QR Wielset nodig zijn die er nog?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
foroloca
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 8 april 2013, 10:24
Mijn mountainbike: Genesis Fortitude Race

ThaSingleTrackMastah schreef:Is dit setje bij BC iets voor jou ?
QR voor en achter (wel ff de goede optie kiezen)
24mm brede velg.
Naafjes van Deore niveau met centerlock.
Alleen 24 spaken is wel wat minimaal als je zwaar bent, lomp rijdt enz.
Maar alle systeem-wielen hebben weinig spaken (24 of 28).
32 spaken kom je alleen tegen als je zelf iets maakt / laat maken.
Maar dan kom je niet uit met je budget (?)

Hier nog de door jou genoemde M8000 set.
Je kan in de opties QR kiezen voor de achterkant, maar voor is het 15x100 (steekas) en heb je dus een adaptertje en een snelspanner nodig.
De velgen zijn van deze set "slechts" 20mm breed.

Doe het zelf (of laat het doen):
Voornaaf.
Achternaaf.
Velgen.
Doos spaken. (bij de voorgestelde combi heb je 288mm nodig)
Doosje messing nippels.(12mm)

Dan heb je XT8000 naven, 24mm brede TLR velgen, zwarte DT Comp spaken en messing nippels, onder €250.
Komt nog wel een kratje goed bier, of een goede fles whisky bij voor de vriend of kennis die je wielen gaat spaken.
Hoe weet je welke nippels(lengte) en spaaklengte je nodig hebt i.c.m. een bepaalde velgkeuze? Waarom bijv. Nippels van 12 x 2mm bij deze Mavic velg.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

12mm is genoeg.
Spaaklengte kan je uitrekenen met een calculator. Je wielbouwer zal deze getallen nog wel voor je narekenen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5247
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

foroloca schreef:weeg rond de 100 kg. Vraag me af of ik van 32 naar 28 geen problemen opleveren. Duik even in je tips/links. Mocht je nog suggesties hebben zijn die meer dan welkom.
Nog een reden om niet de set van Bakkerracing te kopen: Crest velgen en 100kg gaat niet heel goed samen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

ChillyWilly schreef:Ik heb deze gehad op mijn vorige fiets, een aanrader! https://www.bakkerracingproducts.nl/wie ... t8000.html" onclick="window.open(this.href);return false;
crest met 100 kg? :(
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

jeroentjuh76 schreef:
ChillyWilly schreef:Ik heb deze gehad op mijn vorige fiets, een aanrader! https://www.bakkerracingproducts.nl/wie ... t8000.html" onclick="window.open(this.href);return false;
crest met 100 kg? :(
http://www.sport.be/cycling/nl/nieuws/a ... _ID=809789" onclick="window.open(this.href);return false;

Stukje text van de website.
"Een vaker gehoord probleem bij de vorige versie van de Crest was de duurzaamheid en stijfheid. Dat zou opgelost moeten zijn met de keuze voor 6069 aluminium. Toch is de velg er iets lichter op geworden (364 gram) en weegt de complete 29" set nu 1592 gram. Wel legt NoTubes een gewichtslimiet op voor deze wielen: 86 kilo mag de berijder wegen. "
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En dat is inclusief kleding, rugzak/bidons en misschien zelfs de fiets ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Mocht je wel ergens een mooie set zien staan, maar bijv met een 15mm steekas voor en QR achter, er zijn adapters (asjes) in de handel, die schuif je in je vooras en je kan gewoon je QR voor gebruiken.
Kost een kleine 20,- geloof ik, misschien wel minder.
Plaats reactie