Praktijk verschil RoRo vs Mezcal?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

Hoi,

Ik heb nu toevallig Mezcal g+ 2.25 achter liggen, en voorop een RoRo EVO LS speed addix (rood lijntje). Volgende week marathon in Duitsland, zal wel wat rotsiger kunnen worden.. Wiesbaden.

Beide banden tubeless trouwens.

Kan ik hem net zo goed laten zitten die RoRo of toch vervangen door Mezcal? Wat zijn de verschillen?

Dank!
Peter Vlaardingen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 210
Lid geworden op: ma 31 januari 2011, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon Exceed cf7

Ik heb jaren met RoRo (tubeless) voor en achter gereden, prima band in de meeste omstandigheden maar ik vond de band op een gegeven moment te kwetsbaar. Regelmatig een sneetje opgelopen waar de latex onvoldoende bescherming bood en de band vervangen moest worden. Ook nog een uitstapje gemaakt naar Conti (X-king 2.4, tubeless niet dicht te krijgen en die band had een uitgesproken hekel aan modder). Vorig jaar overgestapt op Mezcal G+ 2,25 voor en achter en tot nu toe niet meer lek gereden. Oké iets zwaarder maar dat heb ik er voor over, ze lopen lekker licht en sturen goed. Over de slijtage had ik vooraf een aantal negatieve recensies gelezen maar dat valt me erg mee. Na een jaar is mijn voorband nog heel goed, achter kan nog een paar maanden mee. Ik rij ze offroad op ca. 1,5bar (weeg 90 kg op een 29er fully, 26mm velg). Als ik ze op hogere druk rij 1,8-2 bar vind ik de grip een heel stuk minder. Als vervangen moeten worden wordt het weer een Mezcal.
Qua gedrag en inzetbaarheid vind ik RoRo uitstekend, deze is ook beter in de modder maar met de Mezcal loop je op rotsige ondergrond veel minder risico dat je lek rijdt.
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

Dank!
v_schultinge

Ik heb dezelfde ervaring als Peter. Met schwalbe reed ik nog wel eens lek. Ook al had ik de snakeskin versie. De Mezcal geeft mij het vertrouwen dat ik niet snel lek rijd (stevig rubber) en de bank rolt super. Qua grip vind ik de band ook erg fijn. Ik rijd voor met 1.3 bar en achter 1.4 op een 25mm Duke velg. Het extra gewicht neem ik voor lief omdat ik mijn marathons graag uitrijd. :lol:
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ik rij zelf ook met Mezcal voor en achter. Geen ervaring met RoRo. Maar heb wel de zelfde ervaring als voorgaande reageerders. Rij alleen vaak op 1.7 voor en 1.8 achter en vol de fiets soms glijden in bochten. Maar als ik die lage bandendrukken zo lees dan zal ik toch ook eens wat lager gaan zitten.

Hoe is de rolweerstand dan op verharde weg?
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Peter Vlaardingen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 210
Lid geworden op: ma 31 januari 2011, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon Exceed cf7

deefdeef schreef: Hoe is de rolweerstand dan op verharde weg?
Laag, iets hoger dan RaRa maar lager dan RoRo

https://www.bicyclerollingresistance.co ... l-tnt-2017" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Vlaardingen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 210
Lid geworden op: ma 31 januari 2011, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon Exceed cf7

Wel opletten dat je de Mezcal TNT G+ kiest!!
v_schultinge

Peter Vlaardingen schreef:
deefdeef schreef: Hoe is de rolweerstand dan op verharde weg?
Laag, iets hoger dan RaRa maar lager dan RoRo

https://www.bicyclerollingresistance.co ... l-tnt-2017" onclick="window.open(this.href);return false;
En toch vind ik in de praktijk de Mezcal lichter lopen dan een RaRa. Maar dat is puur een gevoel.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Ik rij ook sinds kort op de Mezcal TNT G+.
Maar als ik jullie zo lees met de druk die jullie rijden....op de band staat toch een minimale druk van 2Bar.

Overigens rijd ik voor tubeless en achter (nog) met biba (achtervelg moet nog vervangen worden en ventiel was beschadigd geleverd).
v_schultinge

Ja, de minimale druk moet je, je niet zo veel van aantrekken......
Plaats reactie