XO1 (1x11) of GX Eagle (1x12)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Bike_MiKo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 10 februari 2017, 16:15
Mijn mountainbike: Canyon Exceed

Hallo

Mijn huidige GX (1x11) aandrijflijn is “op” en gaat vervangen worden. Concreet gaat het over:
-cassette
-derrieur
-gripshift
-kabel
-ketting
(Met het kettingblad heb ik andere plannen)

Nu twijfel ik tussen een XO1 1x11 of een GX Eagle 1x12 groep.

Ten opzichte van mijn huidige groep:
-ik mis de 12de versnelling niet, maar zou uiteraard wel lekker zijn
-qua gewicht ga ik met de XO1 vooruit, met de GX Eagle achteruit
-hoop ik op sneller en scherper schakelen

Wat zouden jullie kiezen in mijn situatie? Ik hoor het graag en bedankt voor het meedenken!
ScottSpark
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
Mijn mountainbike: Scott Spark 930

Wat is er precies versleten, heb je speling op je gripshift of derraileur?
Ik zou persoonlijk geen €500 uitgeven aan een x01 11speed van 5 jaar oud.
Persoonlijk zou ik dan gaan voor een GX eagle set met alleen een X01 gripshift ipv GX, is niet heel veel duurder dan 11 speed.
Bike_MiKo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 10 februari 2017, 16:15
Mijn mountainbike: Canyon Exceed

Inmiddels is er al veel vervangen (meerdere kettingen, derrieurwieltjes, kabel) maar het gaat allemaal niet meer zo lekker als toen het nieuw was. De kosten voor een upgrade naar een GX Eagle vallen (relatief) mee. Dan is alles weer nieuw, extra versnelling en de prestaties van de GX Eagle schijnen beduidend beter te zijn dan de 11 speed GX. Alleen wordt het geheel wel zwaarder door de cassette (ik heb nu de lichtere XG-1175 11-speed cassette) en de derailleur. Dat vind ik jammer. Een X01 Eagle groep is echter weer echt véél duurder. Dus toen ik een oude x01 groep zag voor (ongeveer) de prijs van een GX Eagle begon ik me af te vragen welke van de twee het meest interessants is.
Maar jou visie is duidelijk scottspark. Dank daarvoor!
ChillyWilly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 12 maart 2012, 13:35
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2018

GX Eagle schakelt echt heerlijk. Nu een jaar op gereden, met meerdere kettingen, en schakelt nog steeds super. Schakelt beter dan wat ik nieuw op mijn vorige fiets had, XT M780.
Plaats reactie