Nieuwe wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

matthiav schreef:Inderdaad vrij smal zie ik, 19.5 mm intern en 400g (is nog een redelijk licht gewicht).
Enduro is even duur. 23mm intern maar wel gelijk een stuk zwaarder. Maar met jou gewicht een betere keuze.

http://www.wiggle.co.uk/hope-tech-endur ... ear-wheel/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mocht gewicht echt een dingetje zijn zou ik doorsparen en voor bv. een 2e hands carbon set met brede velgen kijken 30mm. Dan zit je op hetzelfde gewicht als de XC velgen maar wel met de voordelen van een veel grotere stijfheid. Zeker jij zal het verschil merken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nadeel van carbon is dat de klant wil dat het licht is.
De fabrikant weet dat en doet zn uiterste best iets te maken dat (te) licht is.
Dus niet altijd op grote zware mensen berekend.
Beter bij alu blijven, goedkoper in aanschaf en mocht dat stuk gaan, dan ben je niet meteen failliet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

ThaSingleTrackMastah schreef:Nadeel van carbon is dat de klant wil dat het licht is.
De fabrikant weet dat en doet zn uiterste best iets te maken dat (te) licht is.
Dus niet altijd op grote zware mensen berekend.
Beter bij alu blijven, goedkoper in aanschaf en mocht dat stuk gaan, dan ben je niet meteen failliet.
Dat ben ik dus niet met je eens.

Als je een beetje rondkijkt zijn er grofweg twee soorten carbon velgen. a) zo licht mogelijk gebouwd. (Meestal 19-21mm) en b) de bredere velgen die gebouwd zijn om te mishandelen. Vandaar dat ik ook praat over velgen van 30mm intern!

Maar ik heb ook 30mm aluminium velgen gezien waarbij je nog geen bandenlichter kunt gebruiken. Zo dun. Laat staan dat je een steen tegen komt.

Max gewicht 120kg
https://www.lightbicycle.com/EN928-asym ... -rims.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, daarom heeft bijv. Nightcrawl zn 30mm LB’s na het 2e defect ook ingeruild tegen Enve’s. :~
Ik weet niet of je m ooit ontmoet hebt, maar hij is niet groot en niet zwaar. :o
Als ze bij hem stukgaan, dan is het een wonder als ze bij onze TS heel blijven.

Ik weet dat je met carbon heel sterke dingen kunt maken, maar “wij” leggen de nadruk altijd op lichtgewicht. De fabrikant die wil verkopen gaat daarin mee. Zo simpel is het.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maakt allemaal niet zoveel uit, je moet het budget wel heel erg oprekken wil je met carbon goed uitkomen. Voor €250 voor wat velgen red je het niet!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

ThaSingleTrackMastah schreef:Ja, daarom heeft bijv. Nightcrawl zn 30mm LB’s na het 2e defect ook ingeruild tegen Enve’s. :~
Ik weet niet of je m ooit ontmoet hebt, maar hij is niet groot en niet zwaar. :o
Als ze bij hem stukgaan, dan is het een wonder als ze bij onze TS heel blijven.

Ik weet dat je met carbon heel sterke dingen kunt maken, maar “wij” leggen de nadruk altijd op lichtgewicht. De fabrikant die wil verkopen gaat daarin mee. Zo simpel is het.
Ach, ik zit in dezelfde gewichts klasse als de TS en bij mij blijven beide setjes nog netjes recht. Maar goed dat zijn ook nog van die mini wieltjes....
Lars TB schreef:Maakt allemaal niet zoveel uit, je moet het budget wel heel erg oprekken wil je met carbon goed uitkomen. Voor €250 voor wat velgen red je het niet!
Was ook meer een voorbeeld waar je echt het verschil zou merken. Maar een Hope Enduro is al een geweldig wielsetje.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Allen zeer bedankt voor de tips en uitleg...
Al zat het nog wel wat voeten in aarde hebben.....ben er nog niet uit wat het meest geschikt is voor mij.
Eerst maar eens rondkijken en lezen...
Dennis Punt
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 11 februari 2018, 15:22
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie

Ik heb een vriend van +100 kg die wild rijdt en die kiest voor veel spaken (32), brede velgen van WTB i.c.m. 2,4 banden en handgemaakte wielen. Alleen dan blijft het heel. Kost je tussen de 500-600 euro maar daarna geen gezeik met gebroken spaken. DT Swiss 240 blijft bij hem heel, zwakke plek zijn de (manier van) spaken. Vandaar handgespaakt.
jawi91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 6 april 2017, 18:30

.
Laatst gewijzigd door jawi91 op zo 24 mei 2020, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Ik heb even rondgekeken, maar wat is jullie gevoel hierbij:

https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... atz-497482" onclick="window.open(this.href);return false;
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Je zou nog ff bij bike components kunnen kijken.
Heb er in het verleden ( dacht 2016 ) DT swiss E 1900 wielsets weggehaald, was toen iets van € 260 de set kwijt.
Interne zijn die 25 mm, E is volgens mijn de enduro lijn, het zijn stevige setjes, rijd er denk nu 2 jaar mee, prima wielen.
Suc6
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Zwolly schreef:Ik heb even rondgekeken, maar wat is jullie gevoel hierbij:

https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... atz-497482" onclick="window.open(this.href);return false;
Nadeel van de DT wielen vind ik de straight pull naven. Als er iets met de velg gebeurt, is het heel lastig om bijvoorbeeld een slag eruit te halen (spaken draaien mee). Ook zijn de spaken niet makkelijk verkrijgbaar, dus als je een keer op vakantie een spaak eruit rijd, vind je niet zomaar een nieuwe.

Veel wielbouwers bouwen ook niet met SP naven.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie