Geometrie Hongfu fully frame

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
fonteyne16
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 mei 2018, 19:09

Hallo allen,

Hopelijk stel ik mijn vraag in de juiste hoek, zo niet graag even verplaatsten. :D
Na 1,5 jaar op mijn vertrouwde trek (hardtail), wil ik nu een fully voor erbij bouwen.( ter lering en vermaak)
Ik wil via aliexpres een carbon frame enz. kopen en de rest van de onderdelen hier.
Echter zit ik nu nog met 2 dingen.
- framemaat fully, ikzelf ben 192cm en weet niet precies welke maat ik moet kiezen 19" of 21".
- Geometrie. Ik wil dit frame kopen: https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 0.0.oJ5OGF" onclick="window.open(this.href);return false; zijn er meer mensen die dit frame hebben aangeschaft en zo ja, wat zijn de ervaringen hier mee?

Kan iemand mij vertellen van welk fietsenmerk de geometrie is afgeleid.
Ik lees dat sommige bedrijven de geometrie van specialized overnemen, maar ik wet niet tot hoever dit waar is.

graag zie ik jullie reacties tegemoet,
alvast bedankt,
Robert
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Waar denk je hem voor te gebruiken? Veerweg zal niet veel zijn in verband met de korte demper.

Afbeelding
fonteyne16
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 mei 2018, 19:09

Meestal naar Rucphen, Oosterhout, LDD en soms naar de Utrechtse heuvelrug.
Ben ook meer een recreatiefietser die in het weekend zijn kop leeg wil trappen.
De rede dat ik een fully wil bouwen is dan ook zodat ik wat meer comfort heb tijdens het fietsen.
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

hier staat iets over dat Hongfu HF-FM258 frame: http://forums.mtbr.com/29er-bikes/21lb- ... 76993.html
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

duidelijk verhaal op het mtbr forum! een mooie kloon van de scott spark en een licht fiets van te maken.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

dale c schreef:hier staat iets over dat Hongfu HF-FM258 frame: http://forums.mtbr.com/29er-bikes/21lb- ... 76993.html
Lijkt me toch een ander frame. Sowieso qua uiterlijk maar ook qua geo :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Met jouw lengte de 21".


Maar het is dus een wedstrijdgerichte fiets met waarschijnlijk een passende afstelling van de achtervering en ook een nerveuzer stuurgedrag. Nu zal het al snel iets beter zijn dan je hardtail, maar de fiets is minder op recreatief gebruik gericht.

Wat de verschillen zijn:
De vering wordt snel harder, gebruikt niet zomaar de gehele veerweg. Je kunt dus nog steeds niet heel statisch blijven zitten door kuilen en over hobbels. De schok zal nog steeds redelijk hard door komen. Dit in vergelijking met bijvoorbeeld het grotere deel van de 120 mm veerweg bikes. De winst in comfort is dus beperkt van wat het zou kunnen zijn. Nog steeds vraagt dit type fiets dus om een actievere rijstijl wat de vering betreft.

De geometrie, de zithouding is ook sportiever. Je hebt daardoor een scherp sturende fiets, maar ook eentje waar je de aandacht bij moet houden. Wederom, ten opzichte van je hardtail zal het wel meevallen, maar ten opzichte van de huidige trend zijn de verschillen best groot. Deze fiets zal dus ook minder vertrouwen geven op hogere snelheid of als het steil naar beneden gaat in het buitenland. De zithouding is nog wel wat te corrigeren met stuurpen en stuurpen, maar dit beïnvloed het rijgedrag zeker ook. Wat je nog wel zou kunnen doen is een 120 mm voorvork monteren om net een tikje meer rust in het stuurgedrag te krijgen.

Tenzij je natuurlijk een hardcore knalbike zoekt, maar dat strookt niet met je uitspraak dat je recreant bent... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
fonteyne16
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 mei 2018, 19:09

Oké duidelijk. Stof om over na te denken.
Kan je me toevallig ook een ander Carbon fully-frame (Chinese makelaarij) aanraden of zijn de meeste met deze specs gebouwd?

Zoals ik al had gezegd. Ik zal niet snel mee gaan doen met wedstrijden, maar ik ga ook niet met een sukkelgangetje over de baan
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

fonteyne16 schreef:Zoals ik al had gezegd. Ik zal niet snel mee gaan doen met wedstrijden, maar ik ga ook niet met een sukkelgangetje over de baan
Als je van lekker doorrijden houdt, dan kun je het er op wagen.


Ik ben verder niet thuis in die China-dingen, maar als je iets met iets meer veerweg neemt is het meestal al snel goed.
Het mooie is dat die Chinezen inmiddels ook wel weten wat ze kopiëren en dat ze weinig fouten meer maken. Hooguit is het treurig dat ze kopiëren... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik blijf het wel een risico vinden om zo'n frame "op de gok" te kopen. Met invoerrechten kom je ook op een behoorlijke investering uit. Bij de reguliere webshops kun je niets vinden?
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Het MTBR-artikel gaat wel degelijk over het bedoelde frame (ff snel wat maatjes gecheckt).
In hoeverre de schrijver van het artikel een goede beschrijving kan geven is volgens mij een beetje de vraag, met 30 miles achter de wielen en afkomstig van een hardtail....

Voor mij is het een best te proberen alternatief; 100 mm veerweg achter, balhoofdhoek van 69 graden en interne kabels....
Zou toch best wel een speels ding kunnen zijn? Als ie op de Scott Spark lijkt is dat geen verkeerd vergelijk. Die staat toch ook wel als 'fun' en zeker niet alleen als 'race' te boek, toch?
Voor mij zou een 19"best passen, met de 1.92 meter van TS lijkt mij een 21" de betere keus.

Ik hou dit topic ff in de smiezen. Als Robert besluit het frame te kopen, ga ik zijn SYS ff volgen :wink:

edit: mss is dit nog wel meer gelijkend op de Scott Spark; https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 4947GgkChq" onclick="window.open(this.href);return false;
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Rogi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 2 juni 2014, 20:48
Mijn mountainbike: Isaac

In tegenstelling tot twee eerdere reacties zou ik een 19'' overwegen.. Ben 1.86 en heb op een scott spark 19'' gereden met eenzelfde stack/toptube. Zadelpen had een 1cm setback en stuurpen was 80mm. De zithouding was standje race. (stuurpen zat wel direct op balhoofd). Met 1.92 zit je dan best prima en ietsje recreatiever dan standje race. Anyway, vergelijk de gemetrie met je huidige bike ... en go for it.
Gebruikersavatar
roush99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:11

als je ook genoegen neemt met de 'ouderwetse' 142x12 standaard, dan zou ik het toch wat dichter bij huis zoeken: https://www.bike-discount.de/en/shop/fu ... 2/o-preisv" onclick="window.open(this.href);return false;
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

erwin.burgers schreef:Het MTBR-artikel gaat wel degelijk over het bedoelde frame (ff snel wat maatjes gecheckt).
Ik vind van niet, driehoek bij de zitbuis en in 19" een andere stack and reach. Andere maten heb ik niet gecontroleerd ;)
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

RuudRuud schreef:
erwin.burgers schreef:Het MTBR-artikel gaat wel degelijk over het bedoelde frame (ff snel wat maatjes gecheckt).
Ik vind van niet, driehoek bij de zitbuis en in 19" een andere stack and reach. Andere maten heb ik niet gecontroleerd ;)
Ik vind van wel :-?
In de kleinste maat exact dezelfde stack en reach maten en in alle maten dezelfde zit- en balhoofdhoeken. In grotere maten slechts mm's verschil in stack en reach
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Plaats reactie