Nieuwe wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Hai,

Nadat ik met fiets en al ben gekatapulteerd (blijven hangen met trapas achter een stronk tijdens een snelle afdaling....) is mijn fiets niet geheel ongehavend uit de strijd gekomen :((

Daarom ben ik nu opzoek naar een wielset voor een rijdersgewicht van 110-120kg.
Aangezien budget wel een zeer belangrijke rol speelt, ligt de nadruk dus ook op betaalbaar, maar wel goed qua kwaliteit.

Ik heb verschillende voorbij zien komen:
- DT Swiss M1700 Spline
- DT Swiss M1900 Spline
- Shimano XT M8000
- Mavic Crossmax

Welke adviseren jullie of hebben jullie andere merken/type als advies.

Groet,
Arjan
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Van Shimano weet ik dat de boel meestal degelijk is, maar die hebben ook wel wat missers gehad... . Anders de M1900.

Maar ik zou iets laten maken met een stevige velg. Dat hoeft niet duur te zijn: Shimano naven, 2.0 spaken en bijvoorbeeld DT-Swiss XM481 velgen. Moet voor €300,- kunnen. Met minder bekende velgen zeker! En dan weet je zeker dat het gewoon materiaal is dat jouw gewicht aan kan!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Lars TB schreef:Maar ik zou iets laten maken met een stevige velg.

Tips qua adresjes?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je dealer? Eerst daar eens navragen.

Weet niet welke omgeving je zit?


En anders kun je bij Action Sport (https://www.actionsports.de/en/" onclick="window.open(this.href);return false;) of Superstar (https://www.superstarcomponents.com/en/" onclick="window.open(this.href);return false;) ook wielen samenstellen. Ze geven ook erg goed advies!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Lars TB schreef:Weet niet welke omgeving je zit?
Wat zal dat zijn gezien m'n nickname :winkie:
Zwolle! :-q
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Handgespaakt voor 300€, dat lijkt me straf. Prijskwaliteit voor een beperkt budget zou ik voor de DT Swiss wielen gaan. Hangt er natuurlijk vanaf wat de TS 'betaalbaar' noemt, dat is niet voor iedereen hetzelfde. Kijk ook hier of op Marktplaats eens rond. DT Swiss X1700 en 1900 zitten standaard onder vele fietsen en worden regelmatig nieuw of zo goed als nieuw verkocht.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Betaalbaar in de zin van max €450.

Ik weet dat een investering in een wielset wel een goede investering is, maar aangezien een euro niet meerdere keren kan uitgegeven worden en iets met prioriteiten stellen is dit toch echt m'n maximale budget.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zwolly schreef:Hai,

Nadat ik met fiets en al ben gekatapulteerd (blijven hangen met trapas achter een stronk tijdens een snelle afdaling....) is mijn fiets niet geheel ongehavend uit de strijd gekomen :((

Daarom ben ik nu opzoek naar een wielset voor een rijdersgewicht van 110-120kg.
Aangezien budget wel een zeer belangrijke rol speelt, ligt de nadruk dus ook op betaalbaar, maar wel goed qua kwaliteit.

Ik heb verschillende voorbij zien komen:
- DT Swiss M1700 Spline
- DT Swiss M1900 Spline
- Shimano XT M8000
- Mavic Crossmax

Welke adviseren jullie of hebben jullie andere merken/type als advies.

Groet,
Arjan
Mavic en Shimano achternaven zijn niet probleemloos.
Wat dat betreft is DT beter.
Verder zou ik kijken naar breed en niet licht en/of smal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

matthiav schreef:Handgespaakt voor 300€, dat lijkt me straf.
Stevige velg: €50,-, spaken: €50,-, naven: €100,-, invlechten: €50,-. Is precies €300,-. Zijn geen ongebruikelijke tarieven... .


Maar voor €450,- heb je ook een setje Hope wielen (met Hope velgen). Zeer degelijk spul. En voor dat geld lukt het ook bij een redelijke wielbouwer iets soortgelijks te scoren!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Over welke naven heb je het dan ?
Goedkope naven in een handgebouwd setje is vaak een bommetje onder je investering.
Een kapot naafje betekent dat je een nieuwe (betere=duurdere) moet laten inspaken.
Je zal dan alsnog een €200 extra moeten neertellen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Lars TB schreef:
matthiav schreef:Handgespaakt voor 300€, dat lijkt me straf.
Stevige velg: €50,-, spaken: €50,-, naven: €100,-, invlechten: €50,-. Is precies €300,-. Zijn geen ongebruikelijke tarieven... .


Maar voor €450,- heb je ook een setje Hope wielen (met Hope velgen). Zeer degelijk spul. En voor dat geld lukt het ook bij een redelijke wielbouwer iets soortgelijks te scoren!!
Dit zijn geen up-to-date prijzen. Hoogstens voor één wiel, zeker niet voor een wielset. Ik heb zelf onlangs nog alles gekocht voor een setje dat ik nu aan het bouwen ben. DT Swiss velgen: €68/st. Hope naven: €350. Naven zijn de grootste kost, maar zelf voor een setje Novatecs zit je aan €150 als bv boost en Sram XD hebt. Invlechten: €50 voor 2 wielen?? Een setje Hope (naven en velgen) voor €450? Ik zit zelf aan €500 met goedkopere velgen én geen arbeidskosten.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Maar bij Wiggle of CRC zit een setje Hope wielen rond de €405. Ben je gelijk klaar.

http://www.wiggle.co.uk/hope-pro-4-tech ... ear-wheel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, ik zit net voor de lol een setje 29" enduro bij CRC samen te stellen en ik kom op €422.
Hope Pro4, Hope velgen (vrij smal? wel stevig) en Sapim spaken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Inderdaad vrij smal zie ik, 19.5 mm intern en 400g (is nog een redelijk licht gewicht).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

matthiav schreef:
Lars TB schreef:Stevige velg: €50,-, spaken: €50,-, naven: €100,-, invlechten: €50,-. Is precies €300,-. Zijn geen ongebruikelijke tarieven... .


Maar voor €450,- heb je ook een setje Hope wielen (met Hope velgen). Zeer degelijk spul. En voor dat geld lukt het ook bij een redelijke wielbouwer iets soortgelijks te scoren!!
Dit zijn geen up-to-date prijzen. Hoogstens voor één wiel, zeker niet voor een wielset. Ik heb zelf onlangs nog alles gekocht voor een setje dat ik nu aan het bouwen ben. DT Swiss velgen: €68/st. Hope naven: €350. Naven zijn de grootste kost, maar zelf voor een setje Novatecs zit je aan €150 als bv boost en Sram XD hebt. Invlechten: €50 voor 2 wielen?? Een setje Hope (naven en velgen) voor €450? Ik zit zelf aan €500 met goedkopere velgen én geen arbeidskosten.
Ik kan er weinig aan doen dat jij meer hebt uitgegeven... . Mijn prijzen zou je bij iedere dealer kunnen krijgen.

Zelfs merk-velgen voor €50,-: http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... prod168825" onclick="window.open(this.href);return false;

Naven: €75,- (http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... p-prod3987" onclick="window.open(this.href);return false;)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie