro.

Ik ben op zoek naar een lichtere set, zo rond de 1550-1650 gram.

Ik heb de volgende sets op het oog:
- 9th Wave Bourne Aluminium. Volgens de website rond de 1600 gr met Zale naven. Ik ben niet bekend met de naven. Hand gespaakt??
- DT Swiss XR 391 naven met DT Swiss 350 naven, hand gespaakt.
- Newmen XL 25, hope 4 of dt Swiss 350 naven, hand gespaakt.

Ik heb zelf een lichte voorkeur voor 9th Wave.

Wat is jullie ervaring met deze wielen? Wellicht zie ik nog andere velgen over het hoofd. Tips zijn welkom.
ScottSpark
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
Mijn mountainbike: Scott Spark 930

https://9thwave-cycling.com/product/bou ... 29-wheels/" onclick="window.open(this.href);return false; Deze?
Handbuilt in Netherlands staat er op de pagina.
De naven van 9thwave ken ik niet, maar mijn DT 350 zijn na 10k km nog geheel probleemloos. Alleen een keer de lagers vervangen.
Hope heb ik alleen maar goede dingen over gehoord, maar geen eigen ervaring.
De XR391 is de enige velg die beschikbaar is met 32 gaten.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Dat zou voor mij (zelfde gewicht) makkelijk zijn. 32 gaten.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

ScottSpark schreef:https://9thwave-cycling.com/product/bou ... 29-wheels/ Deze?
Handbuilt in Netherlands staat er op de pagina.
De naven van 9thwave ken ik niet, maar mijn DT 350 zijn na 10k km nog geheel probleemloos. Alleen een keer de lagers vervangen.
Hope heb ik alleen maar goede dingen over gehoord, maar geen eigen ervaring.
De XR391 is de enige velg die beschikbaar is met 32 gaten.
Die hebben Revolution spaken, niet doen dus. Minimaal DT competition spaken met je gewicht.

1500-1600 gram wordt een uitdaging, zeker met DT350 of Hope naven. Die wegen 480-490 gram. Als je dan velgen van 450g neemt (ZTR Arch bijvoorbeeld), 32 DT comp spaken en messing nippels zit je al snel over de 1800 gram. Als je dan lichtere velgen neemt (400g, dat is al heel licht voor brede alu velgen zit je nog over de 1700 gram.
Je kunt nog een beetje besparen door alu nippels te nemen (-40g). Lichtere naven kan ook. Novatec (-50g). Meer besparen wordt kostbaar (DT240 of Newmen naven).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

De oude Roval Control was ook 1550 gram met DT Rev spaken.

Het probleem is dat er sinds dit jaar (of vorig jaar) opeens Roval Control staat bij de speclist van de goedkope fietsen.
Echter zijn dit dus gewoon de normale Roval wielen, niet de wielen met DT naven.

Ter info dus :)
Erik76
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 april 2015, 21:01

Ik had de oude Roval Control. Erg stijf en sterk en nooit problemen mee gehad. Jammer dat Specialized deze niet in Boost versie heeft.

Huidige set gaat al snel naar 2000 gr.
Ruud67
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 5 december 2012, 21:56
Mijn mountainbike: Ghost ebs pro 29, Trek Top Fuel 9

De Carbon Bontrager Kovee Elite Carbon 29 TLR Boost komt ongeveer op € 699,--. 1690 gram voor de set. 23 mm intern. Sport.be heeft ze getest en vindt het volgende: Het gewicht van 1690 gram is aantrekkelijk maar niet spectaculair. De rijervaring was dat wel. Voor een wiel in deze prijsklasse presteert de Kovee voortreffelijk. Aanzetten en sturen gaat scherp, zoals we het graag hebben.

http://www.sport.be/cycling/nl/nieuws/a ... _ID=816245" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 724
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

hmm, of je eigen gewicht is het limiet of het maximale gewicht van je wielset is de limiet. Met jouw eisen is het moeilijk shoppen. Dat had je zelf ook wel gezien verwacht ik. Je kunt ook buiten de lijntjes denken en geduld hebben.

Ernie Frieke heeft volgens mij een aanbieding met 100 euro korting, maar dan is zijn voorraad je beperking. Of je gaat zelf shoppen naar goede bredere carbon velgen uit china van nextie of light bicycle en 2de hands dt 240s of 350 naven welke je weer kunt laten opbouwen door een prof.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Weeg iets minder dan jij en rij met DT Swiss XR 391velgen, Acros Nineteen ED naaf, voorwiel DT Swiss Competition Race/Revolution spaken en achterwiel Competition/Competition Race spaken. Fijne, lichte en sterke wielset. Gewicht ongeveer 1650 gram.
Handgespaakt bij Bikewheels.
Stuntpiloot
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: di 15 februari 2011, 12:52
Mijn mountainbike: Cannondale SL1 (upgraded)

Dat is toeval... Ik plaatste een bericht met vraag naar Hope wielset. Ik ben ook opzoek, heb dezelfde bike maar weeg 10kg lichter. Erg benieuwd naar bevindingen. Lastig te kiezen hoe en wat...
4 keer links is ook rechtdoor!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stuntpiloot schreef:Dat is toeval... Ik plaatste een bericht met vraag naar Hope wielset. Ik ben ook opzoek, heb dezelfde bike maar weeg 10kg lichter. Erg benieuwd naar bevindingen. Lastig te kiezen hoe en wat...
Ga nog ff door met berichtjes plaatsen, langzaam komen we te weten wie je bent... .

(nu weten we dus ook je fiets. Je uitleg in je eigen topic blijft summier...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 724
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Lars TB schreef:
Stuntpiloot schreef:Dat is toeval... Ik plaatste een bericht met vraag naar Hope wielset. Ik ben ook opzoek, heb dezelfde bike maar weeg 10kg lichter. Erg benieuwd naar bevindingen. Lastig te kiezen hoe en wat...
Ga nog ff door met berichtjes plaatsen, langzaam komen we te weten wie je bent... .

(nu weten we dus ook je fiets. Je uitleg in je eigen topic blijft summier...)
Nou nou, dat mag best wat liever hoor.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ivocare schreef:Nou nou, dat mag best wat liever hoor.
We proberen iemand te helpen, maar zonder medewerking van de persoon is dat erg lastig. Als er dan gevraagd wordt om info en die komt nauwelijks, dan kun je of afhaken of hints gaan geven... :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ivocare schreef:Nou nou, dat mag best wat liever hoor.
We proberen iemand te helpen, maar zonder medewerking van de persoon is dat erg lastig. Als er dan gevraagd wordt om info en die komt nauwelijks, dan kun je of afhaken of hints gaan geven... :kiss: (dat zou je negatief op kunnen vatten, maar is toch echt in het belang van de vraagsteller :winkie: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ivocare schreef:Nou nou, dat mag best wat liever hoor.
We proberen iemand te helpen, maar zonder medewerking van de persoon is dat erg lastig. Als er dan gevraagd wordt om info en die komt nauwelijks, dan kun je of afhaken of hints gaan geven... :kiss: (dat zou je negatief op kunnen vatten, maar is in het belang van de vraagsteller :winkie: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie